کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:

محدودیت منابع آب چالش بخش کشاورزی قم است

خبرگزاری فارس , 15 آذر 1396 ساعت 11:01

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در استان با محدودیت منابع پایه به ویژه آب و بالا بودن ضایعات در بخش برداشت محصولات کشاورزی مواجه هستیم.


به گزارش قم نیوز محمد رضا طلایی ظهر امروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که در تالار امام جواد(ع) در ساختمان استانداری برگزار شد، با اشاره به اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار کرد: افزایش ضریب خوداتکایی محصولات اساسی، تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی و ارتقاء بهره وری آب از اهداف این سازمان است.

وی ادامه داد: اتاق فکر و تعامل با بخش خصوصی را در قالب کمیته‌های پنج گانه تشکیل دادیم و نظرات را گرفتیم، در استان قم با محدودیت منابع پایه به ویژه آب و بالا بودن ضایعات در بخش برداشت محصولات کشاورزی مواجه هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: در سال 91 در 12 هزار هکتار سطح زیر کشت استان، 29 هزار تن گندم تولید شد، در سال 95 سطح زیر کشت گندم استان به 6 هزار هکتار رسید، ولی تولید گندم در آن سال 28 هزار تن بود، یعنی با وجود کاهش سطح زیر کشت گندم استان، تولید گندم قم تقریبا ثابت ماند.

طلایی با اشاره به کاهش مساحت زیر کشت گندم در استان قم اظهار کرد: امسال 500 هکتار از زمین‌های زیر کشت گندم در استان کاهش پیدا می‌کند، بیشتر کشت گندم در استان قم به صورت آبی است و این در حالی است که سطح زیر کشت جو در استان قم سه برابر سطح زیر کشت گندم است.

وی ادامه داد: در سال 91، در 25 هزار هکتار زمین استان قم، 60 هزار تن جو تولید شد؛ در سال گذشته، مساحت زیر کشت جو استان به 17 هزار هکتار رسید، ولی تولید جو قم در آن سال 71 هزار تن بود. در سال گذشته شاهد تولید 4095 کیلوگرم جو به صورت میانگین در هر هکتار زمین زیرکشت در استان بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: بیش از 90 درصد روغن مصرفی کشور، وارداتی است به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش تولید کلزا در کشور است. سال گذشته در 2356 هکتار زمین زیرکشت استان قم، 2600 تن کلزا تولید شد، این در حالی است که در سال 91 تنها 949 هکتار زمین زیر کشت کلزا در استان داشتیم.

طلایی با اشاره به طرح تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی اظهار کرد: تسهیلات در این بخش توسط دولت با یارانه به کشاورزان پرداخت می‌شود. در سال 95، 12 میلیارد تومان برای طرح مکانیزاسیون ماشین آلات بخش کشاورزی به استان قم اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: استان قم به دلیل شرایط اقلیمی هوای گرم دارد، به همین دلیل بیماری‌های قارچی در بخش کشاورزی استان کم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: در سال‌های گذشته بذر مورد نیاز بخش کشاورزی استان از خارج از استان تامین می‌شد، اما امسال بذرهای گندم و جو را در خود استان تامین کرد و این مساله مانع از گسترش آفات در بخش کشاورزی قم می‌شود.

طلایی، توسعه باغبانی را جزو سیاست‌های استان قم دانست و تصریح کرد: دولت در زمینه تولید محصولاتی همچون پسته، زیتون و انگور یارانه می‌دهد، هنوز باغ‌های جدید استان به مرحله تولید نرسیده اند و این باغ‌ها طی سال‌های آینده محصول می‌دهند.

وی ادامه داد: 60 درصد تولید دام در استان قم به صورت پرواربندی است و سال گذشته 46 هزار تن گوشت قرمز و 63 هزار تن تخم مرغ در استان تولید شد و به دنبال اصلاح عملکرد واحدهای تولید تخم مرغ در استان هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در پایان خاطرنشان کرد: مهندسی آب و خاک جزو سیاست‌های این سازمان است، به دنبال سرعت بخشیدن به استفاده از سیستم‌های آبیاری مکانیزه در استان هستیم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 56996

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/56996/محدودیت-منابع-آب-چالش-بخش-کشاورزی-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir