يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
کد مطلب : 55171
منبع : خبرگزاری مهر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:

۱۱ هزار هکتار باغ پسته در قم وجود دارد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از وجود ۱۱ هزار هکتار باغ پسته در قم خبر داد و گفت: محصول پسته تولید شده در باغات قم از نظر کیفیت جزو بهترین‌ها در کشور است.
۱۱ هزار هکتار باغ پسته در قم وجود دارد
به گزارش قم نیوز  محمدرضا طلایی با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در راستای تغییر الگوی کشت در قم، اظهار داشت: بر اساس الگوهای کشت تدوین شده مبنی بر گسترش سطح باغ‌های استان، قم در بحث توسعه باغ‌های پسته ظرفیت خوبی دارد و محصول پسته باغ‌های آن از نظر کیفیت جزو بهترین‌ها در کشور است.
وی با اشاره به اینکه پسته محصولی است که به آب کمی احتیاج دارد، افزود: به دلیل کم آب بر بودن این محصول، استان قم قابلیت خوبی برای کشت پسته دارد و در همین راستا طی دو سال گذشته ۱۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت این محصول در استان اضافه شده است.
طلایی ادامه داد: توجه به فرآوری پسته از جمله اقداماتی است که در سال‌های گذشته به آن پرداخته شده و اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است.
توسعه باغ‌های پسته به جای مزارع کشت یونجه
وی ادامه داد: با توجه به طرح الگوی کشت در قم، توسعه باغ‌های پسته به جای مزارع کشت یونجه که بسیار آب بر هستند، راهکار مناسبی برای کاهش مصرف آب بخش کشاورزی استان است که همزمان می‌تواند آورده اقتصادی بهره‌برداران را نیز افزایش دهد.
وی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت پسته در استان، از رتبه هشتم قم در زمینه سطح زیر کشت پسته در کشور خبر داد و افزود: ۱۱ هزار هکتار باغ پسته در قم وجود دارد که از این میزان هفت هزار و ۵۰۰ هکتار نهال و سه هزار و ۵۰۰ هکتار درخت بارور است و انتظار داریم در سال جاری نیز حدود هزار هکتار به سطح زیر کشت این محصول اضافه شود.
طلایی بیان داشت: در حال حاضر با توجه به اینکه اکثر باغات هنوز به مرحله باردهی نرسیده است، استان قم از نظر تولید در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میزان تولید پسته در قم به ۳ هزار و ۶۰۰ تن برسد.
تولید یک تن پسته خشک در هر هکتار
وی به رونق تولید پسته در استان قم اشاره کرد و افزود: با توجه به رغبت کشاورزان به توسعه سطح زیر کشت پسته با حمایت وزارت جهاد کشاورزی، ظرف پنج سال آینده تمام اراضی زیر کشت به سیستم آبیاری نوین مجهز خواهند شد.
طلایی با بیان اینکه میانگین تولید پسته در استان قم حدود یک تن پسته خشک در هکتار است، افزود: با توجه به تولید ۱۱ رقم پسته در استان، قم این قابلیت را دارد که با تقویت تسهیلات بانکی و کاهش سودها، تولیدات این بخش را افزایش دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم به کاهش تولید محصولات چون یونجه در قم اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت بحرانی منابع آبی در استان قم، کشاورزان قمی بیشتر به تولید پسته روی آورده‌اند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcizzaw.t1awy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما