کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مديركل دامپزشكي استان قم مطرح كرد

ضرورت مراقبت‌هاي مرغداران در زمينه آنفلوآنزا

خبرگزاری فارس , 23 آبان 1396 ساعت 21:33

قم نیوز: مديركل دامپزشكي استان قم گفت: مراقبت‌هاي مرغداران در زمينه آنفلوآنزا بسيار مهم است و هر مرغدار بايد رعايت مقررات بهداشت قرنطينه كه دامپزشكي به آنها اعلام كرده را مد نظر قرار دهند.


به گزارش قم نیوز محمدمهدی رفیعی امروز با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و اهمیت مراقبت در زمینه بروز برخی بیماری‌ها در دام و طیور اظهار کرد: احتمال دوام ویروس برخی بیماری‌ها در فصل سرما بیشتر است که در این زمینه بیماری آنفلوآنزا مهمترین بیماری نگران‌کننده این فصل محسوب می‌شود و همزمان با کوچ پرندگان مهاجر احتمال انتقال بیماری به کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مراقبت‌های مرغداران در زمینه آنفلوآنزا بسیار مهم است؛ هر مرغدار باید رعایت مقررات بهداشت قرنطینه که دامپزشکی به آنها اعلام کرده را مد نظر قرار داده و ورود و خروج افراد و وسائل، با رعایت شرایط قرنطینه‌ای انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه باید حتی المقدور از ورود خودرو‌ها داخل واحدهای مرغداری جلوگیری شود گفت: اگر بر اساس ضرورت خودروها وارد می‌شوند باید به طور کامل شست‌وشو و ضدعفونی شوند.

وی خاطرنشان کرد: پرندگانی که در بازارچه‌ها فروخته می‌شوند در معرض شیوع آنفلوآنزا قرار دارند این امر در تجربه سال‌های گذشته نشان داده شده است.

رفیعی ادامه داد: به دلیل آنکه پرندگان از مکان‌های مختلف در این بازارچه‌ها جمع می‌شوند و شرایط آنها برای بروز آنفلوآنزا حساس است خواهشمندیم شهروندان به هیچ عنوان مرغ زنده یا کشته شده از این مراکز خریداری نکنند و مرغ را از کشتارگاه‌ها و مراکز مجاز عرضه به صورت بسته‌بندی دریافت کنند.

وی یادآور شد: پرنده‌فروشی‌هایی که مرغ می‌فروشند یا مرغ را سر می‌برند و تحویل می‌دهند از نظر آنفلوآنزا خطرناک است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به توصیه‌هایی به روستاییان در زمینه نگهداری مرغ و خروس گفت: باید طیور خود را در محیط‌های سربسته نگاه دارند زیرا احتمال در تماس بودن با پرندگان حد واسط مانند کلاغ و گنجشک است و می‌توانند از نظر انتقال آنفولوآنزا خطرناک باشند.

وی خاطرنشان کرد: مرغداران هر گونه تلفات را در روستاها به تلفن دامپزشکی اطلاع دهند تا ورود پیدا کرده و نمونه‌برداری را انجام دهد و بیماری آنها تشخیص داده شود.

رفیعی با اشاره به دیگر مباحث در زمینه پیشگیری از آنفلوآنزا در مرغداری‌ها گفت: هر مرغدار باید مراقب باشد و موارد قرنطینه‌ای و بهداشتی را به طور جدی در مرغداری خود رعایت کند تا ویروس وارد مرغداری نشود.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 56099

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/56099/ضرورت-مراقبت-هاي-مرغداران-زمينه-آنفلوآنزا

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir