۰

توصیه‌هایی به زائران اربعین حسینی

قم نیوز: قم نیوز: آنانکه در این روزها، در تدارک سفر به عتبات و پیاده روی در مسیر عشق هستند این توصیه ها را بخوانند و ان شاءالله از آنها بهره بگیرند.
توصیه‌هایی به زائران اربعین حسینی
توصیه‌هایی به زائران اربعین حسینی
به گزارش قم نیوز این روزها و روزهای آینده، عاشقان بسیاری از سراسر جهان و از جمله از ایران اسلامی، سفر عشق را آغاز کرده یا شروع خواهند کرد؛ سفری که البته برای عُشاق شهرهای دورتر در کشور عراق، روزهاست که آغاز شده است.

و چه بسیارند دعوت شدگانی که این توفیق الهی با آنان همراه شده است و البته چه بسیارتر، افرادی که به هر دلیل، این توفیق را برای این سفر معنوی و خاطره انگیز نخواهند داشت.

پیاده روی‌های فراوان در این سفر و به یاد غُربت و مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت و خاندان مطهر ایشان (ع)، برنامه‌ای است که هر سال، با شکوه و عظمت بیشتری برگزار می‌شود.

اگرچه هر نوع سختی یا پیشامد بیماری و رنج در این سفر معنوی، برای عاشقان سهل و آسان خواهد بود و هرچه از دوست رسد نیکوست، اما همواره تدابیری وجود دارد تا مسافران بتوانند با توجه به آنها و کاهش احتمال رخداد بیماری یا کسالت، بیش از پیش از معنویات این سفر بهره مند شوند.

این نوشتار در پی آن است تا با مروری بر مهمترین این راهکارها، آن را به مسافران سفر عشق تقدیم دارد تا در آن لحظات شور و معنویت، یاد همه جا ماندگان از سفر را نیز خالی بدارند:

 

الف . تدابیر قبل از سفر

1. در نخستین فرصت و به عنوان یکی از مهمترین مقدمات سفر، حجامت کنید. تردیدی وجود ندارد که این مهم، برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های احتمالی در سفر، مفید خواهد بود.

2 . تمرین پیاده روی در این روزهای پیش از سفر، بسیار مفید است. برای این تمرین می‌توان در این روزها، از میزان سوار شدن بر اتومبیل کاست و با حداقل نیم ساعت پیاده روی مستمر در هر روز، به استقبال پیاده روی‌های مراسم اربعین حسینی رفت.

3 . تهیه کفش مناسب، یکی دیگر از مقدمات سفر است. پیشنهاد می‌شود که برای پیاده روی‌ها، از راحت ترین و سبک ترین کفش ممکن – که می‌تواند برای هر فرد، جلوه‌ای متفاوت داشته باشد – استفاده شود؛ البته پیشنهاد عمومی این است که اصولا صندل و یا حتی دمپایی راحتی، می‌تواند مناسب‌تر از کفش یا کتانی باشد؛ اما با این حال ممکن است برخی در کفش یا کتانی، احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

4 . کوله همراه مسافر در سفر، باید تا آنجا که ممکن است سبک باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که وسایل آماده کرده برای سفر را در چند نوبت، کم و کمتر کنید و تنها وسایل بسیار ضروری را همراه ببرید.

5 . تهیه کردن برخی داروهای گیاهی یا همراه داشتن برخی موارد، کمک بسیار زیادی برای مقابله با بیماری‌های مرسوم فصلی و به ویژه سرماخوردگی و گلودرد خواهد داشت.

یکی از مهمترین پیشنهادها، تهیه یا ساخت داروی امام کاظم (ع) است که ترکیبی از هلیله سیاه، مصطکی و شکر سرخ یا قهوه ای (شکر نیشکر و نه شکر سفید چغندر قند) است. این سه مورد را به نسبت وزنی مساوی (مثلا از هر کدام 10 گرم) آسیاب و سپس ترکیب کنید تا پودری یکدست به دست آید.

چنانچه در سفر به سرماخوردگی یا گلودرد دُچار شدید هر شب و تا بهبودی، یک قاشق مرباخوری از این پودر را بخورید همچنین برای پیشگیری از سرماخورگی می‌توانید از حالا، این پودر را مصرف کنید و البته هر 10 روز یکبار هم آن را مجددا و به مقدار یک قاشق مرباخوری بخورید.

لازم به ذکر است که این دارو، در تقویت عمومی بدن نیز بسیار موثر است و بهتر است که به صورت خشک (بدون آب) مصرف شود و تا دو ساعت بعد از مصرف آن هم، چیزی خورده نشود.

همراه داشتن مقداری نمک دریا هم برای این سفر بسیار مفید خواهد بود. زائر می‌تواند هر شب مقداری از این نمک دریا را به صورت محلول در آب، قرقره کند که هم برای بهداشت دهان و دندان و هم برای جلوگیری از سرماخوردگی، بسیار مطلوب است. همچنین خوردن اندکی از این نمک در هر روز هم برای پیشگیری و درمان گلودرد توصیه می‌شود.

اگرچه ساکنان شهرها و روستاهای عراق و همچنین موکب‌های فعال در مسیرها، بهترین پذیرایی را از زائران به عمل می‌آورند، اما با این حال، همراه داشتن اندکی عسل طبیعی، سویق، انجیر و البته مویز، همیشه مطلوب است و مصرف آن بصورت ناشتا، هم در تقویت عمومی بدن و هم برای جلوگیری از بیماریها، توصیه شده است؛ البته یکی دیگر از خوراکی‌های بسیار مفید، خُرماست که در عراق به وفور یافت می‌شود و نباید از آن غفلت کرد.

 

ب . تدابیر حین سفر

1 . یکی از مهمترین مسائل رایج در پیاده روی‌های اربعین حسینی، تاول زدن پا است.

برای جلوگیری از این مسئله، توصیه می‌شود که ضمن استفاده از جوراب حوله‌ای، شستشوی مرتب پاها با آب و خشک کردن کامل انجام شود و همچنین شب‌ها و به هنگام استراحت، پاها با روغن بنفشه پایه زیتون (گل بنفشه در روغن زیتون)، روغن مالی شود و یا اینکه پاها را تا صبح در حنا بگذارند.

البته باید توجه داشت که انتخاب کفش مناسب و استراحت کافی در زمان‌های میان پیاده روی هم در جلوگیری از تاول زدن پاها موثر است.

در عین حال باید توجه داشت که در صورت تاول زدن، نباید تاول را دستکاری کرد و یا آن را ترکاند؛ بلکه باید آن را با عسل و گُلاب، پماد گرفت تا خودش، کم کم خوب شود. ترکیب عسل و گلاب برای عرق سوزی احتمالی هم مناسب است.

2 . همراه داشتن یک عصای سبک یا تهیه یک چوب مناسب برای حرکت در مسیر پیاده روی هم از توصیه‌هایی است که به راهپیمایان اربعین حسینی می‌شود.

3 . یکی دیگر از توصیه‌ها برای جلوگیری از سرماخوردگی‌ها و گلودردهای فصلی، خوردن پیاز هر منطقه همراه با غذا است.

4 . بستن شال کمر (نه به صوت خیلی محکم) و همچنین پوشاندن سر با کلاه یا چیزی شبیه چفیه و البته پوشاندن پا با جوراب حوله ای هم برای جلوگیری از سرماخوردگی توصیه می‌شود، چراکه باد پاییزی اصولا ضرر دارد؛ پس اگر احساس سرما هم نمی کنید، لباس نسبتا گرم فراموش نشود.

5 . در مسیر پیاده روی، شب‌ها از حرکت کردن پرهیز کنید و به موقع بخوابید، این امر سبب می‌شود تا ضمن تجربه استراحتی کافی و آرامش بخش، از فیوضات سحرها هم بی بهره نمانید.

6 . شستن مکرّر دستها در طول روز و با آب و صابون، برای پیشگیری از سرماخوردگی، گلودرد و بیماریهای عفونی بسیار موثر است.

7 . برای جلوگیری از عرق سوز شدن و همچنین برای رفع خستگی از بدن و رفع و پیشگیری از گرفتگی عضلات، هر شب دوش بگیرید؛ البته با این توضیح که پس از حمام کردن، پاها را با آب سرد بشویید، خود را کاملا خشک کنید و تا چند ساعت، ضمن پوشاندن کامل بدن و بویژه سر و پاها، از قرار گرفتن در معرض باد بپرهیزید.

8 . با توجه به تنوع فراوان غذاهای مسیر پیاده روی، توصیه می‌شود که از ریزه خواری و البته پُرخوری پرهیز شود. با این حال مصرف چند عدد انجیر خشک در طول روز و همچنین مصرف سبزیجات شسته شده و میوه، به نرم شدن دستگاه گوارش کمک می‌کند و از یبوست احتمالی – که به هیچ وجه برای سلامتی عمومی بدن مطلوب نیست - جلوگیری خواهد کرد.

از یاد نبرید که باید در این سفر و برای تأمین انرژی کافی برای بدن، از غذاهای متنوع مصرف کرد؛ اما به شرطی که این همه چیزخواری در یک وعده غذایی اتفاق نیفتد.

9 . از نوشیدن آب بسیار سرد پرهیز کنید.

10 . قبل از احساس گرسنگی غذا نخورید و قبل از احساس سیری دست از غذا بکشید و در عین حال، غذا را به خوبی بجوید، همچنین در حین حرکت و پیاده روی، غذا نخورید.

امید است که زائران توفیق یافته برای انجام این سفر به یاد ماندنی، با به کار بستن این پیشنهادها و توصیه‌ها، سفری در کمال صحت و سلامتی را تجربه کنند و بیشترین بهره معنوی را از آن به همراه آورند؛ ان شاء الله.

انتهای پیام/ 137
سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 55574
مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *