دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : 54923
منبع : خبرگزاری فارس
مدير نظارت برفرآورده‌هاي خوراكي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي استان قم مطرح كرد

وجود نگراني شديد در زمينه نانوايي‌هاي آزادپز بدون پروانه

قم نيوز : قم نیوز: مدير نظارت برفرآورده‌هاي خوراكي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي استان قم گفت: نگراني شديد ما از نظر نانوايي‌هاي آزاد پز است زيرا تعداد قابل توجهي از آنها پروانه كسب ندارند و با توجه به اينكه نان موضوع مهمي در سفره مردم است بايد به اين امر رسيدگي شود.
وجود نگراني شديد در زمينه نانوايي‌هاي آزادپز بدون پروانه
وجود نگراني شديد در زمينه نانوايي‌هاي آزادپز بدون پروانه
به گزارش قم نیوز جواد کرباسی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی که در سالن جلسات ساختمان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، اظهار کرد: اکنون نزدیک به 300 کارخانه غذایی پروانه دارند ولی در حدود 160 واحد فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه آرایشی تاکنون به نزدیک به 100 واحد پروانه ارائه شده که از این تعداد حدود 65 واحد فعال وجود دارد و در زمینه ظروف به حدود 80 واحد صنعتی پروانه داده شده که نزدیک به 55 واحد آن فعال است.

مدیر نظارت برفرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به دیگر آمار موجود گفت:‌ در زمینه کارگاه‌های سنتی و کوچک از سال 76 اقدام به ارائه پروانه شده که تاکنون 450 کارگاه پروانه دریافت کردند.

وی عنوان کرد:‌ مسؤولیت در این اداره در زمینه صدور پروانه‌های بهداشتی این کارخانجات در حوزه پروانه‌های بهره‌برداری و ساخت برای هر یک از محصولات است. پس از صدور پروانه‌ها نظارت دائمی بر وضعیت بهداشتی و سایر مسائل مربوط به این کارخانه را اداره نظارت پایش می‌کند.

کرباسی یادآور شد: در مواردی که کارخانجات صادرات داشته باشند گواهی بهداشت آنها برای صادرات صادر می‌شود.

وی با اشاره به مبحث نان گفت: در واحدهای صنعتی به هیچ وجه درباره نان مشکلی وجود ندارد و هیچ شکایتی نشده است ولی در مورد واحدهای صنفی و نانوایی شکایت وجود دارد.

مدیر نظارت برفرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قم عنوان کرد: بخشی از نانوایی‌ها دارای حواله آرد به صورت دولتی هستند و بخشی از نانوایی‌های جدید ایجاد شدند که آزادپز هستند.

وی یادآور شد: در نانوایی‌های آزادپز خرید آرد بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌دهند و می‌توانند آرد را از هر مکانی تهیه کنند ولی نانوایی‌هایی که از آرد دولتی استفاده می‌کنند به دلیل محدودیت در انتخاب دچار مشکل می‌شوند.

کرباسی با اشاره به مشکل وارد نشدن گندم خارجی به کشور گفت: تنها برخی از مناطق کشور گندم مرغوب تولید می‌کند و استان‌های دارای گندم مرغوب برای خود استفاده می‌کنند که در این زمینه می‌طلبد اداره غله برای جذب گندم مرغوب در استان تلاش کند تا در بحث تولید نان مشکل کمتری ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه شرایط نگهداری آرد نامناسب باشد حشره‌دار می‌شود اگر نانوایی اعلام کند که این آرد حشره زده شده به سرعت رسیدگی می‌شود و چنانچه متخلف کارخانه باشد برخورد می‌شود.

مدیر نظارت برفرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قم عنوان کرد: نگرانی شدید ما از نظر نانوایی‌های آزاد پز است زیرا تعداد قابل توجهی از آنها پروانه کسب ندارند و با توجه به اینکه نان موضوع مهمی در سفره مردم است باید به این موضوع رسیدگی شود.

وی یادآور شد: نانوایی‌های دارای پروانه در زمان پروانه کسب از دستگاه‌های مختلف از جمله مرکز بهداشت استان قم برای صلاحیت بهداشتی استعلام می‌کنند که می‌توانند مواد افزودنی نامناسب و خطرزا داشته باشند.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcc1oqp.2bq0i8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما