چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 54141
منبع : خبرگزاری مهر

دفاع مقدس؛ نسخه دقیق قیام عاشورا در قرن بیستم

جنگی که دانشگاه بود
قم نيوز : قم نیوز: همزمانی هفته دفاع مقدس و دهه اول ماه محرم فرصت مهمی است تا بتوانیم مشترکات این دو واقعه را در کنار هم قرار داده و نسل‌ جدید را با ارزش‌های مهم اسلام و تشیع آشنا کنیم.
دفاع مقدس؛ نسخه دقیق قیام عاشورا در قرن بیستم/جنگی که دانشگاه بود
دفاع مقدس؛ نسخه دقیق قیام عاشورا در قرن بیستم/جنگی که دانشگاه بود
به گزارش قم نیوز کم نبودند اسم عملیات‌هایی که با نام مقدس «حسین» و یا «ابوالفضل» آغاز شوند. هر «یا حسینی» که شنیده می‌شد و هر سربند «یا زینبی» که بسته می‌شد، جانشان را برای رسیدن به بهترین جا تضمین می‌کرد.
پوتین‌های کهنه و پاهای خسته‌شان را با قلبی گرم که به عشق «کربلا» می‌تپید بر خاک داغ سرزمین مادری می‌گذاشتند تا نکند که مادری در یک گوشه از ایران احساس نا امنی کند.
صدام، این یزید زمانه از همه داشته‌های مستکبران بهره برد و برایش خوش خدمتی کرد تا بتواند خود را بر ایران انقلابی و اسلامی تحمیل کند، پس جنگی از زمین و هوا و دریا آغاز کرد و تا دندان مسلح بود.
اما آنها که از کودکی در زیر خیمه رشادت‌های قمر بنی‌هاشم(ع) سینه زده بودند و از نوزادی با تبرکی خاک کربلا نفس کشیدند، آن‌ها که مادرانشان پیراهن سیاه به تنشان می‌کردند و «حسین حسین» گفتن و سینه زدن را یادشان دادند، نه از صدام می‌ترسیدند و نه از موشک‌ها و بمب‌هایش.
مگر می‌توان عاشورایی بزرگ شد و عاشورایی نماند؟ مگر می‌توان خاک و مام میهن را با هرچه ارزش و اعتقاد و داشته است دو دستی تقدیم دشمن کرد؟
همین‌ها بود که شهادت با لبان تشنه را آرزویی برایشان کرده بود، همین‌ها بود که به محض پخش شدن ترکش‌ها، سرشان را به سوی کربلا خم می‌کرد و با ذکر یا حسین جانشان را تقدیم می‌کرد. همین‌ها بود که نگذاشت ذره‌ای از خاک ایران در دست بعثی‌ها بماند. همه از عاشورا و کربلا بود و اگر نبود پس از سال‌ها ارزشی به نام دفاع مقدس باقی نمی‌ماند.

انقلاب اسلامی بر همان زمینه‌هایی که قیام عاشورا بنا نهاده شده اتفاق افتاد
یکی از اساتید حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یک نگاه ساده به ماهیت قیام اما حسین(ع) نشان دهنده بسترهایی است که برای ما شبیه به بسترهای انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ بود، اگر بخواهیم بهتر بگوییم انقلاب اسلامی بر همان زمینه‌هایی که قیام عاشورا بنا نهاده شده اتفاق افتاد و به نوعی عاشورا تکرار شد.
قاسم جعفری با بیان اینکه قیام اباعبدالله الحسین(ع) یک انقلاب اجتماعی واقعی بود، گفت: یک انقلاب اجتماعی در صدد ایجاد تحولی اساسی در همه ابعاد زندگی مردم جامعه از اعتقادات تا روش حکمرانی و مسئولان است.


قیام اباعبدالله(ع) یک حرکت پیامبرگونه‌ای بود
وی افزود: امام حسین(ع) در شرایطی قیام کردند که جامعه زمانشان در حال تباهی ناشی از حکمرانی بنی امیه بود، از این رو قیام عاشورا یک قیام الهی بود، چرا که ایشان حرکتشان را بر اساس آنچه خداوند در قرآن کریم بر آن تأکید کردند بنا نهاد، در واقع قیام اباعبدالله(ع) یک حرکت پیامبرگونه‌ای بود به خصوص شبیه به زمانی که حضرت رسول(ص) در مسیر الهی قدم برداشتند.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ماهیت قیام پیامبران در این است که می‌تواند جامعه را احیا کند، لذا بسیاری از مفسران می‌گویند آنجا که قرآن کریم می‌فرماید کسی که یک نفر را می‌کشد گویی همه بشر را کشته و کسی که یک نفر را نجات می‌دهد همه بشر را نجات داده، منظور فقط حیات دنیوی نیست بلکه حیات فکری و روحی نیز مدنظر آیه است.
قیام اباعبدالله(ع) یک حرکت پیامبرگونه‌ای بود به خصوص شبیه به زمانی که حضرت رسول(ص) در مسیر الهی قدم برداشتند
جعفری ضمن بیان اینکه حرکت امام حسین(ع) برای همین مسئله صورت گرفت، ادامه داد: از این جهت است که امام می‌فرمایند من برای گردن کشی، ظلم، اشرافی گری و دنیاطلبی حرکت نکردم، بلکه حرکتم برای ایجاد طلب اصلاح قیام کردم، یعنی جامعه‌ای در برابر ایشان بود که حتی اراده و طلب تحول نیز در آن وجود نداشت و حضرت خواستند این اراده را ایجاد کنند.
وی افزود: هدف دیگر امام مبارزه با ظلم بود، همچنین اتمام حجت با مدعیان دروغین حق جویی انگیزه دیگری برای مقابله با دستگاه یزید بود، افشاگری حکومتی که امام در مورد آن می‌فرمایند مثل من نمی‌تواند با مثل یزیدی بیعت کند، این خود یک افشاگری مهم است.

قرآن می‌فرماید نه ظلم کن و نه زیر ظلم برو
جعفری با تأکید بر اینکه با این وجود امام حسین(ع) به هیچ عنوان آغازگر جنگ نبودند و حتی تیر اول نیز از سپاه یزید پرتاب شد، گفت: قرآن می‌فرماید نه ظلم کن و نه زیر ظلم برو، لذا قیام امام نیز این‌گونه بود که حضرت می‌خواهند اسوه بودن خود را به مسلمانان نشان دهند، درس تربیتی هم که وجود دارد این است که بین ذلت و شهادت، امام شهادت را برمی‌گزینند و تأکید می‌کنند که من نزد کسانی تربیت شدم که نمی‌توانم زیر بار ظلم بروم.
وی با اشاره به اینکه امام درس آزادی در انتخاب را به مردم می‌دهند، گفت: به خصوص آنجا که حتی شب عاشورا نیز به نیروهایشان آزادی تام دادند، ما اگر این ماهیت قیام را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که انقلاب اسلامی ما نیز یک نمونه امروزی از قیام عاشورا است.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: آموزه‌های حسینی از سال ۴۲ تا انقلاب اسلامی در شعارها و حرکات مردم دیده می‌شد و بیشترین کلمه‌ای که تکرار می‌شد نام مبارک «حسین» بود، لذا اگر امروز تقارنی وجود دارد، همان است که آن روزها گفته می‌شد، یعنی کل عرض کربلا، کل یوم عاشورا.

جنگ برای نابودی دستاوردهای انقلاب اسلامی بود
وی با تأکید بر اینکه دشمنان جنگ را ایجاد کردند تا نسخه امروزی قیام عاشورا را متوقف کنند، افزود: آن‌ها خوب می‌دانستند که اگر پیام این انقلاب صادر شود بساط ظلمشان جمع خواهد شد، بنابراین از زمین و هوا و با انواع ابزار انسان کشی حمله کردند و عنصر دیوانه‌ای همچون صدام را عامل آغاز جنگ قرار دادند.
مردم با پاسخ‌گویی به امامشان ثابت کردند که هیچ زمانی دستاوردهای بزرگشان را از دست نمی‌دهند
جعفری ادامه داد: اما شرایط جنگی امتحان خوبی بود برای کسانی که می‌خواستند در کربلا کنار امام حسین(ع) حضور داشته باشند، این جنگ با متجاوز دیگری همچون یزید شروع شد و ما فکر می‌کنیم جنگ برای نابودی دستاوردهای انقلاب اسلامی بود اما جوانان ملت ما یک شور حسینی با نسخه حاکمیتی اهل بیت(ع) به نمایش گذاشتند و ولایت‌پذیری خود را به خوبی نشان دادند.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: مردم با پاسخ‌گویی به امامشان ثابت کردند که هیچ زمانی دستاوردهای بزرگشان را از دست نمی‌دهند، البته روزهای سختی بود اما نسلی که در جنگ حضور داشتند خوب می‌دانند که حقیقتاً جنگ تحمیلی یک دانشگاه برای مردم ایران بود، جنگ نمونه بارزی از این جمله امام بود که فرمودند ملت ما جز یک برهه از صدر اسلام که یاران امام حسین را مستثنی می‌کردند، از ملت صدر اسلام بالاتر بود.
وی تأکید کرد در حال حاضر نیز نسل جدید این روحیه را دارد، محسن حججی‌ها جنگ ندیده بودند اما می‌روند و کاری می‌کنند که انقلاب به پا می‌کند، هم اکنون نیز شاهدیم که یک تسلط روحی در بین مدافعین حرم وجود دارد که نسخه‌ای از روزهای اول دفاع مقدس است، روزهایی که خود نمونه‌ای از قیام عاشورا بود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcezz8n.jh8eei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما