کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

80 درصد تبلیغات شهری بدون مجوز انجام می‌شود/بار فرهنگی شهر نباید فقط بر دوش ارشاد باشد

خبرگزاری فارس , 23 آبان 1396 ساعت 9:45

قم نیوز: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه در مورد تابلوهای تبلیغاتی قانون را رعایت نمی‌کنیم، گفت: بر اساس قانون تبلیغات در سطح شهر باید با مجوز اداره‌کل ارشاد و فرهنگ اسلامی انجام شود اما اکنون بیش از 80 درصد تبلیغات شهری بدون مجوز این اداره‌کل انجام می‌شود.


به گزارش قم نیوز سید موسی حسینی کاشانی دوشنبه شب در پانزدهمین نشست شورای اسلامی شهر قم که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با اشاره به اینکه استان قم در حوزه نشر کتب دینی جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: سال گذشته هشت هزار مجوز کتاب صادر شده است که با این آمار رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده، امسال نیز مجوز چاپ چهار هزار کتاب را صادر کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه آمار تیراژ کتاب استان قم در 6 ماه گذشته 5 میلیون و 982 کتاب بوده است، اضافه کرد: برای صدور مجوز چاپ کتاب نظارت ویژه‌ای در نظر گرفته شده است که با مشارکت کمیته‌های فنی در این بخش توانسته‌ایم عملکرد مطلوبی را رقم بزنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با تاکید بر اینکه 30 فقره پروانه نشر جدید صادر کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در حوزه چاپ و نشر نیز هزار و 200 ناشر در قم فعالیت دارند که 850 نفر آنها فعال هستند و بیشتر آنها در حوزه‌های دینی فعالیت دارند.
وی گفت: در حوزه سینما نیز به ازای هر 100 نفر باید یک صندلی داشته‌ باشیم اما اکنون به ازای هر 610 نفر یک صندلی داریم و صندلی‌های فعال نیز هزار و 125 صندلی است در حالی که ظرفیت اصلی سینما‌های استان قم دو هزار و 120 صندلی است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به فعال‌سازی این ظرفیت برسیم.
حسینی کاشانی یادآور شد: 125 هزار بلیط در 6 ماه نخست سال فروخته شده و 35 فیلم نیز اجازه اکران دریافت کرده است، این نشان می‌دهد که میزان علاقه قمی‌ها نسبت به حضور در سینما بالاست و تماشای فیلم‌های ایرانی در سینما می‌تواند یکی از تفریحات اصلی شهروندان باشد، هر چند اکنون از نظر زیرساختی ظرفیت‌های پایینی داریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اضافه کرد: امسال برای تولید فیلم بلند نخستین مجوز را صادر کردیم تا بتوانیم از فیلم‌سازان کشور و حضور هنرمندان قمی استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه در حوزه فعالیت‌های قرآنی نیز استان قم توانسته به جایگاه‌های مطلوبی برسد، تصریح کرد: 100 مؤسسه قرآنی در قم فعالیت دارند که هر کدام آنها محصولات و عملکردی در سطح کشور دارند.
حسینی کاشانی با تاکید بر اینکه 49 آموزشگاه آزاد هنری در قم فعالیت دارند، اظهار کرد: امسال در میان مداحان و هنرمندان 300 نفر بیمه شده‌اند؛ 80 مؤسسه تک منظوره و 234 مؤسسه چند منظوره داریم که برخی از آنها فعالیت‌های خود را در سطح ملی دنبال می‌کنند.
وی از فعالیت 580 کانون فرهنگی هنری مساجد در قم یاد کرد و ادامه داد: امسال 800 میلیون تومان برای کانون‌ها هزینه شده، 280 مورد از کتابخانه‌ها نیز در مساجد فعال است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ شهر نباید فقط بر دوش این اداره‌کل باشد، تصریح کرد: برای فرهنگ‌سازی باید در مرحله نخست به تغییر شناخت، باور و رفتار مردم برسیم که برای رسیدن به این هدف نیز نیازمند مشارکت بخش‌های مختلف هستیم.
وی با تاکید بر اینکه تعامل میان دستگاه‌های مختلف ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهد عنوان کرد: موازی‌کاری‌ها نمی‌تواند تحقق نتایج مورد نظر را به دنبال داشته باشد، اکنون مؤسسات قرآنی ارشاد و سازمان تبلیغات در کنار یکدیگر قرار گرفته و با دریافت یک مجوز مشترک از این دو مجموعه فعالیت خود را به صورت منسجم دنبال می‌کنند در مورد دیگر حوزه‌ها نیز باید بتوانیم به این تعامل و هم‌افزایی برسیم.
حسینی کاشانی با اشاره به اینکه در مورد تابلوهای تبلیغاتی قانون را رعایت نمی‌کنیم، افزود: بر اساس قانون تبلیغات در سطح شهر باید با مجوز اداره‌کل ارشاد و فرهنگ اسلامی انجام شود اما اکنون بیش از 80 درصد تبلیغات شهری بدون مجوز این اداره‌کل انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از تبلیغات از سوی کانون‌های تبلیغاتی و با مجوز ارشاد انجام نمی‌شود و بعد از اینکه مشکلی به وجود می‌آید به سراغ ارشاد می‌آیند در حالی که دریافت مجوز تبلیغات روند مشخصی دارد و باید به این روند توجه داشته باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اضافه کرد: اکنون 10 انجمن علمی و فرهنگی داریم که هر کدام باید به صورت مستقل در مکانی فعالیت خود را دنبال کنند نه اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به این مجموعه‌ها در ساختمان‌های خود مکان دهد.
وی ادامه داد: برخی از اشکالاتی که به مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته می‌شود به علت آگاهی نداشتن از وظایف اصلی این مجموعه است، در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم 70 نفر فعالیت دارند و هر کدام نیز فعالیت خاص خود را دنبال می‌کنند، یک نفر فقط در این مجموعه به عنوان بازرس فعالیت دارد.
حسینی کاشانی با بیان اینکه همگان در افزایش مشکلات فرهنگی شهر قم مقصر هستیم، اضافه کرد: در هیچ مکانی گفته نشده است که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به عرضه کالاهای مختلف توسط اصناف نظارت داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه آزاد هستند که مباحث مختلف را در رسانه خود مطرح کنند اما اگر فردی اعتقاد دارد که به او توهین شده است باید نسبت به شکایت اقدام کند تا رسانه پاسخ دهد؛ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط در مواردی که پای حقوق کلی مردم یا سه شخصیت اصلی نظام در میان است می‌تواند پیگیری کند، تشخیص توهین به اشخاص و مسؤولان استان نیز توسط اداره‌کل ارشاد و فرهنگ اسلامی انجام نمی‌شود.
حسینی کاشانی عنوان کرد: در مورد چاپخانه‌های غیر مجاز نیز بازرسی‌های لازم انجام می‌شود تا بتوانیم مشکلات را کاهش دهیم اما با وجود محدودیت در ظرفیت‌ها امیدواریم بتوانیم از اطلاعات بخش‌های دیگر نیز استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه مجتمع فرهنگی و هنری پردیسان تا بهمن‌ماه به افتتاح می‌رسد، گفت: برای کتابخانه امام خمینی(ره) دو میلیارد در سال گذشته و امسال نیز سه میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، هر چند مباحث عمرانی مشکلات خاصی دارد اما امیدواریم زودتر به نتیجه برسیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با تاکید بر اینکه کمیته فرهنگی در میزبانی از زائران استان قم از ضعیف‌ترین کمیته‌هاست، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ بودجه‌ای به زائران قمی اختصاص نداده است در حالی که ادارات کل استانی بر اساس بودجه برنامه‌ریزی شده خود می‌توانند عملکردها را دنبال کنند.
وی با اشاره به اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برای هزینه فرهنگی زائران قمی نیازمند بودجه جداگانه است، گفت: امیدواریم مسؤولان ملی به این موضوع مهم توجه داشته باشند.
حسینی کاشانی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تالار مرکزی شهر قم 32 میلیارد تومان هزینه کرده است به همین علت به دنبال اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در این تالار هستیم در حالی که اگر این مجموعه به بخش خصوصی واگذار شود نمی‌توانیم برنامه‌های فرهنگی را دنبال کنیم.
وی اضافه کرد: اگر با اختصاص اعتبار یک میلیارد تومانی پیش‌بینی شده تجهیزات مورد نیاز را تامین کنیم کاربرد فرهنگی و هنری تالار مرکزی شهر را تثبیت می‌کنیم و با مشکل خاصی روبرو نخواهیم بود.

انتهای پیام/136
 


کد مطلب: 56067

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/56067/80-درصد-تبلیغات-شهری-بدون-مجوز-انجام-می-شود-بار-فرهنگی-شهر-نباید-فقط-دوش-ارشاد-باشد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir