دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۹
کد مطلب : 54929
منبع : خبرگزاری فارس
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد

کاهش مصرف سموم در بخش کشاورزی قم

قم نيوز : قم نیوز: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: میزان مصرف سموم دفع آفات و بیماری‌ها در استان قم طی سال‌های اخیر کاهش داشته و در حدود 100 تن در سال است.
کاهش مصرف سموم در بخش کشاورزی قم
کاهش مصرف سموم در بخش کشاورزی قم
به گزارش قم نیوز محمد علی سلامی ضمن تاکید بر تولید محصول ارگانیک در استان قم اظهار کرد: با توجه به اینکه تولید محصول ارگانیک و یا محصول سالم نیازمند برنامه‌های دقیق و اجرای موارد متعدد است، این سازمان از سه سال پیش تا کنون با پیگیری و اجرای طرح IPM یا مدیریت مبارزه تلفیقی با آفات و کاهش مصرف سموم اقدامات گسترده‌ای را در این خصوص در دستورکار قرار داده است.

وی افزود: در همین راستا با ایجاد آزمایشگاه گیاه پزشکی، انسکتاریوم تولید حشرات مفید، همچنین آزمایشگاه مجهز به دستگاه ICP برای نخستین بار در استان مخصوص اندازه گیری عناصر غذایی و کودها و عناصر سنگین با دقت بالا که تا ماه آینده به بهره برداری می‌رسد، گسترش قابل ملاحظه‌ای در تولید محصول سالم برای آینده پیش بینی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه با اشاره به میزان استفاده از سموم دفع آفات در تولیدات کشاورزی قم بیان کرد: میزان سموم دفع آفات و بیماری‌ها در بخش کشاورزی استان طی سال‌های اخیر افزایش نداشته است و در حدود 100 تن در سال است.

سلامی با اشاره به اینکه این میزان مصرف سم در قم نسبت به مصرف کشوری و حتی جهانی پایین‌تر است، خاطرنشان کرد: سطح مبارزه با بسیاری آفات و علف‌های هرز به صورت فیزیکی و غیر شیمیایی و در تکرارهای متوالی بیش از  50 هزار هکتار در باغات و زراعت‌ها بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه سخنان خود گفت: تولید محصول ارگانیک به خاطر اینکه به هیچ وجه نباید از سموم و همچنین کود‌های شیمیایی و معدنی استفاده شود حتی در سطح دنیا محدود است، چرا که استفاده از کود‌های شیمیایی معدنی برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات رایج است. با این حال در سال گذشته حدود 100 تن محصول زیتون ارگانیک در استان قم تولید شده است، البته در سطوح کوچک روستایی نیز محصول ارگانیک تولید می شود که آمار رسمی ندارد.

وی در ادامه به روند اجرای طرح IPM در استان اشاره و بیان کرد: از سال‌های گذشته تاکنون روند صعودی در اجرای سطوح طرح IPM داشته‌ایم و هم اکنون حدود 2 هزار هکتار سطح اجرایی IPM و تولید محصول سالم در پسته، گیلاس، انار، صیفی جات و گلخانه داریم و هر ساله بر سطح و کیفیت اجرا افزوده می شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdci33aw.t1a5r2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما