چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 56993
منبع : سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان

بیماری خاموش با تلفات جهانی

قم نيوز : بسیاری از افراد جامعه به فشار خون مبتلا هستند درحالی که از بیماری خود اطلاعی ندارند و عوارض این بیماری همه بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بیماری خاموش با تلفات جهانی
به گزارش قم نیوز 90 درصد از علل ابتلا به بیماری فشار خون ناشناخته است این بیماری مرموز علاوه بر آنکه عوارض متعددی روی قسمت‌های مختلف بدن از جمله مغز و کلیه‌ها می‌گذارد، خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را تقریبا 2 برابر می‌کند.
فشار خون به تنهایی مسئول بروز 6 درصد از کل مرگ و میر در جهان است بسیاری از افراد جامعه نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا هستند و از بین کسانی که اطلاع دارند تعداد زیادی اصلا درمان مناسب را دریافت نمی‌کنند.
فشار خون بی‌سر و صدا پیشرفت می‌کند
فشار خون بی سر و صدا و بدون نشانه ظاهری خاصی پیشرفت می‌کند به همین دلیل تعداد زیادی از افراد از بیماری خاموش خود اطلاع ندارند و زمانی متوجه می‌شوند که دچار آسیب یکی از قسمت‌های بدن به دلیل فشار بالای خون شده‌اند.
به همان دلیل چراغ خاموش و بیصدا بودن بیماری، بیمارانی هم که از فشار بالای خون خود مطلع هستند نسبت به درمان خود توجه کافی ندارند چرا که فرد نشانه‌ای از وجود بیماری در خود مشاهده نمی‌کند تا آنجا که متاسفانه به دلیل درمان نشدن یا حتی درمان کامل نشدن به عوارض بسیار بد این بیماری و آسیب قسمتی از بدن خود دچار می‌شود.
عوارض این بیماری تمام بدن از مغز گرفته تا قلب و کلیه‌ها را شامل می‌شود و تمام عروق بدن را درگیر می‌کند.
سکته و خونریزی مغزی، اختلالات شناختی از عوارض مغزی این بیماری است از شایع‌ترین عوارض قلبی آن می توان به بزرگی بطن چپ، اختلالات جریان خون و آریتمی‌های قلبی(ضربان‌های نامنظم قلبی) اشاره کرد. همچنین در بیماران فشارخونی شانس "آترواسکلروز" یا به عبارتی سفت شدن و تنگی عروق و درنتیجه عوارض ناشی از آن بالا می‌رود.
 فشار بیشتر از 120/80 خطرناک است
فشار خون از دو قسمت تشکیل شده است یکی فشاری که در زمان استراحت قلب محاسبه می‌شود که پایین‌تر است و دیگری فشاری که در زمان انقباض و پمپاژ قلب محاسبه می‌شود که بالاتر است.
فشار خون طبیعی کمتر از 120/80 است اگر عدد بزرگ‌تر فشار خون بیشتر از 120 و تا 139 باشد یا عدد کوچک‌تر آن بیشتر از 80 و تا 89 باشد شرایط فرد بسیار مستعد ابتلای کامل است و بین افراد فشار خونی و افراد سالم جامعه طبقه بندی می‌شود.
اگر عدد بالاتر فشار خون از 140 یا عدد پایین‌تر از 90 بیشتر باشد فرد دچار بیماری فشار خون است.
البته باید توجه داشت که با یک بار اندازه‌گیری فشار خون به دست افراد غیرمتخصص و در خانه، نمی‌توان گفت بیمار فشار خون دارد بلکه فشار خون باید در شرایط مناسب و با رعایت اصول به دست پزشک اندازه‌گیری شود و پس از تشخیص او بیماری فرد اثبات شود.
نکته دیگر آنکه معمولا فشار خون اندازه‌گیری شده در خانه تا حدودی کمتر از فشار خون اندازه‌گیری شده در مطب است.
 
انتهای پیام/136
 
https://qomnews.ir/vdcbf9bs.rhb09piuur.html
تگ ها
نام شما
آدرس ايميل شما