پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب : 56473
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم مطرح کرد

4 ابرچالش‌های محیطی زیستی استان قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: آب، بحران دریاچه نمک، آلودگی هوا و ناکارآمدی بافت شهری، ابرچالش‌های محیطی زیستی استان قم هستند.
4 ابرچالش‌های محیطی زیستی استان قم
4 ابرچالش‌های محیطی زیستی استان قم
به گزارش قم نیوز تورج همتی در کارگاه آموزشی «تبیین جایگاه برنامه ریزی ارزش در توسعه پایدار استان قم» اظهار کرد: بیش از 30 درصد از مساحت استان قم به نوعی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان بوده که به لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار غنی است.
وی با اشاره به چالش‌های زیست محیطی استان قم، بحران دریاچه نمک و کانون‌های ایجاد گرد و غبار را یکی از مهمترین این چالش‌ها دانست و گفت: متأسفانه با قطع حقابه‌ها و خشک شدن رودخانه‌ها و منابع آبی این دریاچه ارزشمند، این منطقه به یکی از کانون‌های فعال در ایجاد گرد و غبار در مرکز کشور تبدیل شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زست استان قم با اشاره به افت سطح ایستابی و شور شدن سفره‌های آبی و از بین رفتن جنگل‌های کویری و مراتع در قم خاطرنشان کرد: فرونشست زمین در غرب استان قم در سال‌های گذشته، از بزرگترین فرونشست‌ها در سطح کشور بوده و دشت‌های استان قم که امروزه به وضعیت بحرانی رسیده است، کارکردهای اکولوژیک خود را کاملا از دست داده است.
وی با بیان اینکه طی 30 سال گذشته، میانگین دمای شهر قم دو درجه افزایش داشته و شاهد تغییر اقلیم و تغییر الگوی بارش فصلی در این خطه بوده‌ایم، تصریح کرد: متأسفانه در فصول سرد سال، پدیده وارونگی هوا در قم در حال رخ دادن است و عواملی همچون نیروگاه سیکل ترکیبی، مشکلات ترافیکی، عدم توزیع سوخت‌های استاندارد و فرسودگی ناوگان حمل و نقل در این امر سهیم هستند.
همتی همچنین با اشاره به سرانه بالای مصرف آب در حوزه شرب و کشاورزی در استان قم، از عدم استفاده از پساب‌ها به ویژه در بخش‌های کشاورزی، صنعت و فضای سبز انتقاد کرد و گفت: توسعه فضای سبز محله‌ای و منطقه‌ای و ایجاد کمربند سبز در کلانشهر قم باید یکی از مهمترین اولویت‌ها باشد.
وی با اشاره به شکل گیری وسیع حاشیه نشینی صنعتی و وجود برخی از صنایع بازیافتی و آلاینده در استان قم، عدم مدیریت صحیح و اصولی برای دفع پسماندهای صنعتی، پزشکی و ساختمانی را مورد توجه قرار داد و گفت: بافت شهری در قم بسیار ناکارآمد بوده و با مباحث و پارامترهای محیط زیستی کاملا بیگانه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در پایان با بیان اینکه ردپای اکولوژیک در قم در حوزه‌های آب، کشاورزی، منابع طبیعی، ترسیب کربن و آلاینده‌های تولیدی بسیار بالاست، اظهار داشت: در استان قم به شدت نیازمند تخصیص بودجه و اعتبارات و همچنین بهره‌مندی از مشارکت اقشار مختلف مردم برای حفظ و حراست از محیط زیست هستیم.
انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcexe8n.jh8pfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما