کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نايب رئيس مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم:

امام رضا(ع) به مناظره و بيان حقايق مكتب اسلام پرداختند

خبرگزاری فارس , 28 آبان 1396 ساعت 18:00

قم نیوز: نايب رئيس مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: هرگز امام رضا(ع) در برابر مخالفان و معاندان جنگ نظامي نداشتند ولي به طور دائم در حال مبارزه از طريق مناظره و بيان حقايق مكتب اسلام بودند.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام حسین بنیادی امروز در قم، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام رضا(ع) با اشاره به ابعاد مختلف هجرت اجباری امام رضا(ع) از مدینه به ایران اظهار کرد: این هجرت دارای برکاتی بود که از جمله آنها پناه آوردن مسلمانان و پیروان مکتب راستین تشیع است که به واسطه حضور حضرت در کشور ایران اسلام حقیقی را شناختند.
وی با اشاره به اهمیت حدیث سلسلة الذهب گفت: این حدیث از احادیث شیعه است که دلالت بر این دارد که محدثان حاضر در آن زمان نسبت به مسئله توحید و حقیقت امامت امام رضا(ع) تأکید داشتند.
نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اکنون در ایران بقعه‌های فراوانی از امامزادگان وجود دارد زیرا اکثر امامزادگان به دلیل سفر امام رضا(ع) به ایران هجرت کردند به عنوان مثال هجرت حضرت معصومه(س) نیز به تبعیت از امام رضا(ع) بود.
بنیادی با اشاره به تقارن امامت حضرت با خلافت هارون الرشید، امین و مأمون گفت: آنها دوران سختی را بر حضرت رقم زدند که اجبار به پذیرش ولایتعهدی یکی از آن اقدامات بود ولی این امام بزرگوار از چنین فرصتی استفاده کردند و پیروان و تشنگان معارف ناب را به حقیقت اسلام دعوت کردند.
وی خاطرنشان کرد: شبهات مختلف در آن دوران از سوی مذاهب مختلف و طرفداران ادیان گوناگون در کشور رواج پیدا کرده بود و امام رضا(ع) با برگزاری مناظرات با تمام گروه‌ها حقانیت اسلام و مکتب تشیع را به اثبات رساندند.
نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: هرگز امام رضا(ع) در برابر مخالفان و معاندان جنگ نظامی نداشتند ولی به طور دائم در حال مبارزه از طریق مناظره و بیان حقایق مکتب اسلام بودند و معارف و بیانات امام سجاد(ع)، امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) در مقابل افکار گوناگون جامعه آن روز را به خوبی بیان می‌کردند.
وی تبیین جایگاه امامت در مذهب اسلام را از دیگر اقدامات امام رضا(ع) ذکر کرد و افزود: پس از رسول خدا(ص) آنچه می‌تواند جامعه را به سرمنزل مقصود برساند جایگاه امامت و ولایت است.
بنیادی یادآور شد: امام رضا(ع) در حدیثی معروف به اصحاب خود فرمودند مردم هنوز مقام امامت را نشناختند و امام را به صورت واقعی درک نکرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) با بیان استدلالی، نگاه دقیق، توجه به آیات قرآن و تسلط بر تورات و انجیل و دیگر کتب آسمانی بیان کردند آنچه در زندگی امام رضا(ع) مشاهد می‌شود زندگی پر از معنا برای رساندن جامعه به سمت جامعه عقیدتی، ‌اخلاقی و مسالمت‌آمیز بود.
نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم غربت امام رضا(ع) را در دوران هجرت اجباری عنوان کرد و افزود: امروز مردم جهان مشتاقانه برای زیارت حضرت به سمت مشهد مشرف می‌شوند و حتی مردم ایران با عشق و علاقه با پای پیاده به سمت مشهد برای زیارت این امام بزرگوار حرکت می‌کنند.

انتهای پیام/136
 


کد مطلب: 56262

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/56262/امام-رضا-ع-مناظره-بيان-حقايق-مكتب-اسلام-پرداختند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir