کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش تعداد پهپاد های چینی در خاورمیانه

سایت نظامیان متحد , 29 آبان 1396 ساعت 17:01

قم نیوز: دستاورد های چین در بازار پرنده های بی سرنشین خاورمیانه عرصه را برای ایالات متحده تنگ خواهد کرد.


به گزارش قم نیوز بی میلی ایالات متحده آمریکا در ارائه سیستم های بی سرنشین هوایی به برخی از متحدین اصلی خود در منطقه خاورمیانه، موفقیت بزرگی برای چین بوده است. و سازندگان پرنده های بدون سرنشین چینی توانسته اند با خوشبختی مشتری های مهمی را در بازارهای سنتی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی بیابند. این موفقیت ها باعث شده تا چینی ها به فکر بازار های بیشتری در گستره های جغرافیایی دیگر نیز باشند.

در ماه آوریل، شرکت AVIC پهپاد وینگ لونگ II را که در سایز پهپاد MQ-9 ریپیر میباشد، را در نمایشگاهی در مکزیک به نمایش گذاشت، مکانی که درست حیاط خلوت آمریکا می باشد! همچنین برای اولین بار وینگ لونگ II در نمایشگاه هوایی پاریس شرکت داده شد که با طیف متنوعی از تسلیحات هواپایه چینی به نمایش درآمده بود.

به صورت آماری بسیار مشکل بتوان گفت چند فروند پهپاد چینی در اختیار کشور های خاورمیانه میباشد. اما به صورت کلی میتوان گفت که طیفی از این پهپاد ها در اختیار کشور های عراق و عربستان و امارات متحده عربی و قزاقستان میباشد و همچنین گزارش شده است که پیشنهاد هایی، مسیر خود را به کشور های اردن و مصر نیز باز کرده است. در عمل نیز، پهپاد های چینی موفقیت هایی را برای شرکت در میادین جنگی داشته اند و توسط عربستان در یمن و عراق بر ضد داعش و فراتر از آن توسط امارات در لیبی نیز شرکت داده شده اند و کاربران این پهپاد ها از عملکرد این سامانه ها راضی بوده اند.

 در زمان دولت اوباما، تمام کشور های ذکر شده مستقر در خاورمیانه، خواستار به خدمتگیری نمونه های رزمی پهپاد های MQ-9 , MQ-1 بودند، اما دولت وقت آمریکا از ترس نشت اطلاعات تکنولوژیکی و بر اساس پیمان حقوقی کنترل فناوری تسلیحات یا MTCR از فروش این پهپاد ها امتناء کرد. مضمون اصلی این پیمان بین المللی اشاره دارد به عدم اشاعه اطلاعاتی است که منجر به تولید تسلیحات شیمیایی یا هسته ای و یا میکروبی میشود! البته در این بین امارات موفق شد مجوز خرید نمونه صادراتی و غیر مسلح پهپاد پریدیتور با عنوان Predator XP را بدست آورد.

عمده موفقیت های چین در بازار پهپادی خاورمیانه بر محور دو محصول کپی یا شبه MQ-1 آمریکایی میباشد که یکی با عنوان CH-4 و با نام رنگین کمان ساخته CASC مییاشد و دیگری نیز پهپاد وینگ لونگ I محصول چنگدو یا آویک میباشد که در نیروی هوایی ارتش خلق چین با نام GJ-1 شناخته میشود. یک تجزیه و تحلیل، ارزش مالی یک پهپاد چینی CH-4 را یک، پنجم قیمت پهپاد آمریکایی MQ-1 تعیین کرده است.

در ماه اکتبر خبری بیرون آمد که دولت دونالد ترامپ قصد دارد محدودیت های MTCR و دیگر پروتوکل های فروش نظامی در بخش سیستم های پرنده بدون سرنشین را کاهش دهد. اما به طور قطع این یک چالش بزرگ برای دولت ترامپ خواهد بود زیرا شرکت های چینی جای پای خود را در منطقه مستحکم کرده اند و در ماه مارس نیز شرکت CASC اعلام کرد که قرار است برای تامین پهاپاد های CH-4 عربستان، در تیراژ تولیدی بیش از 300 فروند یک کارخانه دیگر نیز تاسیس کند.
پهپاد Cloud Shadow در نمایشگاه هوایی دوبی امسال.


چین سه پهپاد بازار پسند را برای نمایش و بازار یابی در ایر شو دوبی مستقر کرده است. صنایع هوانوردی AVIC چین بسیار امیدوار است که با این پلتفرم های بازار پسند افق های جدید را به روی خود بگشاید.

در میان گزینه های به نمایش درآمده پهپاد Cloud Shadow با موتور جت و پرنده ای ارتفاع بالا و با مداومت بالای پروازی بازار یابی میشود. این پهپاد برای اولین بار در نمایشگاه هوافضایی ژوهای چین در سال 2016 معرفی شد و حضور آن امسال در نمایشگاه دوبی اولین نمایش بین المللی این پهپاد میباشد. در کنار این پهپاد جدید پهپاد های وینگ لونگ II که همتراز پهپاد ریپیر آمریکایی میباشد نیز به همراه وینگ لونگ I حضور دارند.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 56311

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/56311/افزایش-تعداد-پهپاد-های-چینی-خاورمیانه

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir