کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معرفی وزیر علوم و نیرو همچنان در هاله ای از ابهام/ فشار اصلاح طلبان برای تصاحب این دو وزارتخانه

افکار نیوز , 27 مهر 1396 ساعت 10:30

قم نیوز: وزارت علوم و نیرو همچنان بدون وزیر و با سرپرست اداره می شود، هر چند دولت موظف بوده طبق قانون طی دو هفته وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کند اما نزدیک به سه ماه می گذرد و هنوز تکلیف وزرای این دو وزارتخانه مشخص نیست.


به گزارش قم نیوز روحانی در ابتدای تشکیل دولت دوازدهم بی طرف را که از چهره های اصلاح طلب معروف به حساب می آید برای وزارت نیرو به مجلس معرفی کرد اما مجلس دهم با وجود نمایندگان بسیاری از لیست امید و چهره های اصلاح طلب به بی طرف رای نداد و همین موضوع باعث شد اصلاح طلبان علیه عارف رییس این فراکسیون و عملکرد امیدی های مجلس هجمه سنگینی وارد کنند.

به گزارش افکارنیوز، حالا پس از گذشت نزدیک به سه ماه گفته می شود اردکانیان از سوی روحانی به مجلس برای تصدی وزارت نیرو معرفی خواهد شد و باید دید غیر نمایندگان مردم در خانه ملت به وی اعتماد می کنند.

از سوی دیگر روحانی از ابتدای معرفی وزرا یک جای خالی را باقی گذاشته بود، وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی نشد و همچنان این وزارتخانه توسط سرپرست اداره می شود.

هر چند بر اساس قانون دولت برای وزارتخانه ای که وزیری برای آن معرفی نشده است تنها ۲ هفته فرصت داشته اما نزدیک به سه ماه است این وزارتخانه مهم بدون وزیر است.

در حالیکه مجلس این روزها با وجود مسائل مهم در کشور در تعطیلی به سر می برد اما شنیده می شود دولت قصد دارد هفته لینده دو وزیر خود را به مجلس معرفی کند.

اصلاح طلبان به علت ظرفیت دانشگاهها به خصوص در زمان انتخابات و تأثیرگذاری که در سرنوشت انتخابات دارند با لابی گری به دنبال گزینه مد نظر خود هستند تا با سهم خواهی از دولت وزارت علوم را در دست بگیرند.

به همین دلیل است که نمایندگان اصلاح طلب مجلس به تکاپو افتاده اند و با واکنش دایی سعی در فشار به دولت برای معرفی نامزد مورد نظر خود دارند.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد در گفت و گویی با محمود صادقی از نمایندگان فعال فراکسیون امید از قول وی نوشته: خبر نه چندان خوب صادقی برای جامعه دانشگاهی و دانشجویی این است که در شرایط فعلی معرفی فرجی‌دانا و همچنین ضیاء هاشمی برای وزارت علوم منتفی شده است. او در پاسخ به این سؤال که فراکسیون امید گزینه‌هایی برای معرفی به رئیس‌جمهور دارد یا خیر با لحنی گلایه‌آمیز می‌گوید: گزینه‌ای نداریم. اساساً بحث از معرفی گزینه‌ها گذشته است. هر گزینه‌ای که مطرح می‌شود طی روش غیرقابل قبولی می‌گویند مورد تأیید واقع نشده است؛ روشی که منجر به این امر شده که تا الان برای 10 یا 11 گزینه رایزنی کنند و موفق نشوند یکی از آنها را به مجلس معرفی کنند. این نشان می‌دهد این روش چقدر غلط است. همچنین علی مطهری از اعضای دیگر این فراکسیون در اظهار نظری بی‌پرده در همین باره می‌گوید: رئیس‌جمهور از زمان تحلیف دو هفته وقت داشته و مهلت او به پایان رسیده و تاکنون باید وزیر علوم معرفی می‌شد، چون مهلت سه ماهه مربوط به وزارتخانه‌ای است که وزیر آن از طرف رئیس‌جمهور عزل شده یا توسط مجلس از طریق استیضاح برکنار شده باشد و در مورد وزارتخانه‌ها در ابتدای دولت چنین مهلتی وجود ندارد و فرصت معرفی وزیر همان دو هفته است.

 

مطهری با اشاره به تردید دولت در همین‌باره می‌گوید: نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی نباید در کار یکدیگر دخالت کنند. شبیه این اتفاق در انتخاب استانداران هم رخ می‌دهد. برای انتخاب یک استاندار همه اعم از امام‌جمعه، نماینده مجلس و نهادهای نظامی و ... وارد می‌شوند. اگر صرفاً پیشنهاد بدهند، اشکالی ندارد اما پیشنهاد می‌دهند و می‌گویند باید همین معرفی شود و الزام ایجاد می‌کنند و دست وزیر کشور و دولت را می‌بندند، البته مطهری به این نکته اشاره نمی‌کند که نگرانی این نهادها به دلایل عواقب سیاسی و امنیتی است که فعالیت برخی اصلاح‌طلبان در فضای دانشگاه‌ها برای کشور ایجاد کرده است.

به نظر می رسد اصلاح طلبان با این مواضع می خواهند دولت را تحت فشار گذاشته تا نامزد مورد نظر آنها را معرفی کند تا در انتخابات های آینده به خصوص انتخابات سال ۱۴۰۰ بتوانند فضای دانشگاه‌ها را در اختیار داشته باشند.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 55064

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/55064/معرفی-وزیر-علوم-نیرو-همچنان-هاله-ابهام-فشار-اصلاح-طلبان-تصاحب-این-دو-وزارتخانه

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir