پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۵
کد مطلب : 53625
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

مناظره علمی «حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت» برگزار شد

قم نيوز : قم نيوز: نشست و مناظره علمی «حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت» باحضور حجج اسلام والمسلمین قاضی زاده و خسروپناه در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
مناظره علمی «حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت» برگزار شد
مناظره علمی «حوزه انقلابی و کنشگری سیاسی روحانیت» برگزار شد
به گزارش قم نيوز در ابتدای این نشست حجت الاسلام  والمسلمین قاضی زاده با اشاره به مبانی انقلابی بودن گفت: امام راحل، مصداق انقلابی بودن یک حوزوی است، زیرا خود، بانی این انقلاب بود و باید به راهی که امام راحل تبیین کردند، التزام داشته باشیم.

وی افزود: معتقد هستیم  اگر کسی خود را انقلابی می داند، باید به منابع اصیل دینی و انقلابی نیز ملتزم باشد و با انقلاب و دین، دید گزینشی نداشته باشد؛ یعنی به زعم انقلابی بودن ناهنجاری و خطایی مرتکب نشود که بهای آن را مردم بدهند.

رئیس موسسه فرهنگی فهیم در ادامه با اشاره به شاخص‎های انقلابی بودن گفت: احترام به علما، سلسله مراتب حوزوی، عدم جایگاه سازی، ساده زیستی، رعایت حقوق مردم و... از نمادهای حوزه انقلابی است که امام راحل روی آن تاکید داشتند، ولی امروزه شاهد هستیم که این مسایل چندان مورد عنایت واقع نمی شود.

حجت‏ الاسلام والمسلمین خسروپناه نیز دراین نشست به ذکر جایگاه حوزه انقلابی از لسان مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: رهبر انقلاب فرمودند،  انقلابی گری در ساحت بینش و تفکر انقلابی، روحیه و حرکت انقلابی باید توسعه پیدا کند؛ پس حوزه انقلابی نیز باید توسعه بیابد؛ در بخش اول، ارکان فکری انقلاب از جمله اسلام سیاسی، استکبار ستیزی، تمدن باشکوه اسلامی و... را مد نظر قرار می دهند؛ اگر حوزه ما بینش و تفکر انقلابی مبنی بر ارکان را قبول داشته باشد و به تمدن نوین اسلامی معتقد باشد در این بخش انقلابی عمل کرده است.

وی تصریح کرد: روحیه انقلابی نیز به معنی آن است که افراد از نظر روحی دغدغه انقلاب داشته باشند؛ پایبندی به ارزش های در سطح جامعه و اصرار اجرایی کردن مفاهیم انقلابی از جمله مصادیق روحیه انقلابی است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در زمینه حرکت انقلابی نیز باید گفت از نظر رهبر انقلاب، حوزه انقلابی حوزه ای است که باید همیشه احساس خطر داشته باشد؛ رهبر انقلاب بیان کردند،حوزه باید احساس خطر کنند نه اینکه امروز انقلابی نیست؛ هنوز انقلاب زدایی در حوزه صورت نگرفته است، ولی باید این احساس خطر را داشت؛ عده ای در مقابل استکبار ستیزی به دنبال الگوی توسعه غربی هستند.

وی بیان کرد: عده‎ای دیگر که در حوزه حضور دارند با اسلام سیاسی و غرب ستیزی مخالف هستند؛ عده‎ای به دنبال تربیت نیروهای غرب گرا در حوزه هستند؛ این احساس خطر باید همیشه در حوزه وجود داشته باشد؛ البته حوزه ما گرفتار نشده است، بلکه باید احساس خطر را داشته باشد.
انتهاي پيام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaminm.49neu15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما