شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : 56232
منبع : خبرگزاری فارس
رئيس مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم:

ولايتعهدي امام رضا(ع) زمينه گسترش انديشه اهل بيت(ع) را فراهم كرد

قم نيوز : قم نیوز: رئيس مركز تخصصي مهدويت حوزه علميه قم گفت: ولايتعهدي امام رضا(ع) زمينه گسترش انديشه اهل بيت(ع) را فراهم كرد و اين امام بزرگوار با بصيرت و هوشياري توانستند به اين امر برسند.
ولايتعهدي امام رضا(ع) زمينه گسترش انديشه اهل بيت(ع) را فراهم كرد
ولايتعهدي امام رضا(ع) زمينه گسترش انديشه اهل بيت(ع) را فراهم كرد
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی امروز ضمن تسلیت سالروز شهادت امام رضا(ع) اظهار کرد: اهل بیت(ع) و شیعیان در زمینه مسئله حکومت و ولایت این مطلب را بیان کردند که ولایت و حکومت مسئله الهی است؛ پیامبر اکرم(ص) نیز بر این مسئله تأکید داشتند.

وی خاطرنشان کرد: بیان دیگر این است که مسئله ولایت در بین مردم حل و فصل می‌شود؛ این دو جریان به صورت موازی و با تسلط جریان خلافت در زمان بنی امیه و بنی عباس امتداد پیدا کرد.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فرصت کوتاهی برای توسعه معارف اهل بیت(ع) فراهم شد گفت: زمانی که بنی عباس به حکومت رسید فشار بر پیروان مکتب اهل بیت(ع) و ائمه اطهار(ع) افزایش پیدا کرد به طوری که پیشوای هفتم شیعیان سال‌هایی در زندان به سر بردند.

وی عنوان کرد: در زمان هارون الرشید این تسلط بسیار گسترده و فشار بر اهل بیت(ع) افزایش پیدا کرد و پس از مرگ هارون الرشید با توجه به اختلاف بین مأمون و امین به طور مجدد قدرت مکتب اهل بیت(ع) اوج گرفت.

کلباسی یادآور شد: مأمون به دلیل استفاده از این مسئله به سمت امام هشتم برای تقویت موقعیت خود گرایش پیدا کرد و بر همین اساس به طرح مسئله جانشینی پرداخت و حضرت بنا به مصالحی از جمله انجام وظیفه امامت و ابلاغ پیامی که باید به مردم برسانند؛ این مسؤولیت را پذیرفتند.

وی با اشاره به نتایج ولایتعهدی امام رضا(ع) گفت: این امر منجر شد تفکر، اندیشه امامت و تشیع توسعه گسترده‌ای به ویژه در مناطق شرقی پیدا کند و به همین دلیل توطئه شهادت امام از سوی مأمون شکل گرفت.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از طرفی مأمون قصد داشت از وجود امام هشتم برای تقویت جایگاه خود استفاده کند و از طرفی دیگر امام در این زمینه بصیرت و هوشیاری داشتند و با ولایتعهدی اندیشه اهل بیت(ع) را توسعه دادند به طوری که اگر حضرت این مسؤولیت را نمی‌پذیرفتند آثار عظیم فرهنگی شکل نمی‌گرفت.

کلباسی با اشاره به حدیث سلسله الذهب گفت: پیشوای هشتم شیعیان فرمودند کلمه توحید قلعه من است کسی که وارد این قلعه شود از عذاب خدا در امان است و شرط آن را پذیرش ولایت عنوان کردند و این عقیده باید در تمام اجزای زندگی جریان پیدا کند.

 وی یادآور شد: سفر و حضور امام رضا(ع) در ایران برکات زیادی داشته و فرهنگی را شکل داده است که امروز آثار آن در ظاهر و باطن مشاهده می‌‌شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchiinm.23n-xdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما