جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 56497
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم:

امام علی(ع) بزرگترین واقف صدر اسلام بود/ تمدن اسلامی بر مبنای وقف است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: امام علی(ع) بزرگ ترین واقف در صدر اسلام بود، این امام معصوم 25 سال از عمر خود را در مسیر کشاورزی و باغداری گذراند و تمام حاصل دسترنج خود را در این عرصه وقف کرد.
امام علی(ع) بزرگترین واقف صدر اسلام بود/ تمدن اسلامی بر مبنای وقف است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به مصادیق مختلف صدقه اظهار کرد: صدقه تنها به پرداخت مال خلاصه نمی‌شود، بلکه در روایات از عیادت بیماران، شرکت در مراسم تشییع جنازه افراد مومن، امر به معروف و نهی از منکر و سلام و احوالپرسی هم به عنوان صدقه یاد شده است.
وی ادامه داد: کامل ترین نوع صدقه، وقف است که به آن صدقه جاریه گفته می‌شود، رسول اکرم(ص) به وقف توجه ویژه ای داشت و پیامبر(ص) املاک زیادی را وقف و پس از خود حضرت زهرا(س) را به عنوان متولی موقوفات تعیین کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: امام علی(ع) بزرگ ترین واقف در صدر اسلام بود، این امام معصوم 25 سال از عمر خود را در مسیر کشاورزی و باغداری گذراند و تمام حاصل دسترنج خود را در این عرصه وقف کرد، امام علی(ع) فرمود من اموال خودم را وقف کردم تا خداوند صورتم را از آتش دور کند.
حسینی مقدم با اشاره به جایگاه سنت وقف نزد ائمه معصومین(ع) اظهار کرد: اهل‌بیت(ع) بسیاری از اموال خود را وقف کردند، تربیت شدگان در مکتب ائمه معصومین(ع) و علمای ربانی نیز واقف بودند و فرهنگ وقف را ترویج می‌کردند.
وی ادامه داد: کتاب قانون ابن سینا یک فرهنگ کامل در علم پزشکی به شمار می‌رود، او 180 جلد کتاب را در رشته‌های مختلف تالیف کرد، ابن سینا محصول مدارسی است که با حمایت واقفین احداث و با درآمد موقوفات اداره شدند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: تمدن اسلامی بر پایه وقف است، رصدخانه‌های تبریز و مراغه از دستاوردهای خواجه نصیرالدین طوسی است و او از محل موقوفات این رصدخانه‌ها را احداث کرد.
حسینی مقدم، مراکز درمانی ایران در گذشته و عصر حاضر را حاصل موقوفات دانست و تصریح کرد: نخستین بنیان گذار درمانگاه سیار نظامی، شخص رسول اکرم(ص) بود، پیامبر(ص) در جنگ خندق دستور به ایجاد یک درمانگاه سیار برای درمان مجروحین جنگ داد.
وی ادامه داد: بسیاری از بیمارستان‌ها از محل موقوفات توسط انسان‌های خیراندیش احداث شدند، مردم در شهر قم شاهد فعالیت‌ بیمارستان‌های موقوفه بوده و و این بیمارستان‌ها اکنون به مردم خدمت رسانی می‌کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: علمای اسلام تا توانستند فرهنگ وقف را تبلیغ کردند، امام رضا(ع) فرمود خدا رحمت کند کسی که علوم ما اهل‌بیت(ع) را بیاموزد و به دیگران تعلیم بدهد.
حسینی مقدم با اشاره به بقاع متبرکه استان قم اظهار کرد: در این استان مزار صدها نفر از امامزادگان وجود دارد، از جمله امامزادگان مدفون در استان قم، موسی مبرقع است که فرزند بلافصل امام معصوم به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: طی روزهای اخیر شاهد نابودی حکومت خودخوانده داعش بودیم که این اتفاق با تلاش رزمندگان مدافعان حرم صورت گرفت و نابودی حکومت این گروه تروریستی مقارن با هفته بسیج بود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری یک بسیجی هستند و ما نیز با روحیه بسیجی از نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های این نظام دفاع می‌کنیم. 

انتهای پیام/ 136
 
https://qomnews.ir/vdca0ynm.49nio15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما