کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اسقف اعظم ارامنه تهران:

امام علی(ع) ستاره‌ای درخشان در تاریخ است

شخصیت امام علی(ع) بالاتر از مطالعات فرقه‌گرایانه مطالعه شود

خبرگزاری فارس , 23 شهريور 1396 ساعت 19:01

قم نیوز: اسقف اعظم ارامنه تهران گفت: امام علی(ع) به مثابه ستاره‌ای درخشان در تاریخ محسوب مي‌شود که روشنگر همه کسانی است که به صدایی که از تاریخ برمی‌خیزد گوش دهند.


به گزارش قم نیوز سبوح سرکیسیان پیش از ظهر امروز در دومین کنگره بین المللی سیره اهل بیت با محوریت امام علی(ع) که در سالن همایش مدرسه امام کاظم برگزار شد، اظهار کرد: افتخار می‌کنم در این کنگره که به نام امام علی(ع) است حضور دارم، بدون تردید ایشان نقش فراوان و مهمی در صدر اسلام ایفا کردند و مطالعه دقیق تاریخ اسلام و بازخوانی آن به روشن شدن ابعاد زندگانی و تأثیر امام علی(ع) کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه زندگانی و سیره امام علی(ع) از محدوده درک ارادتمندان خارج است گفت: آن امام به تمام معنا دلداده و پیرو پیامبر اکرم(ص) بودند و رهبری بزرگ در تاریخ اسلام محسوب می‌شوند.

اسقف اعظم ارامنه تهران عنوان کرد: در گذر زمان ایشان به عنوان امام شیعی هستند ولی متفکران جهان اسلام اعم از شیعه و سنی به این نتیجه رسیدند که شخصیت امام علی(ع) را بالاتر از مطالعات فرقه‌گرایانه مطالعه کنند.

سرکیسیان با بیان اینکه امام علی(ع) در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) نقش پیشاهنگ را ایفا می‌کردند گفت: پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) را به عنوان برادر پذیرفتند و ایشان در جنگ بدر، احد، خندق و خیبر حضور داشتند.

وی یادآور شد: امام علی(ع) بت‌های کعبه را در هم فرو ریختند و شخصیتی بودند که پیامبر اکرم(ص) از ایشان خواستند که سوره توبه را برای اهالی مکه قرائت کنند.

اسقف اعظم ارامنه تهران با اشاره به جایگاه امام علی(ع) نزد پیامبر اکرم(ص) گفت: رسول خدا(ص) پس از بازگشت از حجه الوداع فرمودند من کنت مولاه فهذا علی مولاه و در سخنی دیگر فرمودند انا مدینه علم و علی بابها که نشاندهنده جایگاه این امام بزرگوار نزد ایشان است.

وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) از فعالیت آشکار سیاسی جامعه کناره گیری کردند و ترجیح دادند به حفظ دین بپردازند.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) خلیفه و اصلاح‌گر بودند گفت: دوران کوتاه حکومت امام علی(ع) با درگیری داخلی همراه بود که به دلیل اشکالات متعدد اقتصادی در جامعه آن روز به وجود آمده بود.

سرکیسیان خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار در تلاش بودند تا نظم را ایجاد کنند و نظام حکومتی ایشان بر پایه مساوات قرار داشت بنابراین نخستین اقدام امام علی(ع) تمرکز بر ایجاد یکپارچگی بود.

وی یادآور شد: امیر مؤمنان(ع) نهایت سعی خود را بر شیوه زمامداری به کار بردند و فرمانداران درستکار را به جای افراد غیرشرافتمند انتخاب کردند.

اسقف اعظم ارامنه تهران با اشاره به اجرای مساوات و عدالت به عنوان شیوه امام علی(ع) گفت: ایشان در توزیع بیت المال بین شهروندان زمینه اخوت و برادری را بین مردم فراهم کردند و یکی از مهمترین نکات در امامت ایشان اعتقاد به مشارکت همه افراد جامعه در بهره‌مندی از ثروت بود.

وی عنوان کرد:‌ امام علی(ع) ایجاد جامعه جدید را پیگیری می‌کردند و دیدگاهی انقلابی داشتند که این امر پرهزینه بود.

سرکیسیان خاطرنشان کرد:‌ شخصیت امام علی(ع) باید برتر از اندیشه‌های فرقه‌گرایانه بررسی شود و در زمان خود و با توجه به شرایط آن دوران مورد مطالعه قرار گیرد.

اسقف اعظم ارامنه تهران با بیان اینکه تا زمان اخیر تاریخ اسلام به شدت از تفکیک سنی در برابر شیعه متاثر بود گفت: دوران بنی امیه دوران بدبینی به بنی هاشم به ویژه امام علی(ع) بود البته همچنان فشارهای ناگفته نسبت به شیعیان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ تاریخ معلمی بزرگ است و همه ما شاگردان تاریخ هستیم و امام علی(ع) به مثابه ستاره‌ای درخشان در تاریخ محسوب می‌شود که روشنگر همه کسانی است که به صدایی که از تاریخ برمی‌خیزد گوش دهند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 53616

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/53616/امام-علی-ع-ستاره-ای-درخشان-تاریخ

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir