جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 53646
منبع : خبرگزاری فارس
نگاهی به رهنمودهای مراجع معظم تقلید قم درباره غدیر

ضرورت آغاز برنامه ریزی‌ها برای تثبیت عمومی دهه غدیریه

قم نيوز : قم نیوز: اگرچه عید غدیر امسال را در ظاهر به پایان برده‌ایم، اما به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی‌های اصولی و جامع برای پاسداشت این ایام مهم سال و ضرورت اقامه باشکوهتر آن در سال‌های بعد، باید از هم اکنون مورد توجه باشد.
ضرورت آغاز برنامه ریزی‌ها برای تثبیت عمومی دهه غدیریه

به گزارش قم نیوز "غدیر سرمایه ‌ای است که به خوبی بهره‌‌برداری نشده است، اما امیدواریم با اجرای برنامه‌‌های مختلف و طرح‌‌های جدید بتوانیم از این سرمایه به شیوه مطلوب ‌تری بهره ‌برداری کنیم."
این جملات، بخشی از رهنمودهای اخیر مرجع عالیقدر، آیت الله ناصر مکارم شیرازی درباره ضرورت پاسداشت و بزرگداشت ایام غدیریه است.
اگرچه هجدهمین روز از ماه ذیحجه الحرام و عید سعید غدیر خُم را پشت سر گذاشته‌ایم؛ اما توجه بیشتر به این روز بسیار مبارک و البته استثنایی در تاریخ اسلام نکته‌ای نیست که بتوان آن را به فراموشی سپرد.
اکنون و با سپری شدن روزهای پایانی ماه جاری و نزدیک شدن به ایام دهه نخست ماه محرّم الحرام، مراسم و آئین‌های مختلف عزاداری آغاز می‌شود که البته در نوع خود لازم و مهم است؛ اما شایسته است تا پس از سپری شدن این ایام، برنامه ریزی‌ها برای جمع بندی جشن‌های غدیر در سال جاری و برگزاری هر چه باشکوه‌تر ایام غدیر سال آینده آغاز شود، امری که همت، تلاش و برنامه ریزی جمعی همه نهادها و دستگاهها را می‌طلبد.
این نوشتار بر آن است تا به توجه به برنامه‌های بزرگداشت عید الله الاکبر در سال جاری و البته رهنمودهای مهم مراجع معظم تقلید قم در این روزها و به‌ویژه در دیدار با دست اندرکاران امر، مهمترین نکات و پیشنهادهای لازم را برای تعمیق برنامه‌های بزرگداشت عید سعید غدیر خم در سالهای آینده برشمارد:
 
1. ضرورت تشکیل اتاق فکر بزرگداشت ایام غدیریه
به نظر می‌رسد که در نخستین گام، لازم است تا نشست‌های جمع بندی از برنامه‌های سال جاری پاسداشت عید سعید غدیر خم در سال جاری، با محوریت بنیاد بین المللی یا ستاد بزرگداشت غدیر و البته حضور فعال همه دستگاه‌ها و نهادها، برپا شود تا مهمترین نقاط ضعف و قوت برنامه‌ها مورد توجه قرار گیرد.
در این زمینه، می‌توان از افکار عمومی هم کمک خواست تا عموم مردم و علاقه مندان با انتقال پیشنهادها و انتقادهای خود از طریق کانال‌های مختلف ارتباطی و به‌ویژه فضای مجازی، به یاری مسؤولان امر بشتابند و از زاویه نگاه خود، مراسم‌ها مختلف امسال را مورد نقد قرار دهند.
بدیهی است بر این اساس و البته با توجه به جمع بندی آرای مرمی و همچنین دسته بندی نظرات و پیشنهادات اعضای حاضر در نشست‌ها، می‌توان برنامه ریزی جامعی را برای بزرگداشت بهتر و باشکوهتر ایام غدیریه در سال‌های آینده تدارک دید.
 
2 . ضرورت نامگذاری دهه غدیریه و احیای آن
از آنجا که در سال‌های اخیر، برخی از عید سعید قربان تا عید سعید غدیر خم را به عنوان دهه ولایت و امامت تبلیغ و ترویج می‌کنند؛ اما به نظر می‌رسد که هجدهم تا بیست و هفتم ماه ذیحجه (از عید سعید غدیر تا روزهای منسوب به نزول آیه ولایت یا سوره هل أتی) و یا پانزدهم تا بیست و چهارم این ماه (از روز میلاد مبارک امام‌هادی (ع) تا روز بسیار مهم مباهله)، مناسب‌ترین روزها برای نامگذاری به عنوان دهه غدیریه یا دهه ولایت و امامت است.
تردیدی وجود ندارد که نهایی کردن ایام این دهه، نیاز به طرح در شورای فرهنگ عمومی کشور هم دارد تا ضمن تصویب و درج آن در تقویم رسمی، نسبت به نامگذاری هر یک از روزهای این دهه در هر سال (متناسب با وقایع صدر اسلام و همچنین وقایع و اتفاقات روز) اقدام شود.
از این رو بر اساس این پیشنهاد که مورد تأیید مراجع تقلیدی مانند آیت الله مکارم شیرازی هم قرار گرفته است (استفاده از یک دهه به عنوان غدیر سبب می‌شود که بتوانیم فرصت مطلوبی برای سرمایه‌ گذاری در حوزه مباحث غدیر داشته باشیم)، ضروری است تا این روند مورد دقت نظر بیشتر قرار گیرد و از سال آینده محقّق شود.
 
3. تثبیت نماز جماعت همگانی ظهر روز عید غدیر
نماز جماعت همگانی ظهر روز عید غدیر مانند ظهر روز عاشورا و همچنین ترویج اطعام دادن در این روز نکته ای است که در بیان این روزهای مراجع عظام تقلید و به‌ویژه آیت الله صافی گلپایگانی مورد توجه قرار گرفت، آنجا که فرمود: "سنّت حسنه نماز جماعت عید غدیر، از سنّتهای فراموش شده اسلامی است که مورد تأیید و عمل علمای سلف نظیر شهید اول، شیخ مفید و مقدّس اردبیلی هم قرار گرفته است ... ."
اینچنین است که این سنت حسنه می‌تواند با همکاری و همیاری ستاد اقامه نماز، در تمام شهرها و روستاهای کشور به اجرا در آید و جلوه‌ای دیگر از وحدت و شورآفرینی مردمی را در یک اجتماع عظیم و میلیونی به تصویر بکشد.
همچنین با توجه به تأکید فراوان متون دینی بر استحباب مؤکد اطعام دادن در روز عید سعید غدیر خم، بر اهالی منبر و وعظ و خطابه است تا در روزهای منتهی به عید غدیر، به تبیین بیشتر این مهم برای مردم بپردازند تا این سنت نیکو نیز در این روز، به بهترین شکل و با مشارکت همه خیّران و مردم نیکوکار به انجام برسد که خود، جلوه ای دیگر از ارتباط و تعامل معنوی و اقتصادی مردم با یکدیگر است.
 
4. ضرورت پرداختن به محتوای خطبه غدیریه
خطبه غدیر را باید یکی از مفصّل‌ترین و در عین حال، مهمترین خطبه‌های ایراد شده توسط حضرت پیامبر اعظم (ص) برشمرد، خطبه ای که بازخوانی محتوای بسیار مهمش در شب و روز عید غدیر، یک ضرورت انکارناپذیر است و بایستی در تمام جشنها و محافل مورد توجه جدی قرار گیرد.
همچنین ضروری است تا جشن‌ها و جشنواره‌های متبرّک با نام غدیر، بخش مهمی از موضوعات خود برای خلق آثار فرهنگی هنری را به محتوای این خطبه مهم اختصاص دهند.
 
5. تلاش برای رفع مهجوریت از نهج البلاغه امیرالمومنین (ع)
این نکته در بیانات اخیر آیت الله مکارم شیرازی، مورد توجه قرار گرفت؛ آنجا که معظم له فرمود:
"شرح‌های نوشته شده بر نهج البلاغه کم است و این در حالیست که بیش از هزار تفسیر بر قرآن نوشته شده؛ ولی نهج البلاغه مانند خود  امیر مؤمنان (ع) مظلوم است ... ."
اینگونه است که غدیر خم و ترویج آن، عملا به این دهه محدود نمی‌شود و باید در طول سال مورد توجه عموم مردم و البته فرهیختگان و نخبگان باشد.
 
6. پیشنهاد جمع آوری اشعار فارسی با موضوع غدیر
این پیشنهاد هم در رهنمودهای آیت الله جعفر سبحانی مورد توجه قرار گرفت.
"‌افرادی که اهل قلم هستند؛ باید دیوان‌های مختلف اشعار را بررسی و اشعار مورد نظر در مورد حضرت علی (ع) را تهیه کنند تا بتوان یک الغدیر فارسی را به چاپ رساند."
کوتاه سخن آنکه احیای بیش از پیش فرهنگ غدیر و ترویج و تعمیق سنتهای نیکوی آن، نه تنها یک امر مهم برای مسئولان است، بلکه یک وظیفه معنوی و فرهنگی برای عموم شیعیان تلقی می‌شود تا بتوانند سهمی هر چند اندک در اقامه نیکو و باشکوه این عید بزرگ الهی داشته باشند و از آثار و برکات آن بهره گیرند.

انتهای پیام/136
 
https://qomnews.ir/vdcd990k.yt0so6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما