پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : 53888
منبع : خبرگزاری فارس
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

پارک‌موزه حوزه راه‌اندازی شود/ضرورت همکاری مردم و نهادها با شهرداری

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بر ضرورت همکاری مردم و نهادها با شهرداری تاکید کرد و گفت: روح همکاری با شهرداری در تمام ارگان‌ها و نهادهای استان باید اصل باشد و همه طبقات حس کنند که با شهرداری به عنوان نهاد مهم خدمت‌رسان باید نهایت همکاری را داشته باشند.
پارک‌موزه حوزه راه‌اندازی شود/ضرورت همکاری مردم و نهادها با شهرداری

به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در دیدار سقائیان‌نژاد شهردار و مدیران شهر قم، ضمن تقدیر از شورای شهر قم برای انتخاب مجدد ایشان به عنوان شهردار قم اظهار کرد: امیدواریم در دوره جدید مدیریت شهری بتواند قدم‌های موثرتری در شهر قم بردارد.
وی با بیان اینکه در دوره فعلی مردم قم احساس تحول و عزم و همت جدید در مدیریت شهری داشتند تصریح کرد: این نشان‌دهنده حرکت درست و برنامه‌ریزی صحیح شهرداری دارد که باید از آن تقدیر کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه خدمت به قم خدمت به همه امت اسلام است تصریح کرد: خدمت در شهر قم شعاع گسترده‌ای دارد؛ خدمت در این شهر خدمت به تمام ایران است چرا که بسیاری از طلاب علم از شهرهای مختلف در قم مشغول تحصیل هستند، در معنای دیگر شعاع کار شما بین‌المللی است.
وی با تاکید بر اینکه بیش از 100 هزار نفر در قم مشغول تحصیل علوم دینی هستند گفت: این افراد تقریبا از تمام روستاها و شهرهای ایران به شهر قم آمده‌اند در عین اینکه از 130 کشور طلاب علوم دینی در قم حضور دارند و این امر منحصر به شهر قم است.
اعرافی تصریح کرد: این افراد به قم آمده و فرهنگ دینی را آموخته و با توشه‌ای از علوم دینی به کشور و شهر خود برمی‌گردند.
وی با تاکید بر اینکه ارزش‌ کارها به عواملی وابسته است که دو مورد آن شامل عمق انگیزشی و اخلاص و شعاع عمل و دامنه اثر کار است، افزود: هرچقدر شعاع عمل و دامنه اثر آن بیشتر باشد ارزش کار بالاتر می‌رود؛ عاشورا که اینقدر مهم است بخاطر این است که هم عمق اخلاص آن بی نظیر بوده و هم شعاع اثرگذاری آن در طول تاریخ عمق پیدا کرده است.
مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: عامل اول در اختیار خود انسان است که خلوص نیت داشته باشد و عامل دوم نیز بخشی به اختیار خداوند است که شامل توفیقات الهی می‌شود.
وی گفت: خدمت در قم در جایی است که در تمام دنیا می‌تواند پرتو افکند و جلب رضایت مناسب از تمام کسانی که خدمت می‌گیرند اثرگذار است.
اعرافی با بیان اینکه شعاع تاثیر قم از لحاظ علمی، فرهنگی و معنوی در کمتر جایی وجود دارد افزود: خدمت به مردم قم و این جامعه موثر اگر با نیت اخلاص و برای خدا باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه خدمت به مردم و تسهیل زندگی آنها در نگاه اسلام عبادت است بیان کرد: عبادت در اسلام معنای خاص دارد که شامل مناسک است اما اسلام عبادت را منحصر به مناسک نمی‌داند و معنای عام هم دارد که خدمت به مردم هم شامل آن می‌شود.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: در روایت داریم که اگر در کوچه حتی یک سنگ از جلوی پای مردم بردارید تا ثواب یک حج عمره برای شما توشه خواهد داشت.
وی نگاه عادلانه و متوازن به تمام مناطق شهر را مورد تاکید قرار داد و افزود: مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ اگرچه این نگاه وجود دارد که باید از آن تقدیر کرد اما ما مسوولیم که عدالت اجتماعی با تاکید بر مناطق محروم و نقاط حاشیه‌ای را در دستور کار داشته باشیم.
اعرافی سلامت اداری را یکی از ضروریات دانست و اذعان کرد: همه باید مراقب باشیم خصوصا در مجموعه شهرداری با گستردگی که دارد دارای سلامت اداری باشیم.
مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر تعامل میان‌بخشی و ارگانی در شهر قم تصریح کرد: با کمی اخلاق تعاملی و برنامه ریزی می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد و کارها را سرعت بخشید.
وی بیان کرد: دکتر سقائیان‌نژاد مورد اعتماد بخش‌های مختلف استان از جمله حوزه، مراجع و علما هستند و این اعتماد سرمایه بزرگی است که با آن می‌توان بسیاری از تعامل‌ها را افزایش داد؛ نمونه این تعامل رفع دیون بود که با نگاه تعاملی حل شد.
اعرافی تقویت مبلمان شهری با تاکید بر رویکرد اسلامی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: قم باید از شهرهای الگو از لحاظ مبلمان شهری براساس معماری اسلامی و فرهنگ دینی و اخلاقی باشد که در برنامه قم 1400 نیز دیده شده و مردم نیز باید در این راستا همکاری داشته باشند.
وی بر ضرورت همکاری مردم و نهادها با شهرداری تاکید کرد و افزود: ما در مساله دیون نیز این احساس را داشتیم که وظیفه داریم مشکل شهر را حل کنیم و روح همکاری با شهرداری در تمام ارگان‌ها و نهادهای استان باید اصل باشد و همه طبقات حس کنند که با شهرداری به عنوان نهاد مهم خدمت‌رسان باید نهایت همکاری را داشته باشند.
مدیر حوزه‌های علمیه توجه به شهرداری به ارتقاء زیرساخت‌های فرهنگی و حوزه‌ای را ضروری خواند و گفت: شهر قم به تمام جهان و ایران خدمت می‌رساند و پایگاه حوزه علمیه و دینی است که در کنار آن وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران افتخاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: حوزه از جهات مختلف مشکل دارد و اکثر طلاب در فضاهای غیرمناسب برای تحصیل زندگی می‌کنند و امکانات خوبی نیز از نظر معیشتی و مالی در اختیار آنها نیست.
اعرافی با بیان اینکه حوزه علمیه مدرس عمومی مناسب ندارد تصریح کرد: در اصفهان مدارس بسیار خوب و مجهزی وجود دارد اما در قم مشکلاتی در این زمینه داریم که باید نگاه حمایتی از حوزه وجود داشته باشیم تا بتوانیم زیرساخت‌های فرهنگی و حوزوی را ارتقاء بخشیم.
وی با اشاره به آثار تاریخی و میراث فرهنگی قم بیان کرد: در 40 سال گذشته بسیاری از میراث تاریخی قم از دست رفت و باقی نماند و باید در این راستا تعامل قوی‌تری پیشه شده و با همکاری میراث فرهنگی خصوص مدارس تاریخی شهر بماند، احیا شده و ارتقاء پیدا کند.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر اینکه اصل کار فرهنگی و دینی باید با محوریت رونق مساجد باشد اذعان کرد: مساجد باید به استاندارد هر هزار نفر یک مسجد برسد، مسجدی که نماز در سه وعده داشته و امکانات مناسبی در اختیار داشته باشد.
وی با اشاره به شاخص‌های مسجد گفت: مسجد باید در سه وعده نماز داشته، از سرویس بهداشتی مناسب برخوردار باشد و در بخش‌های دیگر نیز مناسب باشد؛ نگاه شهرداری به اینکه مسجد تراز درست شود اهمیت دارد.
اعرافی با تاکید بر اینکه در قم تعداد مساجد کم است افزود: همین تعداد مساجد کمی هم که وجود دارد نماز صبح در بسیاری از آنها اقامه نمی‌شود و باید به جایی برسیم که قم بیش از هزار مسجد با شاخص‌های مطلوب داشته باشد.
وی گفت: انتظار داریم که الگوی مسجد تراز با شاخص‌های مناسب آماده شده و قم الگویی از مساجد پررونق اثرگذار و فرهنگ ساز باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه به ضرورت مناسب‌سازی فضاها و معابر عمومی اشاره کرد و افزود: در حوزه درآمدزایی نیز اقدامات خوبی شده و باید پیگیری بیشتر شود.
وی با تاکید بر توسعه حمل و نقل عمومی در شهر قم اذعان کرد: پروژه‌هایی که در این بخش وجود دارد سریع‌تر به سرانجام برسد.
اعرافی با تاکید بر اینکه ورودی‌های قم متناسب با این شهر نیست تصریح کرد: اگرچه اکثر این ورودی‌ها به شهرداری مربوط نیست اما پیگیری برای تحقق این امر ضروری است.
وی با اشاره به توسعه فضای سبز در محدوده شهر خاطرنشان کرد: باید مراقبت کرد که ساخت و ساز بی‌رویه در این محدوده‌ها صورت نگیرد تا این فضاها به عنوان مظاهر طبیعی برای شهر و حاشیه شهر باقی بماند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواستار راه‌اندازی پارک‌موزه حوزه شد و گفت: باید پارک‌موزه‌ای که تصویرگر بزرگان و ظرفیت‌های حوزه باشد در شهری چون قم راه‌اندازی شود.
وی با اشاره به مشکلات پردیسان افزود: در حوزه فرهنگی و مساجد باید در پردیسان اقدامات جدی صورت گیرد و اگرچه اقداماتی صورت گرفته باید توجه بیشتر شود.
اعرافی به ضرورت توجه به بافت فرسوده شهر قم اشاره کرد و افزود: بسیاری از بافت‌های فرسوده از روحانی و سکنه خالی شده که این مساله خطرساز است و باید جلوگیری شود.
مدیر حوزه‌های علمیه با تقدیر از همکاری مشترک شهرداری با حوزه های علمیه و جامعه المصطفی گفت: ما خود را مقید می‌دانیم که تا حد امکان همکاری لازم را با شهرداری داشته باشیم و امیدوارم شهرداری نیز به طور متقابل همکاری با مجموعه حوزه‌های علمیه داشته باشد.

انتهای پیام/136
 
https://qomnews.ir/vdcbwwbs.rhbfwpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما