چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 53528
منبع : خبرگزاری فارس
دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی:

تکنولوژی هویت و فرهنگ جدید به وجود می‌آورد/تکنولوژی مسبب ایجاد نیازهای کاذب شده است

قم نيوز : قم نیوز: دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی گفت: دنیای جدید به شدت به دنبال رویکرد سخت افزاری از طریق تکنولوژی است و این رویکرد در نهایت به یکسان‌سازی هویت و فرهنگ‌ها منجر می‌شود و با ورود تکنولوژی هویت و فرهنگ جدیدی به وجود می‌آید.
تکنولوژی هویت و فرهنگ جدید به وجود می‌آورد/تکنولوژی مسبب ایجاد نیازهای کاذب شده است
به گزارش قم نیوز، محمدعلی خبری سه شنبه شب در جلسه این هفته بنیاد قم پژوهی که با موضوع «بازخوانی کالبد شهری و هویت قم» در مجتمع آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، در ابتدا به بیان مباحث بیان شده در جلسه قبل پرداخت و گفت: وقتی می‌خواهیم در مورد قم‌شناسی صحبت کنیم مهم‌ترین مسئله خودشناسی است یعنی اگر می‌خواهیم قم را بشناسیم در ابتدا باید خودمان را بشناسیم.
وی افزود: خانه‌ها و شهرها براساس نیاز‌های انسانی ساخته می‌شود و باور‌ها، اعتقادات، هنر، حقوق، اخلاق، رسوم، آرمان‌ها‌ و ... در خانه و شهر‌سازی تاثیرگذار می‌گذارند به همین‌ دلیل وقتی مسکن‌های اقوام مختلف را مقایسه می‌کینم همه باهم تفاوت دارند زیرا معنا و فرهنگ هر قوم و شهر متفاوت از شهر دیگر است.
دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه منشأ این تفاوت‌ها در معنا و باور‌ انسان‌هاست نه در سخت افزار بیان کرد: باید دانست انسان‌ها سعی می‌کنند که هویت بخشی و باور‌های خود را در سخت افزار نشان دهند بنا بر این تفاوت‌های موجود در مسکن‌ها ناشی از باور‌هاست.
وی در ادامه با طرح این سوال که آیا امروزه نرم افزار مقدم است یا سخت افزار اظهار کرد: سازمان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری همزمان و در تعامل با یکدیگر شکل‌ می‌گیرند و نوعی زمینه‌سازی از طرف فرهنگ و مجموعه‌های پدید‌آورنده وجود دارد که عینیت بخشیده می‌شود و این تعامل و تعین بخشیدن‌هاست که موجب کسب تجربه و هماهنگی می‌شود.
خبری با بیان اینکه با ورود تکنولوژی هویت و فرهنگ جدید در جامعه به وجود می‌آید افزود: دنیای جدید به شدت به دنبال رویکرد سخت افزاری از طریق تکنولوژی است و این رویکرد در نهایت به یکسان‌سازی هویت و فرهنگ‌ها منجر می‌شود و با ورود تکنولوژی هویت و فرهنگ جدیدی به وجود می‌آید.
وی افزود: در ظاهر، تکنولوژی برای پاسخگویی به نیاز انسان‌ها به وجود می‌آید اما در حقیقت، امروزه تکنولوژی در ابتدا ذائقه انسان‌ها را تغییر می‌دهد و نیاز‌ آفرینی می‌کند و نوعی نیاز کاذب به وجود می‌آورد.
دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دو تعریف برای معماری شهرسازی و کالبد شهری وجود دارد بیان کرد: کالبد مسکونی آینه تمام نمای فردیت، افراد و فرهنگ یک جامعه است و معماری مسکونی بیشترین میزان ساخت و ساز را به خود اختصاص می‌دهد و چهره اصلی شهر را می‌سازد.
وی افزود: در این تعریف مردم برای ساخت‌ خانه نیاز به زمین و سخت‌افزار‌های دیگر دارند و این راحت‌ترین نوع ساخت و ساز است که در دهه‌های اخیر در اکثر شهر‌های کوچک و بزرگ رایج شده است؛ در این نوع ساخت و ساز هیچ تمایزی بین شهرها، فرهنگ‌ها و اقلیم‌های متفاوت نیست و همه یکسان هستند.
خبری تصریح کرد: شکل یا فرم شهر، در برگیرنده تمام واقعیت‌های موجود در شهر است و شکل شهر در حقیقت ظرفی است که امکان می‌دهد فعالیت‌های شهری در آن به وقوع بپوندد.
دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: نهادها و ارکان شهر و مسکن تنها برای زنده بودن و بقا نیست، بلکه الزامات و اقتضاهای خود را به تمامیت هستی و شیوه زندگی انسان انتقال داده است و همه ارکان کالبدی شهر، ارتباط معنا بخش و وحدت وجودی باهم دارند و منفک از یکدیگر نیستند بلکه در عین‌ این‌که هرکدام هویت خاص خود را دارند به یکدیگر هویت هم می‌دهند.

انتهای پیام / 136
 
https://qomnews.ir/vdcc4pqp.2bq1i8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما