چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 55281
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم مطرح کرد

رشد 20 درصدی صادرات استان قم در نیمه نخست سال 96

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: امسال در 6 ماه نخست سال رشد آمار صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 20 درصد بود.
رشد 20 درصدی صادرات استان قم در نیمه نخست سال 96

به گزارش قم نیوز طی سال‌های اخیر با توجه به ظرفیت‌های استان قم، بخش صنعت در این استان رشد زیادی پیدا کرد و با گسترش بخش صنعت در قم، افراد زیادی در این بخش مشغول به کار شدند.
یکی از اولویت‌های استان قم برای توسعه، تقویت بخش صنعت است، در این راستا این استان در چند سال اخیر میزبان تعداد زیادی از سرمایه گذاران بود که با هدف بررسی ظرفیت های قم برای سرمایه گذاری به این شهر آمدند.
برای اطلاع از آخرین وضعیت صنعت استان قم، مشکلات این بخش و نیز وضعیت صادرات استان با احمد ذاکری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم به این گفت‌وگو توجه فرمائید.
 
اجرای طرح رونق تولید در استان قم در چه وضعیتی قرار دارد؟
تعدادی از واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات بانکی در قالب این طرح در سیستم بهین یاب ثبت نام کردند، پرونده تعدادی از این واحدها به سیستم بانکی ارسال شده است و امسال تاکنون 10 واحد تولیدی در قم تسهیلات طرح رونق تولید را به ارزش 18 میلیارد تومان از سیستم بانکی دریافت کردند.
سعی داریم که با توجه به تجربیات سال گذشته، زمان رسیدگی به پرونده واحدهای تولیدی استان قم در طرح رونق تولید را کاهش بدهیم، انتظار داریم که بانک‌ها هم در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی در قالب این طرح تسریع کنند.
امسال همچنین تسهیلاتی برای تکمیل واحدهای تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و نیز نوسازی ماشین آلات صنعتی به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود و پرونده‌هایی را در این زمینه در استان قم داریم.
 
امسال وضعیت صادرات استان قم نسبت به سال گذشته چگونه بود؟
در 6 ماه نخست سال صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از 20 درصدی داشت، ادامه طرح رونق تولید و پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی قم، افزایش صادرات این استان را به دنبال دارد، البته تنها راه افزایش صادرات قم تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی این استان نیست و اتاق بازرگانی استان قم برای افزایش صادرات باید تحرک بیشتری داشته باشد.
 صادرات یک کار علمی در دنیا است و باید تولیدکنندگان به دنبال بازاریابی برای فروش کالاهای خودشان در خارج از کشور باشند و آموزش‌های لازم را در این زمینه فرا بگیرند، باید تولیدکنندگان استان قم از شرکت‌های مطرح بازاریابی استفاده کنند تا بتوانند با کمک این شرکت‌ها وارد بازارهای جدید در خارج از کشور شوند و آمار صادرات استان قم افزایش پیدا کند.
 
آیا حضور سرمایه گذاران در استان قم به سرمایه گذاری در بخش صنعت منجر شد؟
هم اکنون طرح احداث کارخانه خودروسازی در شهرک صنعتی محمودآباد توسط سرمایه گذاران مطرح است، قرارداد سرمایه گذار برای دریافت 100 هکتار زمین از شرکت شهرک‌های صنعتی بسته شده است و در حال پیگیری برای صدور جواز تاسیس این واحد صنعتی هستیم و برای برطرف کردن موانع در این زمینه تلاش می‌کنیم تا هر چه زودتر احداث کارخانه خودروسازی در استان قم شروع شود.
 
گلایه‌های تولیدکنندگان استان قم از اداره حفاظت محیط زیست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
محیط زیست در کنار صنعت و صنعت در کنار محیط زیست است و در خصوص حفاظت از محیط زیست در استان دغدغه داریم. واحدهای صنعتی که در استان قم مستقر شدند، استقرارشان با استعلام از اداره محیط زیست و جواب مثبت این اداره بوده است، نباید که جواز برای واحد صنعتی با استعلام از اداره محیط زیست صادر و بستر برای سرمایه گذاری فراهم، اما صحبت‌های غیرکارشناسی در این زمینه مطرح شود.
بحث ما این است که صنایع آلاینده چه صنایعی هستند، این واژه برای ما مفهوم ندارد، اگر کسی وظیفه ذاتی خودش را به صورت کلی مطرح می‌کند، ما وظیفه نداریم که جواب بدهیم، نهادی که به صنایع آلاینده مجوز داده است، باید بر روی این صنایع نظارت کند و هر موقع این صنایع از ساز و کار خودشان منحرف شدند، باید به صاحبان صنایع تذکرات لازم را بدهد، از بخش صنعت کمک بگیرد و روند اصلاحی را پیگیری کند.
گلایه صنعتگران استان قم این است که نظرات غیرکارشناسی، بخش صنعت را اذیت می‌کند، اگر نگاه اداره حفاظت محیط زیست استان کارشناسی نباشد و ظرفیت‌های قم را نبیند، فرصت‌های سرمایه گذاری در استان از بین می‌رود.
حفاظت از محیط زیست یکی از الزامات در بخش صنعت است و باید به این مسئله توجه داشته باشیم، اما نباید اینگونه باشد که نظرات غیرکارشناسی در این خصوص مطرح شود و یکی از عوامل عدم سرمایه گذاری در استان قم محیط زیست باشد.
 
بحث سرمایه گذاری در دریاچه نمک به کجا رسید؟
دریاچه نمک یک فرصت سرمایه گذاری برای استان قم در بخش معدن است و به صورت جدی پیگیر این بحث هستیم، سرمایه گذار برای دریاچه نمک مشخص شده است و امسال چندین جلسه را با استاندار، معاونین او و سرمایه گذار در این خصوص داشتیم، سرمایه گذار یک سال فرصت مطالعاتی برای سرمایه گذاری در دریاچه نمک دارد.
همچنین بحث ایجاد راه دسترسی به دریاچه نمک و نیز تامین اعتبارات در این خصوص را پیگیری می‌کنیم. حجم زیاد سرمایه گذاری قرار است در این دریاچه صورت بگیرد و دانش فنی آن هم در ایران وجود ندارد، به همین دلیل سرمایه در دریاچه نمک مستلزم زمانی است که امیدواریم این زمان کاهش پیدا کند.
باید تمام دستگاه‌های اجرایی استان قم در کنار سرمایه گذاران قرار بگیرند و به آن‌ها برای اجرای پروژه‌ها در استان کمک کنند.
 
معادن طلای استان قم در چه شرایطی قرار دارند؟
دو معدن طلا در استان داریم و در معدن طلای زواریون کارشناسان در حال نمونه گیری هستند تا درصد خلوص طلا در این معدن مشخص شود و پس از آن برای جذب سرمایه گذار برای بهره برداری از معدن طلای زواریون اقدام خواهیم کرد.

انتهای پیام/136
 
https://qomnews.ir/vdca6unm.49nma15kk4.html
تگ ها
نام شما
آدرس ايميل شما