يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 55149
منبع : خبرگزاری فارس

از تحصيل در رشته دامپزشكي تا مالكيت مزرعه‌اي با 200 شتر مرغ

قم نيوز : قم نیوز: جوان كارآفرين قمي گفت: پرواربندی شترمرغ سالیانه حدود 45 درصد سود دارد که درصد مناسبی به شمار می‌رود، همچنین ما از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و فروش جوجه نیز به کسب درآمد می‌پردازیم.
از تحصيل در رشته دامپزشكي تا مالكيت مزرعه‌اي با 200 شتر مرغ

شترمرغ از پرندگان بومی آفریقاست که توانایی پریدن ندارد و بزرگ‌ترین پرنده کره زمین لقب گرفته است. در پرورش این پرنده موارد مختلفی چون ژنتیک، شرایط آب‌وهوایی، تغذیه و استرس نقش مؤثری دارد، بنابراین تولیدکنندگان در صورت لحاظ این موارد، می‌توانند به سود قابل‌توجهی در این زمینه دست یابند.
پرورش این حیوان مزایای بسیاری دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به رشد سریع، عمر مفید، متابولیسم بالا، سازگاری بسیار با شرایط آب و هوایی و هزینه کم ازنظر مکان و غذا اشاره کرد.
گوشت شترمرغ آهن زیادی دارد و در مقایسه با سایر گوشت‌های مصرفی، چربی کمتر و آمینواسید بیشتری دارد و دارای مواد معدنی ضروری مانند روی، منیزیم و ب یک، ب دو و نیاسین نیز است و به همین برای کسانی که دچار بیماری‌های قلبی و فشارخون هستند و همچنین برای ورزشکاران و جوانان بسیار مناسب است.
تجارت گوشت شترمرغ طی سال‌های اخیر در کشور اسپانیا، توسعه چشمگیری پیداکرده و تقاضای مردم کشورهایی چون آلمان و فرانسه برای گوشت شترمرغ افزایش‌یافته است، ازاین‌رو این صنعت در کشورهای اروپایی در حال پیشرفت است و تولیدکنندگان این صنعت در وضعیت اقتصادی نسبتاً مناسبی قرار دارند، چراکه طی سالیان گذشته، شیوه‌های مختلف برای پرورش شترمرغ مورد ارزیابی قرار گرفت و اکنون بازار فروش شترمرغ در این کشورها از شرایط خوبی برخوردار است.
پرورش شترمرغ در ایران چند سالی است که رونق پیداکرده و این پرنده برای پرورش‌دهندگان آن ازلحاظ صرفه اقتصادی، اهمیت بالایی دارد. بزرگترین پرنده روی زمین چندمنظوره است و از تمام اجزای بدن آن ازجمله گوشت، پر، پوست، جوجه، چربی، کود و تخم آن می‌توان استفاده کرد.
 مصطفی کاشی‌پزان جوان موفق قمی است که در رشته دامپزشکی تحصیل‌کرده و موفق به اخذ مدرک دکترا شده است. وی از زمان تحصیلش یعنی حدود 8 سال پیش وارد عرصه پرورش شترمرغ شده است.
او درباره کارش این‌گونه توضیح می‌دهد: با تعدادی از دوستان و با تعداد 12 شترمرغ این کار را شروع کردیم و اکنون پس از گذشت حدود یک دهه توانستیم فعالیت خود را صنعتی کرده و با تعداد 200 شترمرغ به تولید جوجه و پروار آن‌ها به‌وسیله گسترش مزرعه بپردازیم.
وی در پاسخ به اینکه سرمایه کار را به چه صورت تهیه‌کرده است، می‌گوید: در حال حاضر سرمایه ما از طریق سرمایه ارزش‌افزوده تأمین می‌شود و سرمایه ثابتی چون مزرعه و دستگاه‌های پیشرفته داریم، اما در ابتدا از سرمایه شخصی و تسهیلات بسیج سازندگی استفاده کردیم.
کاشی‌پزان ادامه می‌دهد: می‌توانم بگویم که حداقل در سطح استان، تاکنون این‌چنین در این زمینه کار نشده و ما تنها مزرعه‌ای هستیم که کار را به‌صورت صنعتی و تخصصی انجام می‌دهیم، همچنین باید در نظر داشته باشیم که پرورش شترمرغ نسبت به مرغ، دام سنگین و دام سبک رزونانس کمتری دارد و بیشتر قابل‌اعتماد است.
وی ادامه می‌دهد: به‌صورت کلی، پرواربندی شترمرغ سالیانه حدود 45 درصد سود دارد که درصد مناسبی به شمار می‌رود، همچنین ما از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و فروش جوجه نیز به کسب درآمد می‌پردازیم.
کاشی‌پزان می‌گوید: برای بهره‌برداری از شترمرغ‌های مولد حداقل سه سال باید از عمر آن‌ها گذشته باشد و اگر پرورش این پرنده به‌صورت درست و اصولی انجام گیرد؛ می‌توان از هر شترمرغ مولد در طول سال بیش از 20 جوجه سالم گرفت و این در حالی است که هرچقدر سن آن‌ها بالا رود درصد سودآوری بیشتری خواهند داشت. در این میان شترمرغ‌های پرواری برای کشتار پرورش داده می‌شوند و درصورتی‌که تغذیه آن‌ها به‌طور صحیح انجام شود پس از گذشت حداقل 9 ماه به سن کشتار می‌رسند ولی برای استفاده قابل‌قبول از چرم آن بهتر است در یک‌سالگی کشتار شوند.
وی درباره خواص گوشت شترمرغ این‌گونه می‌گوید: این گوشت خواص بسیاری دارد، کلسترول ندارد و ازاین‌جهت برای بیماران بسیار مفید است و به‌سلامت عمومی جامعه نیز کمک می‌کند.
این پرورش‌دهنده شترمرغ با اشاره به اینکه تولید در کشور به‌سختی ادامه راه می‌دهد تأکید می‌کند: وجود دلالان در حال رقابت کار را برای تولیدکننده دشوار کرده است و کسی که بخواهد تولیدی داشته باشد با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. پرورشگاه ما جوجه تولید و بزرگ می‌کند و کشتار آن را  نیز خودمان انجام می‌دهیم و درنهایت به بازار ارائه می‌کنیم. در واقع ما دست واسطه گران که موجب گران شدن محصول می‌شود را کم کرده‌ایم اما بازهم به مشکل برمی‌خوریم.
این جوان پرتلاش قمی اشتغال به این رشته را موفقیت بزرگی می‌داند و توضیح می‌دهد: افزایش تعداد شاغلان در این زمینه علاوه بر اینکه سبب افزایش تولیدات استان و رفع بیکاری می‌شود، به چرخه اقتصادی کشور کمک می‌کند.
وی با اشاره به اهمیت بالا بردن سطح تولید ملی در مقوله اقتصاد مقاومتی خاطرنشان می‌کند: اگر توصیه‌های مقام معظم رهبری به جد دنبال و اجرا شود قطعاً کاری مثمر ثمر در کشور صورت می‌گیرد اما متأسفانه تا تحقق کامل این مسئله فاصله زیادی هست، البته بسیج سازندگی در این زمینه تلاش بسیار کرده است اما بهتر است رویکرد بهتری برای آن اتخاذ شود.
جوان 26 ساله قمی حمایت مسئولان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و تصریح می‌کند: مسئولان حمایت تمام و کمال از تولیدکنندگان ندارند، برای تحقق اقتصاد مقاومتی ابتدا باید یکپارچگی صورت گیرد تا حمایت درستی در این زمینه شکل بگیرد که هم‌اکنون چنین رویه‌ای را در دستگاه‌های اجرایی شاهد نیستیم.

انتهای پیام / 136
 
https://qomnews.ir/vdcdnf0k.yt0ko6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

خان محمد رئیسی
سلام علیکم
راه برقرای ارتباط با آقای دکتر کاشیپزان؟
محمود فتاح
با سلام و خسته نباشید.من و همسرم می خواهیم این کار را شروع کنیم.ایا می توانیم از راهنمایی ها و نظرات شما استفاده کنیم?در این صورت چگونه می توانیم با شما تماس بگیریم?قبلا از همکاری های شما سپاسگزارم.