شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : 5680
در پاسخ به یك استفتا منتشر شد؛

نظر آیت الله صافی درباره عید نوروز

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در قم در پاسخی به یك استفتاء، نظر خود را در مورد عید نوروز اعلام كرد.
نظر آیت الله صافی درباره عید نوروز
به گزارش قم نیوز، در این استفتاء كه روز شنبه منتشر شد آمده است: "احتراما بفرمایید نظر شرع مقدس درباره نوروز چیست؟ و آیا می‌توان آن را به عنوان عید تلقی كرد؟".

آیت الله صافی در پاسخ اعلام كرده است: "اعیاد شرعی و مذهبی بزرگ اسلامی، (همان) عید فطر و عید قربان و عید غدیر و روزهای ولادت حضرت رسول اكرم (ص) و ائمه معصومین (ع) است".

در ادامه این پاسخ آمده است: "در عید نوروز هم اگر مومنان، برنامه‌های دینی، مانند دیدار با برادران مومن یا عیادت بیماران و رسیدگی به‌حال مستمندان داشته و برنامه‌های بدآموز نداشته باشند، مناسب است".

وی با اشاره به این حدیث كه "هر روزی كه در آن معصیت خدا نشود، آن روز عید است"، افزود: "نوروز، یعنی روز نو و روز اولین فصل بهار، مثل خود فصل بهار یك امر واقعی و تكوینی است، و به جمشید (از پادشاهان اسطوره ای ایران) ارتباط ندارد".

وی تاكید كرد: "خدا می‌داند (عید نوروز) چند هزار یا چند میلیون سال پیش از جمشید بوده است؟ و نیز از آیات خدا است كه زمین دوباره بعد از موتش و خشك‌شدن گیاه‌ها زنده می‌شود".

صافی گلپایگانی تصریح كرد: "محتمل است غسل یا هر عبادت دیگری (كه برای این روز گفته شده است) به همین مناسبت (احیای زمین پس از مرگ آن) باشد".

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdca.anmk49niw5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما