کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله عابدینی:

عاشورا جریان بیدارگر تمدنی برای زمینه‌سازی ظهور است

خبرگزاری فارس , 28 مهر 1396 ساعت 14:01

قم نیوز: یکی از اساتید برجسته حوزه با اشاره به اینکه عاشورا یک جریان بیدارگر تمدنی برای زمینه‌سازی ظهور است، گفت: اینکه گفته می‌شود یالثارات‌الحسین(ع) شعار اصلی امام زمان(عج) در ظهور است نشان می‌دهد که در زمان ظهور جریان امام حسین(ع) برای مردم جهان روشن شده است.


به گزارش قم نیوز آیت‌الله محمدرضا عابدینی صبح امروز در دومین همایش ملی هیأت‌های فعال در عرصه اربعین که در سالن همایش‌های غدیر مجتمع آموزشی و فرهنگی یاوران مهدی(عج) در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه جریان تاریخی اولیای الهی یک جریان واحد است، اظهار کرد: اگر به این باور رسیدیم متوجه می‌شویم که انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) هر کدام در این جریان نقش مشخصی دارند و برنامه مشخصی برای تحقق ظهور امام عصر(عج) وجود دارد به همین علت می‌توانیم بگوییم که ظهور نتیجه عاشوراست.

وی با بیان اینکه بشر برای تاریخ‌نگاری به دنبال گلوگاه‌هایی برای تفسیر تاریخ است، اضافه کرد: اگر عاشورا را به عنوان یک حادثه بزرگ و گلوگاهی برای تاریخ بشر بدانیم حوادث مختلف به قبل و بعد از عاشورا تقسیم‌بندی و تفسیر حوادث با محوریت عاشورا دنبال می‌شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر نگاه جامعی به جریان تاریخی اولیای الهی داشته باشیم به خوبی می‌توانیم متوجه شویم که هر کدام از شهدای کربلا برای تحقق اهداف مشخصی در کربلا حضور یافته‌اند هر چند همچنان نتوانسته از ظرفیت عاشورا به شیوه مطلوب استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه جریان حضرت علی‌اصغر(ع) می‌تواند دیپلماسی عمومی و وجدان افراد را مخاطب قرار دهد، عنوان کرد: برانگیختگی وجدان‌ها با استفاده از جریان عاشورا فقط به شیعیان و مسلمانان محدود نمی‌شود؛ هر فردی که در جریان عاشورا به شهادت رسید یک ماموریت جهانی بر عهده دارد که باید در شرایط کنونی به این ماموریت‌ها توجه شود.

عابدینی از برگزاری بزرگترین راهپیمایی بعد از اربعین حسینی در نیجریه یاد کرد و گفت: حضور یکی از غلامان سیاه در جریان کربلا یکی از علت‌های اصلی آغاز بیداری اسلامی در میان مردم نیجریه است.

وی با بیان اینکه در جریان حضرت علی‌اکبر(ع) به عنوان نماد جوان‌گرایی باید به دنبال تبیین حقایق باشیم، اظهار کرد: اگر پیرمردان کنونی نیز با جریان‌های شخصیت‌های پیشکسوت کربلا گره زده شوند می‌توانند در جامعه اسلامی به نقش خود عمل کنند.

عابدینی با اشاره به اینکه عاشورا یک جریان بیدارگر تمدنی برای زمینه‌سازی ظهور است، مطرح کرد: اینکه گفته می‌شود یالثارات‌الحسین(ع) شعار اصلی امام زمان(عج) در ظهور است نشان می‌دهد که در زمان ظهور جریان امام حسین(ع) برای مردم جهان روشن شده است.

وی راهپیمایی اربعین را برترین راهکار برای آشنایی مردم جهان با جریان امام حسین(ع) دانست و عنوان کرد: اکنون دشمن به خوبی نسبت به این موضوع آگاه شده به همین علت به دنبال این است که انعکاس رسانه‌ای این حرکت بزرگ را محدود کند.

این کارشناس مسائل دینی با تاکید بر اینکه جریان عاشورا به عنوان یک جریان استعدادساز و تمدن‌ساز مطرح است، تصریح کرد: اگر هیأت‌های مذهبی به تمدن‌سازی عاشورا توجه کنند بشریت را مخاطب خود قرار می‌دهند و افق نگاه خود را بیداری بشریت می‌دانند و کارهای مختلف خود را در راستای این هدف برنامه‌ریزی می‌کنند چرا که وجود این نگاه نه فقط از اشک نمی‌کاهد بلکه سبب جاری شدن اشک تاثیرگذار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هیچ فردی در جریان امام حسین(ع) بدون وظیفه نیست اما افراد باید باور کنند که جریان امام حسین(ع) یک جریان تمدن‌ساز و در امتداد آن جریان اربعین نیز یک حرکت واحد است که می‌تواند مومنان را به یکدیگر متصل و برای ظهور امام زمان(عج) زمینه‌سازی کند.

عابدینی با بیان اینکه عاشورا و اربعین باید در متن زندگی افراد مشاهده شود، مطرح کرد: حرکت کاروانی امام حسین(ع) که بعد از عاشورا با مدیریت حضرت زینب(س) دنبال شد نشان می‌دهد که حرکت‌های مرتبط با عاشورا نیز باید کاروانی دنبال شود؛ عملکرد گروهی، وفاداری و ماندگاری از ویژگی‌های حرکت کاروانی است.

وی نقش حماسه اربعین در جهانی‌سازی جریان امام حسین(ع) را بی‌بدیل خواند و گفت: هر فردی که این موضوع را باور کند برای ایفای نقش خود در حماسه اربعین تلاش می‌کند و در نتیجه زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) می‌شود.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه برای تعجیل در ظهور باید به دنبال جهانی‌تر کردن جریان امام حسین(ع) باشیم، تصریح کرد: فراگیری جریان امام حسین(ع) ظهور را تعجیل می‌کند و فردی می‌تواند در راستای فراگیری این جریان نقش خاصی داشته باشد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 55088

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/55088/عاشورا-جریان-بیدارگر-تمدنی-زمینه-سازی-ظهور

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir