کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله نوری همدانی: فقیه باید اقتصاد را با فقه اسلامی تنظیم کند

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 21 مهر 1396 ساعت 10:00

قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: فقیه باید اقتصاد را با فقه اسلامی تنظیم و آن را به مردم معرفی کند تا بتواند در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار باشد؛ دین اسلام با سیاست همراه است چرا که اسلام برای اداره جامعه قوانین و معیارهای مشخصی دارد و فقیه نیز باید نسبت به فقه حکومتی آگاهی داشته باشد.



به گزارش قم نیوز آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار با جمعی از طلاب مدارس علمیه استان البرز که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با بیان اینکه طلبگی از پر برکت‌ترین شغل‌هاست، اظهار کرد: برای رسیدن به این شغل باید توفیق خداوند متعال قسمت انسان شود چرا که طلبگی سربازی امام زمان(عج) است و هیچ شغلی همانند سربازی امام عصر(عج) نیست.
وی اضافه کرد: بارها سعی شده است که در مسافرت‌های مختلف نشانی و مدالی به رهبر انقلاب اسلامی داده شود اما ایشان در پاسخ فرموده‌اند که طلبگی از بالاترین مدال‌ها و نشانه‌هاست.
این مرجع تقلید با بیان اینکه طلبگی مقدمه‌ای برای رسیدن به اهداف اصلی است، تصریح کرد: برای رسیدن به هدف باید اصول مشخصی را مورد توجه قرار دهیم که نخستین اصل داشتن اخلاص است؛ طلاب باید با همت جدی برای رسیدن به جایگاه‌های والای علمی تلاش کنند تا بتوانند به موفقیت برسند.
وی تاثیرگذاری طلاب در جامعه را نیازمند رسیدن به جایگاه فقاهت دانست و عنوان کرد: امام خمینی(ره) فقیهی بودند که با شجاعت و تدبیر خود در مبارزه با ظالم به پیروزی رسیدند؛ مردم به چهره فقاهت او ایمان داشته و به همین علت از فرمان‌هایشان تبعیت می‌کردند.
نوری همدانی با بیان اینکه افراد تنبل در هیچ کاری پیشرفت نمی‌کنند، مطرح کرد: داشتن ارده، تصمیم و جدیت می‌تواند انسان را به هدف نزدیک کند؛ علم فقه بسیار دقیق و وسیع است به همین علت رسیدن به آن نیازمند سعی و زحمت فراوان است.
وی با تاکید بر اینکه داشتن آگاهی نسبت به ادبیات فارسی و عربی برای طلاب موضوع بسیار مهمی است، تصریح کرد: قلم و بیان تاثیرگذار نیازمند داشتن ادبیات مطلوب است؛ داشتن برنامه و نظم نیز از دیگر اصولی است که باید مورد توجه طلاب قرار گیرد چرا که افرادی که بدون نظم هستند نمی‌توانند به موفقیت برسند؛ نظم طلاب باید به صورتی باشد که مردم نظم را از آنها بیاموزند.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه انجام اعمال عبادی به ویژه اقامه نماز شب باید به صورت مورد توجه طلاب قرار گیرد، عنوان کرد: فقیه کسی است که ابعاد مختلف اسلام را مورد بررسی قرار داده است؛ دین در ابعاد مختلف از جمله اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی جایگاه مشخصی دارد که این جایگاه باید برای مردم معرفی شود.
وی خاطرنشان کرد: فقیه باید اقتصاد را با فقه اسلامی تنظیم و آن را به مردم معرفی کند تا بتواند در عرصه‌های مختلف تاثیرگذار باشد؛  دین اسلام با سیاست همراه است چرا که اسلام برای اداره جامعه قوانین و معیارهای مشخصی دارد و فقیه نیز باید نسبت به فقه حکومتی آگاهی داشته باشد.
نوری همدانی با اشاره به اینکه اسلام در ابعاد جهادی و قضایی نیز تعاریف مشخصی دارد، اظهار کرد: بخشی از فقه در مورد مباحث قضایی و جهادی است؛ امیدواریم طلاب با حرکت به سمت ابعاد مختلف فقه اسلامی بتوانند در جامعه به صورت مطلوب تاثیرگذار باشند.

انتهای پیام / 136
 


کد مطلب: 54771

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/54771/آیت-الله-نوری-همدانی-فقیه-باید-اقتصاد-فقه-اسلامی-تنظیم-کند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir