چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 53870
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

آیت الله سعیدی: اشعار مداحان در مجالس امام حسین(ع)، اشعار مقاومت باشد

هویت امام حسین(ع) در چهره و ظاهر ایشان خلاصه نمی شود
قم نيوز : قم نیوز: تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: نباید اشعاری که در مجالس امام حسین علیه السلام ذکر می شود، تنها به چهره و زیبایی و دیگر جنبه های ظاهری فردی متمرکز شود. شعر مداحان نباید شعر تسلیم و ذلت باشد، بلکه اشعار مقاومت باشد.
اشعار مداحان در مجالس امام حسین(ع)، اشعار مقاومت باشد/ هویت امام حسین(ع) در چهره و ظاهر ایشان خلاصه نمی شود
اشعار مداحان در مجالس امام حسین(ع)، اشعار مقاومت باشد/ هویت امام حسین(ع) در چهره و ظاهر ایشان خلاصه نمی شود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی ظهر امروز در دیدار مسئولان هیئت رزمندگان اسلام که در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، گفت: بر اساس روایت، پیامبر اسلام(ص) به امام علی علیه السلام درباره شخصیت عقیل و محبتشان نسبت به ایشان سخن گفتند و در ادامه بیان داشتند که فرزند وی، در راه محبت فرزند تو (امام حسین علیه السلام) کشته می شود.

وی افزود: پیامبر در ادامه بیان می دارد که وقتی این اتفاق بیفتد (شهادت جناب مسلم در راه امام حسین علیه السلام)، چشم های مؤمنان پر از اشک می شود و ملائک مقربه بر کسانی که بر اباعبدالله و جناب مسلم و کسانی که در این راه هستند گریه می کنند، درود می فرستند. زمانی که پیامبر درباره شهادت امام حسین علیه السلام خبر دادند، اشک چشمانشان بر روز سینه مبارکشان جاری شد و در این حالت بیان داشتند که من به خدا شکایت می کنم از آنچه که عترتم بعد از من با آن روبرو می شود.

تولیت آستان مقدس با بیان این که هر حرکتی که امام حسین علیه السلام در واقعه عاشورا انجام دادند، برای این بود که ماندگار شود، گفت: زمانی که امام حسین علیه السلام دیدند دین جدشان در خطر است، برای ایجاد تحول و کاری ماندگار آمدند، از این رو تمام حرکت های ایشان، بر اساس این بود که کارهایشان ماندگار شود و به کارهای سطحی خلاصه نشود.

وی افزود: امام حسین علیه السلام برای این که این حرکت ماندگار شود، حتی در کوچک ترین کارها حساس بودند، ایشان بیان داشتند هر کسی حقی بر گردنش است، از کربلا خارج شود، در ابتدای ورودشان زمین کربلا را خریداری کردند و... .

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی خاطرنشان کرد: این نگاه برای ماندگاری واقعه عاشورا بود از این رو شناختن و فهمیدن واقعه عاشورا تنها یک واقع نگاری تاریخی نیست که در زمان و مکان خاصی و اتفاقات مربوطه خلاصه شود، بلکه باید در هر زمانی مراقب باشیم که عناصر تشکیل دهنده هویت یزیدی کجاست.

وی با بیان این که هویت یزدی، جریانی در تمام تاریخ است، گفت: ما باید مراقب این هویت باشیم و آنچه در مقابله با این هویت بر عهده ماست، انجام دهیم. ما باید در مقابل هویت یزیدی، هویت حسینی ایجاد کنیم که این نیاز به آگاهی و بصیرت دارد که هیئت های مذهبی در این عرصه نقش بسزایی دارند.

امام جمعه قم افزود: امام حسین عیله  السلام از ابتدای حرکت از مدینه تا ورود کاروان اسرای کربلا به مجلس یزید، دست از قرآن برنداشتند و حتی سر مبارک ایشان نیز قرآن تلاوت می کرد. چنین اهتمامی برای این بود که جامعه آن روز، از قرآن جدا شده بود و این کار رسالتی بر دوش امام حسین علیه السلام بود که از قرآن یاد کنند.

وی حفظ جایگاه قرآن در هیئت های مذهبی را تأسی و الگوپذیری از سیره امام حسین علیه السلام دانست و گفت: همانطور که امام حسین علیه السلام برای حفظ قرآن جان مبارکشان را نثار کردند، هیئت های مذهبی نیز باید در حفظ قرآن، آماده جان دادن باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با تأکید بر این که در این عرصه نباید ملاحظه چیزی غیر از خدا را داشت، گفت: نباید برای خوش آمد برخی، از این عنصر کلیدی در مجلس امام حسین علیه السلام غفلت شود. اگر از غیرت ناموسی امام حسین علیه السلام در روز عاشورا می گوییم، باید از ناموس خود و مردم دفاع کنیم. در خیمه امام حسین علیه السلام زنان دیگری هم غیر از محارمشان بود، ولی ایشان از همه آنها به عنوان ناموسشان حمایت کردند.

وی افزود: از دیگر نکات مهمی که در هیئت های مذهبی باید رعایت شود، محتوا بخشیدن به اشعار شاعران و مداحان است. نباید اشعاری که در این مجالس ذکر می شود، تنها به چهره و زیبایی و دیگر جنبه های ظاهری فردی متمرکز شود. شعر مداحان نباید شعر تسلیم و ذلت باشد، بلکه اشعار مقاومت باشد؛ اگر از امام حسین علیه السلام تجلیل می کنیم، باید بدانیم ایشان دارای هویتی هستند که در چهره زیبا و جسم ایشان خلاصه نمی شود، بلکه سخنان و سیره ایشان هویت ایشان را شکل می دهند.

تولیت آستان مقدس حضور مردم و نشستن پای سخنان سخنران و مداح مراسم را فرصتی مغتنم و نعمتی از سوی خدا عنوان کردو گفت: باید این فرصت را قدر بدانیم و امام حسین علیه السلام را به عنوان مصباح الهدی و سفینه النجاه معرفی نماییم.

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم بر این کشتی نجات سوار شویم، باید به هویت امام حسین علیه السلام و نهضیت ایشان پایبند باشیم؛ اگر این رشته اتصال حفظ شود، آنها کمک ما خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این که امروز ریسمان برای جلب افراد به امام زمان(عج)، در دستان مقام معظم رهبری است، گفت: باید با دست او بیعت کنیم که در عصر غیبت دست ایشان، دست امام زمان(عج) است. اگر می خواهیم بدانیم امام زمان(عج) از مجالس ما راضی هستند، باید نظرات و فرمایشات رهبری را درباره هیئت ها و عزاداری ها بررسی کنیم و آنها را در مجالس عزاداری ذکر کنیم.
انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdccx4qp.2bq1m8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما