کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم خبر داد

صدور بیش از 2300 پروانه تجدید بنا در محدوده بافت فرسوده قم

خبرگزاری فارس , 28 آبان 1396 ساعت 15:00

قم نیوز: معاون معماری و شهرسازی شهردار قم از صدور بیش از 2300 پروانه تجدید بنا در محدوده بافت فرسوده شهر خبر داد.


به گزارش قم نیوز غلامرضا جانقربان با اشاره به دغدغه‌های مختلف در حوزه بافت فرسوده، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌‌های کنونی کلیه شهرداری‌های کشور به ویژه‌ کلان‌شهرها بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرها بوده، کلانشهر قم از این موضوع مستثنی نیست. 
معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با تاکید بر اینکه با بررسی بافت کالبدی شهر قم از مجموع 12 هزار و 900 هکتار محدوده این شهر، بیش از 4 هزار هکتار ویژگی‌ها و شاخصه‌های بافت فرسوده و ناکارآمد (ریزدانگی، نفوذپذیری و ناپایداری) را دارا است، افزود: لذا رفع مشکل این بافت‌ها توجه جدی و تشویق کنشگران، ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان مدیریت شهری در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را می‌طلبد. 
جانقربان با تاکید بر اینکه شهرداری برابر مطالعات انجام شده در دهه 90، 2 هزار هکتار را به عنوان بافت فرسوده در بافت میانی شهر، پیشنهاد داد، خاطرنشان کرد: در نهایت هزار و 74 هکتار از این بافت در سال 85 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید و به منظور اجرا به شهرداری ابلاغ  شد. 
وی با تاکید بر اینکه تاکنون در این محدوده 2 هزار و 350 فقره پروانه تجدید بنا با ارائه مکانیزم‌های تشویقی از قبیل یک طبقه مازاد بر طرح تفصیلی و بخشودگی و تخفیفات عوارض و وام مسکن و تسهیلات ارزان قیمت صادر شده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد این حجم صدور پروانه روند رو به رشدی نیست پس بدین منظور محدوده پیشنهادی دیگری به مساحت 674 هکتار در سال 91 به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید و برای طی مراحل تأیید به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم افزود: با پیگیری‌های شهر و استان و حمایت‌های استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی و مدیرکل راه و شهرسازی استان، خوشبختانه در تاریخ 16 مهر امسال در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران این افزایش به تصویب رسید و برای اجرا به استان و شهرداری ابلاغ شد.
جانقربان با بیان اینکه محدوده پیشنهادی 674 هکتاری در حوزه نفوذ مناطق یک، دو، سه، پنج، 6 و هفت است، ادامه داد: از تاریخ ابلاغ این مصوبه امکان صدور پروانه با مشوق‌های طبقه تشویقی و تخفیفات عوارض و تسهیلات بانکی ارزان قیمت وجود دارد. 
وی خاطرنشان کرد: پس از افزایش خط محدوده بافت فرسوده از 1074 هکتار به 1748 هکتار، امیدواریم شاهد اتفاقات تازه در این بافت‌ها که عموماً از نظر شاخص ناپایداری، استحکام بنا و ریزدانگی رنج می‌برند باشیم. 

انتهای پیام/136
 


کد مطلب: 56253

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/56253/صدور-بیش-2300-پروانه-تجدید-بنا-محدوده-بافت-فرسوده-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir