کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون امور توانبخشی بهزیستی قم خبر داد؛

۴۲ مرکز توانبخشی در قم به معلولان خدمات می‌دهد

خبرگزاری مهر , 11 آذر 1396 ساعت 21:01

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم از ارائه خدمات به معلولان توسط ۴۲ مرکز روزانه، شبانه روزی و ویزیت در منزل زیر نظر بهزیستی استان قم خبر داد.


به گزارش قم نیوز محمدعلی مقدم خواه پیش از ظهر شنبه در نشست خبری که به مناسب روز جهانی معلولان در سالن جلسات بهزیستی استان قم برگزار شد، از تشکیل ۲۲ هزار پرونده معلولیت در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: ۵۰ درصد این ۲۲ پرونده تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و خدمات مختلفی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در طی سال معمولاً ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ پرونده جدید در بهزیستی تشکیل می‌شود، افزود: این معلولان شامل معلولان ذهنی، جسمی حرکتی، شنوایی، بینایی، گفتاری، سالمندی و اعصاب و روان هستند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم ادامه داد: معلولان معمولاً در مراجعه اولیه مشاوره پزشکی می‌شوند و به پزشکان مربوطه ارجاع داده می‌شوند و بر اساس نیاز معلول پرونده تشکیل شده و خدمات ارائه می‌شود.

مقدم خواه، معلولیت‌های ضایعه نخاعی را یکی از معلولیت‌های با نیاز به خدمات گسترده برشمرد و افزود: معلولیت‌های ضایعه نخاعی شامل معلولیت گردنی، کمری و سینه‌ای به دلیل شرایط سخت نگهداری یکی از بیشترین مستمری‌ها را دریافت می‌کنند، معلولیت‌های گردنی ۲۳۰ هزار تومان گردنی، کمری ۱۸۰ هزار تومان و معلولین سینه‌ای ۲۰۰ هزار تومان به عنوان مستمری به صورت ماهیانه دریافت می‌کنند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم از ارائه خدمات به معلولان ضایعه نخاعی اتباع هم خبر داد و گفت: ۱۷ تن از اتباع هم در این مورد پرونده دارند که ۵۰ درصد از این کمک هزینه را دریافت می‌کنند.

پرداخت کمک هزینه‌های تحصیلی به معلولان

وی به کمک هزینه‌های تحصیلی به معلولان هم اشاره کرد و گفت: جدای از کمک هزینه‌های تحصیلی که در مقاطع مختلف دانش‌آموزی ارائه می‌شود، کمک هزینه دانشجویی نیز پرداخت می‌شود که در حال حاضر ۲۳۰ نفر دانشجو دانشگاه آزاد داریم، ۱۱۳ نفر پیام نور و غیرانتفاعی و ۳۰ نفر هم در دانشگاه دولتی مشغول به تحصیل‌اند که شهریه دانشگاه‌ها و کمک هزینه‌های موردی به این افراد پرداخت می‌شود.

مقدم خواه از فعالیت ۴۲ مرکز روزانه، شبانه روزی و ویزیت در منزل در استان قم خبر داد و تصریح کرد: حدود یک میلیارد تومان در ماه به عنوان کمک هزینه به این مراکز پرداخت می‌شود یعنی نگهداری معلولان برای بهزیستی ماهیانه یک میلیارد تومان هزینه دارد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم از ارائه خدمات ویزیت در منزل به ۱۳۵ سالمند و معلول جسمانی شدید هم خبر داد و تأکید کرد: طرح‌های ترخیص از مرکز و نگهداری در مرکز به منظور اهمیت حضور معلول و سالمند در محیط خانواده نیز برنامه‌ریزی شده است که به ترتیب در هرکدام ۲۰۰ و ۱۵۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه نگهداری معلول پرداخت می‌شود.

افتتاح مرکز نگهداری معلولان مخصوص روحانیون

وی به پرداخت وام‌های خود اشتغالی به عنوان یکی دیگر از خدمات به معلولان اشاره کرد و گفت: سهمیه بهزیستی امسال در وام ۲۰ میلیون تومان خوداشتغالی ۴ برابر شده است و استان قم می‌تواند تا سقف ۱۲ میلیارد تومان برای دریافت وام مددجو به بانک‌های عامل ارجاع دهد.

مقدم خواه شرط دریافت این وام را دارا بودن پروانه کسب یا پرونده مهارت فنی و حرفه‌ای برشمرد و تصریح کرد: از میزان سهمیه استان قم تا به امروز ۴۰ درصد پرونده‌ها به بانک‌های عامل ارجاع داده شده‌اند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم همچنین از افتتاح مرکز نگهداری معلولان مخصوص روحانیون در آینده‌ای نزدیک هم خبر داد و گفت این مرکز به منظور حفظ شأن معلولان روحانی در استان قم در حال راه‌اندازی است.

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 56843

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/56843/۴۲-مرکز-توانبخشی-قم-معلولان-خدمات-می-دهد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir