کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی مطرح کرد

اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در 40 هزار پایگاه کشور

خبرگزاری فارس , 1 آبان 1396 ساعت 23:30

قم نیوز: معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: حدود 40 هزار پایگاه برای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در نقاط مختلف کشور ایجاد شده است.


به گزارش قم نیوز مینو رفیعی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم که در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد، با اشاره به وظیفه سازمان بهزیستی اظهار کرد: این سازمان علاوه بر خدمت رسانی به معلولین وظیفه دارد که برای پیشگیری از معلولیت‌ها در کشور تلاش کند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی برای پیشگیری از معلولیت‌ها برنامه‌های مختلفی دارد و یکی از برنامه‌های برجسته این سازمان در این زمینه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم است و سطح بندی در این برنامه رعایت شده است، براساس این برنامه حتی عمل‌های جراحی گران قیمت بر روی چشم کودکان مبتلا به بیماری تنبلی چشم به صورت رایگان انجام می‌شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی افزود: در طول دو دهه اخیر بیش از 300 هزار کودک مبتلا به بیماری تنبلی چشم در کشور شناسایی شدند، درمان این بیماری تنها در سن زیر هفت سال ممکن است و در سنین بالاتر از هفت سال امکان درمان آن وجود ندارد. با اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در کشور از معلولیت تعداد زیادی از افراد جلوگیری شد.

رفیعی با اشاره به اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در کشور اظهار کرد: این برنامه برای نوزادان در بدو تولد صورت می‌گیرد، ایران جزو هفت کشوری در جهان است که برنامه غربالگری شنوایی را به صورت کامل انجام می‌دهد و با این برنامه از ناشنواشدن بسیاری از افراد جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از معلولیت‌ها نیازمند همکاری بین دستگاه‌های مختلف هستیم، اگر در زمینه پیشگیری هزینه نکنیم، باید برای توانبخشی معلولین 17 برابر هزینه کنیم، تولد کودکان معلول موجب فروپاشی برخی از خانواده‌ها و طلاق شده است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی افزود: حدود نیمی از بودجه این سازمان به برنامه‌های توانبخشی اختصاص دارد، هزینه آموزش معلولین زیاد است و آن‌ها به زمان بیشتری برای آموزش نیاز دارند، پیشگیری در همه ابعاد اقدامی خردمندانه است و همه دستگاه‌ها باید به سازمان بهزیستی در زمینه اجرای برنامه‌های پیشگیری کمک کنند.

رفیعی با اشاره به تعداد پایگاه‌های طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کشور اظهار کرد: حدود 40 هزار پایگاه برای اجرای این طرح در نقاط مختلف کشور ایجاد شده است، همچنین هم اکنون 500 پایگاه شنواسنجی در کشور داریم و سازمان بهزیستی در این زمینه اشتغالزایی هم به وجود آورده است.

وی ادامه داد: اگر از سازمان بهزیستی حمایت صورت بگیرد، برنامه‌های پیشگیرانه این سازمان توسعه پیدا می‌کند، برای اینکه این برنامه‌ها به صورت کامل اجرا شود، نیازمند همکاری بقیه دستگاه‌ها از جمله سازمان ثبت احوال و وزارت آموزش و پرورش هستیم.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی افزود: هزینه آزمایش ژنتیک 50 برابر کمتر از هزینه نگهداری از معلولین در مراکز ایزوله است، به هر اندازه که در طرح‌های پیشگیری هزینه کنیم، از صرف هزینه‌ها در زمینه توانبخشی معلولین جلوگیری خواهیم کرد، راه توسعه کشور داشتن فرزندانی خلاق است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سابقه اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کشور بیش از دو دهه است، درصد پوشش این طرح 75 درصد است، همچنین 72 درصد نوزادان در طرح غربالگری شنوایی معاینه می‌شوند، نوزادان ناشنوا پس از شناسایی مورد درمان قرار می‌گیرند تا بتوانند قدرت شنوایی خودشان را به دست آورند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 55217

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/55217/اجرای-طرح-پیشگیری-تنبلی-چشم-40-هزار-پایگاه-کشور

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir