کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدير تدوين و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني:

كتاب «نقش فرهنگ سياسي شيعه در نهضت‌هاي معاصر ايران» منتشر مي‌شود

خبرگزاری فارس , 2 آذر 1396 ساعت 10:15

قم نیوز: مدير تدوين و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني از انتشار كتاب «نقش فرهنگ سياسي شيعه در نهضت‌هاي معاصر ايران» در آينده‌اي نزديك خبر داد.


به گزارش قم نیوز محمد روحانی در قم، با اشاره به محتوای کتاب نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضت‌های معاصر ایران اظهار کرد: در این اثر ابتدا کلیات و مفاهیم فرهنگ سیاسی شیعه، مفهوم فرهنگ، سیاست و فرهنگ سیاسی مطرح می‌شود و سپس به عناصر فرهنگ سیاسی شیعه می‌پردازد.
وی خاطرنشان کرد: در فصل دوم تاریخچه ظهور تشیع در ایران و ظهور و گسترش تشیع در ایران تا پیش از صفویه و شکل‌گیری هویت شیعه ایرانی طرح بحث می‌شود.
مدیر تدوین و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه فصل سوم این اثر دارای عنوان نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضت تحریم تنباکو است گفت: در این فصل به مشکلات فرهنگی، مذهبی، اقتصادی،‌ سیاسی و نقش فرهنگ سیاسی شیعه در اقدامات مخالفان حکومت پرداخته می‌شود و در ادامه به تأکید حکومت در مقابله با عناصر شیعی برای کنترل نهضت توجه شده است.
وی خاطرنشان کرد: نویسنده فصل چهارم این اثر را به نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضت مشروطیت اختصاص داده که نقش فرهنگ سیاسی شیعی در مراحل مخلتف این نهضت، تأکید حکومت و مخالفان نهضت بر عناصر شیعه در واکنش به نهضت و شخصیت‌های مهم این نهضت برشمرده می‌شود.
روحانی عنوان کرد: فصل پنجم نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضت ملی شدن صنعت نفت است که به عناصر اعتقادی و ارزشی و موضوعاتی از جمله نقش فقها به عنوان نواب امام زمان(عج) اشاره دارد و نمادهای مذهبی را برمی‌شمارد و در انتها نتیجه‌گیری و جمع‌بندی صورت گرفته است.
وی با اشاره به هدف اصلی کتاب نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضت‌های معاصر ایران گفت: این اثر ارائه تحلیلی تاریخی از نقش فرهنگ سیاسی شیعه در دوران معاصر به ویژه نقد برخی از تحریف‌های تاریخی در نهضت‌های معاصر ایران را برای علاقه‌مندان به تاریخ شیعه و معاصر ایران پیگیری می‌کند.
کتاب نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضت‌های معاصر ایران اثری از مهدی ابوطالبی است که به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در آینده‌ای نزدیک منتشر می‌شود.

انتهای پیام/136
 


کد مطلب: 56442

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/56442/كتاب-نقش-فرهنگ-سياسي-شيعه-نهضت-هاي-معاصر-ايران-منتشر-مي-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir