چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۰
کد مطلب : 55025
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

ممنوعیت قطعی دفن اموات در شهر قم

قم نيوز : قم نیوز: دفن اموات در قم و تشکیل آرامستان‌های مختلف ، سابقه‌ای دیرینه در قم دارد که با ممنوعیت دفن اموات در برخی امامزادگان در داخل شهر منجر به ایجاد دغدغه مردم استان در مورد کمبود آرامستان برای دفن اموات شده است.
ممنوعیت قطعی دفن اموات در شهر قم
ممنوعیت قطعی دفن اموات در شهر قم
به گزارش قم نیوز مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم می‌گوید: در سطح کشور بیش از 8 هزار امامزاده وجود دارد که طبق اسناد بیش از 400 شخصیت متصل به فرزندان و نوادگان اهل‌‌بیت(ع) در استان قم مدفون هستند و در این مورد 100 بقعه متبرکه نیز در قم شناسایی شده است.
 حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی‌مقدم می‌افزاید: در گذشته دفن اموات با توجه به اعتقادات شیعی در جوار امامزادگان انجام می‌گرفت که با توجه به برخی مسائل فرهنگی و بهداشتی، 3 سال قبل ممنوعیت‌هایی در دفن اموات در برخی امامزادگان در داخل شهر قم اجرایی شد.
وی ادامه می‌دهد: با همه فراز و نشیب‌ها، کار ساماندهی قبور در جوار امامزادگان قم دنبال شد. صحن شاه‌حمزه از جمله امامزادگانی بود که در مرحله‌های نخست طرح ساماندهی قرار گرفت و به دنبال آن دیگر امامزادگان نیز شامل ساماندهی قبور و ممنوعیت دفن اموات شدند.
تبدیل شدن امامزاده‌ها به فضایی فرهنگی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم بیان می‌کند: باید این قاعده مهم را در ممنوعیت دفن اموات در داخل شهر قم پذیرفت که با این رویکرد امامزادگان در قم به فضایی فرهنگی تبدیل شده‌اند و با اجرای برنامه‌های متعدد قرآنی و فرهنگی و تربیتی هزاران مخاطب به ویژه از نسل جوان را در طول سال زیر پوشش قرار می‌دهند.
حسینی مقدم اظهار می‌کند: در این ساماندهی‌ها گاهی با وراث نیز روبه‌رو بودیم که برای دفن اموات شکایت نیز می‌کردند ولی طرح با جدیت دنبال شد؛ همچنین در امامزاده علی‌بن جعفر(ع) با ساماندهی‌های انجام‌گرفته دیگر اموات دفن نمی‌شوند

ممنوعیت دفن در 10 قبرستان
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم می‌افزاید: در سال 84 و 85 دفن اموات در 10 قبرستان قم ممنوع شد و در سال 91 نیز از دفن اموات در جوار امامزاده ابراهیم(ع) و قبرستان شیخان جلوگیری به عمل آمد.
عبدالحمید وکیلی در این مورد اضافه می‌کند: به دلیل برخی مشکلات بهداشتی، زیست‌محیطی، ترافیکی و شکایت‌های خانه‌ها و کسبه اطراف این قبرستان‌ها این تدابیر اتخاذ و ممنوعیت‌ها اجرایی شد.
وی عنوان می‌کند: برای افزایش دفن اموات در بهشت معصومه(س) در چند سال گذشته تاکنون توجه خاصی به توسعه زیرساخت‌ها از جمله فضای سبز، خیابان‌ها، آمبولانس و سردخانه فراهم شده است

بهشت معصومه(س) تنها آرامستان زیر نظر شهرداری قم
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم تأکید می‌کند: مهم‌ترین رویکرد در افزایش استقبال شهروندان به سمت و سوی دفن اموات در بهشت معصومه(س) علاوه بر کاهش هزینه‌ها، فرهنگ‌سازی و بیان معضلات دفن در شهر برای شهروندان است.
وکیلی می‌گوید: در حال حاضر آرامستان بهشت معصومه(س) تنها آرامستان زیر نظر شهرداری قم است که در سال 54 ساخته شد در مراحل اولیه 100 هکتار زمین برای ساخت آن واگذار شد و در سال 94 این ظرفیت اولیه پر شد.
وی اظهار می‌کند: در سال 91 نیز 150 هکتار از سازمان مسکن و شهرسازی خریداری شد و در حال حاضر وسعت این مجموعه 250 هکتار است.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم می‌افزاید: شهرداری در سال 74 عهده‌دار هزینه‌های این آرامستان شد، در این آرامستان همه خدمات شامل کفن و دفن و نظارت بر سطح شهر در جلوگیری از دفن اموات انجام می‌گیرد.
وکیلی بیان می‌کند: تاکنون 70 هزار نفر در آرامستان بهشت معصومه(س) دفن شده‌اند و ظرفیت نهایی تا 50 سال آینده پیش‌بینی شده است، در این آرامستان قطعه‌های مختلفی وجود دارد که طبق طرح جامع طراحی شده است.
وی در مورد برخی دغدغه‌های شهروندان در دفن اموات در بهشت معصومه(س) توضیح می‌دهد: شهر قم کلانشهر است؛ با توجه به وسعت شهر، شهروندان باید از برخی نقاط مسیر 20 تا 30 کیلومتری را بپیمایند؛ به ویژه از سمت پردیسان و جمکران مسافت زیادی باید طی شود و این امر هزینه‌های ایاب و ذهاب و سوخت و تصادف و محیط زیست را به همراه دارد، از این رو نیاز است در قم آرامستان دیگری ساخته شود.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری قم بیان می‌کند: در گذشته در شهر قم آرامستان‌های متعددی وجود داشت که رفته‌رفته دفن اموات در آن ممنوع شد، بقاع متبرکه هم جای فعالیت‌های فرهنگی است و از طرفی شهروندان توان پرداخت پول‌های کلان برای خرید قبور در جوار بقاع متبرکه را ندارند

راه‌اندازی آرامستان دارالسلام
وکیلی با اشاره به احداث آرامستان دارالسلام می‌گوید: این آرامستان 2 سال است با سرمایه بالایی ساخته شده و باید به زودی برای تأمین نیاز شهروندان قم راه‌اندازی شود، مسیرهای دسترسی به این آرامستان که در 3 کیلومتری جمکران قرار دارد از سمت بلوار آیت‌الله بروجردی 10 دقیقه فاصله دارد و از سمت بلوار جمهوری و پیامبر اعظم(ص) و جاده کاشان و شهرک قدس نیز مسیر دسترسی وجود دارد.
در این مورد نیز حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر، عضو شورای اسلامی شهر قم، درباره اهمیت راه‌اندازی آرامستان دارالسلام، بیان می‌کند: این آرامستان در قم همه مراحل قانونی خود را پیموده و در شورای برنامه‌ریزی استان نیز تصویب شده است.
وی ادامه می‌دهد: آرامستان دارالسلام در نزدیکی جمکران و قسمت شمالی امامزاده سیدعلیرضا(ع) قرار دارد، در کنار کمربندی از شهرک قدس محدوده آن شروع می‌شود و به سمت جمکران می‌رود، برای اجرای این پروژه میلیاردها تومان نیز هزینه شده است.
عضو شورای اسلامی شهر قم می‌گوید: پردیسان با ایجاد بزرگراه آیت‌الله بروجردی 5 دقیقه به آن‌جا دسترسی دارد و مناطق یک و 4 نیز دسترسی خوبی به آرامستان دارند، پردیسان دارای جمعیت 150 هزار نفری است و از طرفی شهروندان هم برای دفن اموات در این آرامستان انگیزه دارند.
آتش زر اظهار می‌کند: استانداری و اداره کل شهرسازی باید مسیر را هموار سازند تا پروژه سریع به بهره‌برداری برسد و در این زمینه مشکلات زیادی حل شود، شهروندان نیز می‌توانند علاوه بر زیارت جمکران به زیارت اهل قبور بروند؛ چراکه در 3 کیلومتری مسجد مقدس جمکران قرار دارد.
وی می‌گوید: با توجه به وجود زمین در ارتفاعات این پروژه تا 400 هکتار قابل گسترش است، در حال حاضر قسمتی از آن محل دفن نخاله‌های ساختمانی است که اگر تسطیح شود در 15 سال آینده 14 هکتار فضای سبز و بوستان به پروژه اضافه می‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر قم در مورد موانع بر سر اجرایی شدن این طرح، می‌افزاید: آرامستان دارالسلام دارای مشکل قانونی در گروه معماری و شهرسازی است و مشکل دیگری ندارد. به تازگی نیز دیوارکشی شده و چند هزار اصله درخت کاشته شده و آماده سرویس دهی است.
زین‌العابدین قراچورلو، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم، درباره تشویق شهروندان برای دفن اموات در آرامستان‌های مشخص‌شده، بیان می‌کند: کاهش هزینه‌ها می‌تواند یکی از مشوق‌های مهم برای شهروندان باشد؛ البته با این که آرامستان‌ها خدماتی هستند اما معاف از مالیات نیستند که در این زمینه باید بازنگری شود تا هزینه‌ها نیز کاهش یابد.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgnz9n.ak9nx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما