سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : 56675
منبع : خبرگزاری مهر

داستان قیمت نان به سر نمی‌رسد

مردم موافق افزایش کیفیت و قیمت
قم نيوز : زمزمه‌های افزایش قیمت نان از اواسط آبان ماه به گوش رسید ولی تولیدکنندگان نان این مقدار افزایش قیمت را قبول ندارند و مصرف کنندگان نیز با هر نوع گرانی مخالف هستند.
داستان قیمت نان به سر نمی‌رسد/ مردم موافق افزایش کیفیت و قیمت
داستان قیمت نان به سر نمی‌رسد/ مردم موافق افزایش کیفیت و قیمت
به گزارش قم نیوز نان این قوت غالب در فرهنگ و سفره ما ایرانی‌ها نقش بسیار پررنگی دارد و حتی به نشانه برکت، همیشه پای ثابت سفره‌ها است و فرقی هم نمی‌کند که این سفره در بالا یا پائین شهر پهن شده باشد.

بنابراین قطعاً هرگونه تصمیم‌گیری برای این قوت غالب باعث اما و اگرهای فراوانی می‌شود تا جایی که در نهایت زمزمه‌های گرانی نان که قرار بود از اول آذرماه شکل اجرایی به خود بگیرد در همان روزهای اول متوقف شد و البته آنچه که در این میان در افزایش قیمت و نرخ ۱۵ درصدی اعلام شده مهم بود عدم رضایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان است.

نان از سال ۱۳۹۳ تاکنون با افزایش قیمت روبه‌رو نشده بود و نرخ ثابتی را تجربه می‌کرد و همین امر از یک طرف باعث نارضایتی تولید کنندگان این عرصه شده بود که قیمت ۱۵ درصد برای افزایش آن هم بعد از سه سال را عادلانه نمی‌دانستند و از سویی دیگر مصرف کنندگان نان هم که همیشه از کیفیت پائین آن شکایت دارند با هرگونه افزایش قیمت به شدت مخالفت هستند.

اکبر شکری یکی از نانوایان استان قم است که به گفته خودش ۴۶ سال در این کار سابقه دارد. وی در گفتگو با خبرنگار مهر، به شدت با قیمت اعلام شده ۱۵ درصد برای افزایش قیمت نان مخالف است.

قیمت اعلام شده جوابگوی هزینه‌های تولید ما نیست

وی دلیل مخالفت خود را این‌گونه بازگو می‌کند: ما سه سال است که به توجه به افزایش قیمت آب، برق، گاز و همچنین دستمزد کارگران روند ثابتی در قیمت نان داشتیم و حال بعد از سه سال به ما نرخ افزایش ۱۵ درصد را اعلام کرده‌اند که این قیمت اصلاً نمی‌تواند جوابگوی هزینه‌های تولید ما باشد.

چون مجبوریم دستمزد پائین بدهیم بسیاری از کارگران بعد از چند روز یا چند ماه کار در نانوایی را رها می‌کنند

این نانوا در ادامه گفتگوی خود بیان می‌کند: چرا نباید به ما هم مانند کارمندان و کارگران هر ساله نرخی را برای افزایش قیمت اعلام کنند تا ما بدانیم تکلیفمان چیست و برای آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم این‌گونه ثابت ماندن چند ساله قیمت و بعد هم افزایش بدون در نظر گرفتن شرایط تولید کنندگان هیچ چیز جز ضرر را برای ما به دنبال ندارد.

وی ادامه می‌دهد: ما از پس دستمزد کارگران بر نمی‌آییم و چون مجبوریم دستمزد پائینی را به آن‌ها بدهیم بسیاری از کارگران بعد از چند روز یا چند ماه کار در نانوایی را رها می‌کنند و ما حتی با مشکل گرفتن کارگر برای نانوایی همایمان هم مواجه هستیم.

شکری که لواش پز است، می‌گوید: نه تنها کارگران از ما حرف شنوی ندارند بلکه شرایط برای ما به قدری سخت است که عدم تعادل در افزایش قیمت نان و عدم حمایت از تولید کننده قطعاً نمی‌توان انتظار کیفیت بهتری برای نان داشت.

بارها خواسته‌ام نانوایی‌ را تعطیل کنم

علی اصغر مدنیان هم از دیگر نانواهای شهر قم است که هم که به گفته خودش از ۹ سالگی تا کنون که ۶۱ سالگی را تجربه می‌کند نانوا بوده، در گفتگو با خبرنگار مهر، از نارضایتی افزایش قیمت ۱۵ درصدی می‌گوید اینکه بعد از سه سال انصاف نبود که این قیمت را برای ما تعیین کنند.

طی این سه سال قیمت آب، برق، گاز و کارگر و حتی اجاره بها افزایش یافته و قیمت نان ثابت بوده است

وی می‌گوید: این افزایش قیمت در حالی است که طی این سه سال هر ساله قیمت آب، برق، گاز و کارگر و حتی اجاره بها افزایش یافته است و قیمت نان ثابت بوده است و حال بعد از سه سال به ما می‌گویند قیمت نان را ۱۵ درصد افزایش دهید که این اصلاً به صرفه تولید کننده نیست.

مدنیان در ادامه تأکید می‌کند که اگر از همان ابتدا تحت بیمه نبود و الآن حقوق بازنشستگی نمی‌گرفت در زمینه تأمین مخارج حتماً با مشکل مواجه می‌شد و همچنین بر این مسئله تأکید می‌کند که بارها خواسته تا نانوایی‌اش را به دلیل ضرر و زیان تعطیل کند.

رئیس اتحادیه نانوایان قم هم در گفتگو با مهر سخنان همکارانش را تأیید می‌کند و بر این نکته تأکید دارد که هیچ یک از نانوایی‌های قم از قیمت اعلام شده راضی نیستند.

اکبر زارعی در این گفتگو بر این مسئله تأکید می‌کند که با افزایش ۱۵ درصدی نمی‌توان کیفیت نان را تضمین کرد چون وقتی مخارج نانوایی‌ها تأمین نشود قطعاً آن‌ها نمی‌توانند بر روی کیفیت تمرکز داشته باشند.

کیفیت نان افزایش یابد

در این بین سخنان برخی از مصرف کنندگان نان هم جای تأمل دارد جایی که سمیه یکی از زنان خانه‌دار این شهر در گفتگو با خبرنگار مهر بلافاصله تأکید می‌کند که با افزایش قیمت نان مخالف است و دلیل خود را هم این‌گونه ابراز می‌کند چرا باید نان گران شود مگر چه اتفاقی افتاده که باید نان را که قوت غالب مردم است گران کنند.

وی در عین حال وقتی با شرح حال نانوایان مبنی بر عدم افزایش قیمت طی سه سال گذشته آشنا می‌شود به نظر می‌رسد در نظرش کمی تعدیل کرده و می‌گوید: خوب اگر کیفیت نان را بالا ببرند من با افزایش قیمت موافقم.

زهرا هم در گفتگو با خبرنگار مهر بر عدم کیفیت نان تأکید دارد وی هم با این عنوان که بالاخره نانوا هم خانواده داشته و باید ضرر و زیان آن‌ها هم جبران شود بر این مسئله تأکید می‌کند که چنانچه کیفیت بالا برود حاضر است قیمت بیشتری برای نان پرداخت کند.

به نظر می‌رسد که آنچه در افزایش قیمت نان مورد توجه قرار نمی‌گیرد خواسته واقعی تولید کنندگان و مصرف کنندگان است، اینکه بدون در نظر گرفتن دو طرف و حال بر اساس جمع و تفریق‌ها رقمی برای افزایش قیمت اعلام می‌شود قطعاً باعث نارضایتی مردم شده و جو جامعه در مقابل این افزایش قیمت ایستادگی می‌کند.

این در حالی است که سخنان هر دو طرف و بخصوص مردم نشان می‌دهد چنانچه مشکلات و مسائل تولیدکنندگان برای آن‌ها به خوبی تبیین شود و بر افزایش کیفت نان هم تأکید شود قطعاً آن‌ها حاضرند افزایش قیمت نان را به راحتی پذیرا باشند تا نانوا هم در این بین از ضرر مصون بمانند و مردم هم نان خوب را بر سر سفره‌ها ببرند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdciwqaw.t1aqy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

حبیب از ارومیه
به خدا تا قانون کار درست نشه نان صد برابر هم قیمتش بره بالا کیفیت درست نمیشه چون کارگر حرف کارفرما را گوش نمیده اخراجش هم میکنی زود به اداره کار شکایت میکنه که نتیجتا باید چند ملیون براش بدی وچون نانوا توانای پرداخت چنین پولی را نداره کارگر هم درکارش دقت نمی کنه که نتیجه اش نون بی کیفیت میشمه اگر حدقل در نانوایها این قانون شکایت کردن برداشته بشه صدرصد کیفیت نان بالا میره نانوا 25 سال سابقه