کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله مصباح يزدي:

خدمات علامه طباطبایی به قرآن کریم از بارزترین ابعاد زندگي او است

خبرگزاری فارس , 10 آذر 1396 ساعت 1:01

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه علامه طباطبایی ویژگی‌های اخلافی بسیار زیادی داشت گفت: خدمات علامه طباطبایی به قرآن کریم، از بارزترین ابعاد زندگی و ویژگی‌های این شخصیت الهی است و نامگذاری دارالقرآن بر بیت ایشان بسیار مناسب و بجا بوده است.


به گزارش قم نیوز آیت‌‌الله محمدتقی مصباح یزدی پنجشنبه شب در همایش اساتید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه حتی در میان علما و بزرگان، شخصیتی مانند علامه طباطبایی بسیار کم یافت می‌شود اظهار کرد: علامه طباطبایی جامعیت ویژه‌ای داشتند و با تلاش‌ها و پژوهش‌های ایشان، علوم مختلف، توسعه‌های بسیار زیادی پیدا کردند.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی ویژگی‌های اخلافی بسیار زیادی داشتند، افزود: خدمات علامه طباطبایی به قرآن کریم، از بارزترین ابعاد زندگی و ویژگی‌های این شخصیت الهی است و نامگذاری دارالقرآن بر بیت ایشان بسیار مناسب و بجا بوده است.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) اهتمام ویژه‌ای نسبت به قرآن کریم داشتند ادامه داد: پیامبر(ص)‌ علاقه زیادی به هدایت مردم داشتند به گونه‌ای که در قران کریم به صراحت بیان شده است که پیامبر ممکن است برای مردمی که ایمان نیاورده‌اند جان خود را فدا کنند؛ پیامبر(ص) چنین شخصیتی داشتند و این میزان از علاقه به هدایت جامعه نشان دهنده شخصیت و جایگاه والای ایشان است.

وی با بیان اینکه هیچ کفران نعمتی به اندازه شکایت پیامبر اکرم(ص) از انسانی که قرآن را ترک و رها کرده است، زشت‌تر نیست بیان کرد: ظالمان در قیامت در حالی که از اعمال خود بسیار پشیمان هستند، شیاطین را مقصر عدم هدایت خود می‌‌دانند و از خدا طلب بخشش می‌کنند.

آیت‌الله مصباح با تاکید بر اینکه مردم در زندگی خود باید مراقب باشند که از قرآن دور نشوند اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از افراد حتی در مسائل دینی خود نیز به قرآن رجوع نمی‌کنند و این بسیار ناپسند است؛ باید تلاش کنیم تا با قرآن انس داشته باشیم و هیچگاه از آن غافل نشویم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا قرائت قرآن  در میان مردم و جامعه رواج داشته باشد اظهار کرد: فهم، تبیین قرآن برای دیگران، عمل برای خود و همچنین عمل برای دیگران از مواردی است که باید انجام دهیم تا قرائت و توجه به قرآن در میان مردم رواج پیدا کند.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه خداوند متعال، امام خمینی(ره) را مامور کردند تا تحول عظیمی در بینش سیاسی و اجتماعی ایران ایجاد کنند، بیان کرد: امام خمینی(ره) اعتقاد داشتند که قسمت زیادی از فقه ما با مسایل سیاسی و اجتماعی ارتباط دارد؛ ایشان پیش از انقلاب اسلامی نیز اهتمام ویژ‌ه‌ای نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی داشتند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) فعالیت‌های علمی بسیار زیادی داشتند گفت: تدوین و تبیین کتب و مقالات در بحث حکومت اسلامی و ولایت فقیه از مهمترین مباحث علمی امام خمینی(ره) بود.

آیت‌الله مصباح با بیان اینکه علامه طباطبایی تحول بزرگی در مقوله‌های فقهی، اجتماعی و حکومت اسلامی ایجاد کردند افزود: علامه طباطبایی در مقالات زیادی از جمله مقاله ولایت و زعامت در صدد اثبات ولایت فقیه بودند و بارها به این مسأله اشاره کرده‌اند.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به ضرورت وجود ولایت فقیه بیان کرد: اگر مجموعه‌ای از انسان‌ها بخواهند در کنار هم زندگی کنند و هدف مشترکی را نیز دنبال کنند، نیازمند یک رهبر هستند؛ این بحث یک بحث فطری است زیرا تعدد آرا، هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

وی گفت: تجربه های تاریخی بیانگر این واقعیت است که هر جا مدیریت در جامعه وجود نداشته باشد موفقیتی حاصل نخواهد شد و همچنین ممکن نیست که خداوند جامعه را از رهبر خالی بگذارد.

آیت الله مصباح با اشاره به شرایط ولایت فقیه گفت: تقوای دینی، حسن تدبیر و اطلاع بر مصالح از جمله ویژگی‌های ولی فقیه است و این شرایط، مشخص می کند که چه کسی می تواند ولایت داشته باشد؛ مخالفت با سنت پیامبر در جامعه اسلامی در هیچ شرایطی صحیح نیست؛ چراکه فقیه عادل و آگاه به زمان می‌تواند بهترین تصمیم را در جامعه اسلامی بگیرد.

وی افزود: علامه طباطبایی بیان می کنند که حفظ اتحاد و مصلحت اسلام و مسلمین بر همه واجب است و همچنین ایشان بیان می کند که جامعه اسلامی جامعه واحدی است که مرز آن اعتقاد به خدا و شریعت اسلامی است و با همین روش نیز ضرورت وجود ولی‌فقیه در اثبات می‌کنند.

وی گفت: علامه طباطبایی تنها اصل تفسیر را زنده نکردند بلکه راه و روش استفاده از قرآن در تمام نیازمندی‌های اجتماعی را نیز زنده کردند؛ ایشان اعتقاد داشتند که تمام شئون اسلام، اجتماعی است و در این حوزه به تحولات اجتماعی اشاره داشتند.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 56780

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/56780/خدمات-علامه-طباطبایی-قرآن-کریم-بارزترین-ابعاد-زندگي-او

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir