جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۰
کد مطلب : 56827
منبع : dqat.ir

با حضور آ‌یت الله مصباح؛ بزرگداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی برگزار شد

قم نيوز : مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی با حضور جمعی از شخصیت های برجسته حوزوی و اساتید مؤسسه امام خمینی(ره) در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.
با حضور آ‌یت الله مصباح؛ بزرگداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی برگزار شد
به گزارش قم نیوز مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی شامگاه پنجشنبه نهم آذر ماه با حضور جمعی از شخصیت های برجسته حوزوی و اساتید مؤسسه امام خمینی(ره) در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.
در این همایش آیات محمدتقی مصباح یزدی، عباس کعبی، محمود رجبی، حسن ممدوحی، فقیه یزدی، حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی و جمعی دیگر از اساتید و شخصیت ها حضور داشتند.
در این برنامه ابتدا حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خوشبختانه امروزه بیت علامه طباطبایی به محور فعالیت های قرآنی به ویژه در حوزه علمیه تبدیل شده است.
وی افزود: نگاه و اشراف مرحوم علامه طباطبایی در علوم گوناگون به ویژه تفسیر بسیار ویژه است، ایشان در فقه، اصول، تفسیر و فلسفه نظرات بسیار دقیق، علمی و بلند طرح کردند که همواره مورد استفاده فضلا و پژوهشگران بوده است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که به نقل از یکی از بزرگان علامه طباطبایی سه طهارت را رعایت کردند، اظهار داشت: یک مسأله مربوط به طهارت در فکر بوده و مسائل دیگر طهارت در رفتار و گفتار است، علامه طباطبایی به دور از هر گونه تشویش نسبت به مسائل اطرف خود و شبهات در جامعه حساس بودند.
وی ادامه داد: همواره نیازهای جامعه مدنظر علامه طباطبایی بود و به دفع شبهات از جامعه اهتمام داشتند، ایشان با افقی بلند و اشراف در مسائل مورد نیاز در ابعاد گوناگون ورود می کردند و سعی در خدمت به امت اسلامی داشتند.
در ادامه آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به خدمات علامه طباطبایی گفت: برخی می گفتند که علامه طباطبایی به روایات در تفسیر اهمیت نمی دهد و به روایات بی مهری داشته است.
وی افزود: یکی از احیاگران حدیث شیعی به ویژه در حوزه روایات تفسیری شخص علامه طباطبایی هستند، نقش علامه در اهتمام، استفاده، تبیین و ایجاد موافقت و هماهنگی بین روایت و قرآن کریم بی بدیل است، از این رو عدم توجه ایشان به روایات صحت ندارد.
وی ادامه داد: هدف تفسیر ایجاد موافقت بین آیات و روایات است چرا که اگر انسان فهم درستی از روایات و آیات داشته باشد بسیاری از احادیثی که ابتدا انسان تصور می کند با قرآن هماهنگ نیست، هماهنگ خواهد بود.
آیت الله رجبی با بیان این که مرحوم علامه در المیزان بحث های روایی بسیاری دارد، ابراز داشت: این شخصیت برجسته در وضع بسیار سخت اقتصادی قرار داشتند اما این مشکلات هیچگاه مانع از انجام فعالیت های علمی، فقهی و قرآنی ایشان نشد.
وی عنوان کرد: علامه طباطبایی در تفسیر قرآن یک چشم به آیات و یک چشم به روایات داشتند، اگر تبیین علامه نبود چه بسا روایاتی معارض با قرآن تلقی می شد، با تبیین ایشان مشکل هماهنگی بسیاری از روایات با آیات حل شده است.
قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: باید تحقیق عمیقی درباره تبیین های علامه طباطبایی در زمینه احادیث انجام شود، از خدمت های بزرگ علامه این است که راه های فهم درست آیات و روایات و راهکارهای ایجاد وفاق بین آن ها را تبیین کردند، علامه بر خلاف برخی تصورات نقش احیاگری نسبت به روایات داشتند.
وی اضافه کرد: بنابراین نام ایشان باید به عنوان احیاگر روایات در مسائل قرآنی و پژوهشی مطرح باشد، 100 عنوان بحث حدیث پژوهی در المیزان وجود دارد که باید مورد پژوهش قرار گرفته و از این میراث به خوبی استفاده شود.
سپس مدیردارالقرآن علامه طباطبایی با بیان این که ترویج علوم قرآنی و تفسیر در جامعه به ویژه حوزه علمیه از اهداف فعالیت های دارالقرآن است، ابراز داشت: این مرکز در زمینه های گوناگون به ویژه عرصه تبلیغی و قرآنی با نهادهای دینی و حوزوی ارتباط دارد.
وی با اشاره به برنامه های دارالقرآن برای طلاب عنوان کرد: دارالقرآن علامه طباطبایی کلاس های ویژه طلاب برای آشنایی با مهارت های بیان تفسیر قرآن و پاسخگویی به شبهات برگزار کرده که خوشبختانه نتایج خوبی داشته است.
نجفی قدسی با اشاره به گسترده هجمه های دشمن و ایجاد شبهات در قرآن خاطرنشان کرد: مقابله با شبهات نیازمند همتی بلند و همگانی است، وظیفه نهادهای دینی به ویژه حوزه علمیه پاسخگویی به شبهات است تا شاهد آثار مخرب آن نباشیم.
در پایان نیز آیت الله مصباح یزدی رییس مؤسسه امام خمینی(ره) بر ضرورت پاسداری از دستاوردهای علمی، معنوی و تربیتی علامه طباطبایی تأکید کرد.
وی افزود: در بین علمای معروفی که به همه آن ها بدهکار هستیم و نسبت به آن ها زانوی ادب می زنیم اشخاصی به جامعیت علامه طباطبایی کم بودند، فقهای بسیار برجسته ای داشتیم که به آن ها مدیون هستیم اما کسی مانند علامه که در همه رشته های علوم اسلامی احاطه لازم را داشته باشد و ارتباط آن ها را با یکدیگر درک کند و بتواند بر آن میراث گرانبها بیفزاید کم داشته ایم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که از بارزترین ویژگی های علامه طباطبایی خدمت به قرآن کریم بود، اظهار داشت: ایشان خدمات خوبی در زمینه قرآنی و تفسیر داشته اند که باید مورد استفاده قرار گرفته و پاس داشته شود.
آیت الله مصباح یزدی عمل به معارف قرآنی را امری ضروری دانست و گفت: خواندن و فرا گرفتن مفاهیم قرآنی مقدمه ای برای عمل است، گاهی آیات بسیار خوب تلاوت و تدریس می شود اما متأسفانه به آن عمل نمی شود.
وی افزود: برای از مهجوریت خارج شدن قرآن باید در راستای فهم، تبیین معارف، عمل کردن خود و جامعه به دستورات قرآنی تلاش کرد؛ امروز نیازمند این هستیم که مسائل اجتماعی و سیاسی خود را بر اساس دستورات قرآن و اسلام اجرایی کنیم.
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که امام راحل تحولی در بینش جامعه نسبت به اسلام و مسائل سیاسی و اجتماعی آن به وجود آورد، اظهار داشت: یکی از کارهای مهم حضرت امام در زمان تبعید نجف پرداختن به مسأله حکومت اسلامی و ولایت فقیه بود یعنی ایشان ابتدا در زمینه حکومت اسلامی و اثبات ولایت فقیه کار علمی و فرهنگی انجام دادند و در عین حال مبارزه می کردند تا این که انقلاب به پیروزی رسید.
وی افزود: علامه طباطبایی نه تنها تفسیر و علوم قرآن را احیا کرد بلکه راه و روش استفاده از قرآن برای همه نیازمندی های اجتماعی را آموزش دادند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdchq6nm.23n-idftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما