کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به مناسبت ۱۷ ربیع الاول؛

امامی که پایه‌گذار مکتب بود/وجهه علمی شیعه مدیون امام صادق(ع) است

خبرگزاری مهر , 15 آذر 1396 ساعت 17:01

ربیع‌الاول در حالی به میانه رسیده که نه فقط فرشتگان آسمان بشارت دهنده میلاد خاتم رسولان، محمد مصطفی(ص) هستند که مذهب شیعه جعفری نیز پایه‌گذار خود را می‌شناسد.


به گزارش قم نیوز زمان شناسی، شیوه بارز و ماندگار زندگی‌اش بود. خوب می‌دانست کی و کجا سکوت بهتر است یا مقابله.

این‌گونه بود که اسلام با تلاشش ماند و ماندگار شد. در برخی منابع آورده‌اند که او درخواست‌های ابومسلم خراسانی و ابوسلمه را برای بر عهده ‌گرفتن خلافت رد کرد. در قیام عمویش زید بن علی نیز شرکت نکرد؛ اما این به معنای پذیرش حاکمان مستبد زمانه نبود.

ولی شیعیان می‌دانست که با توسعه فکری و پیشرفت علمی است که اسلام زنده می‌ماند، در دل‌ها اثر می‌کند و تا صدها سال بعد حقانیت آن از مطالبی ناصواب جدا می‌ماند.

جعفربن محمد(ع) از نسل حسین(ع)، پیشوای شهادت و جهاد بود، اما چه کسی است که نداند امامت و ولایت جامعه با تدبیر و خرد پیش می‌رود و همواره به دنبال بهترین برای مسلمین است؟

در منابع روایی در زمینه ویژگی‌های اخلاقی امام صادق(ع) گزارش‌هایی از زهد، انفاق، علم فراوان، عبادت بسیار و تلاوت قرآن آمده است. محمد بن طلحه امام صادق(ع) را از بزرگ‌ترین افراد اهل بیت، دارای علم فراوان، بسیار اهل عبادت و زهد و تلاوت قرآن توصیف کرده است. مالک بن انس از ائمه فقهی اهل سنت گفته است: در مدتی که پیش امام صادق(ع) می‌رفته، همیشه او را در یکی از سه حالت نمازخواندن، روزه‌داری و ذکر گفتن دیده است.

به نوشته بحارالانوار امام در پاسخ به درخواست فقیری، چهارصد درهم به او داد و چون سپاس‌گزاری او را دید، انگشترش را هم که ده هزار درهم می‌ارزید، به وی بخشید.

روایت‌هایی نیز از انفاق‌های پنهانی امام صادق(ع) در دست است. به نوشته کتاب کافی، او شب‌ها مقداری نان و گوشت و پول در کیسه می‌ریخت و به صورت ناشناس به در خانه تهیدستان شهر می‌برد و میان آن‌ها تقسیم می‌کرد.

ابوجعفر خثعمی نقل کرده است که امام صادق(ع) کیسه پولی را به او داد و از او خواست آن را به فردی از بنی‌هاشم بدهد و نگوید که چه کسی آن را فرستاده است. به گفته خثعمی هنگامی که آن فرد پول را گرفت، برای فرستنده آن دعا کرد و گفت: او همیشه برایش پول می‌فرستد؛ اما امام صادق(ع)، باوجود ثروتش چیزی به او نمی‌دهد.

نزدیک به ۳ هزار نفر در مکتب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) پرورش یافته‌اند

یک استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از رحلت رسول اکرم(ص) اختلاف‌هایی در جامعه اسلامی ایجاد شد و عده‌ای نگذاشتند مسیری که پیامبر(ص) برای هدایت اسلامی ایجاد کرده بود ادامه یابد، لذا به وصیت ایشان عمل نکردند و نگذاشتند بر اساس سفارش ایشان امام علی(ع) رهبری امت را در دست بگیرند.

حجت الاسلام حسینعلی اکبری‌نیا ادامه داد: لذا خلافت جامعه به دست سایرین افتاد و دست به دست تا امویان ادامه یافت، بعد از امویان نوبت به عباسیان رسید و در مدت زمانی که جامعه شاهد انتقال قدرت بین این دو خاندان بود، فرصت خوبی برای شیعیان و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مهیا شد تا کرسی‌های درسی را برای تربیت و پرورش پیروان و دوست داران ایجاد کنند.

اگر بال شهادت و جهاد را در تشیع امام حسین(ع) بدانیم، بال علم و معرفت نیز امام صادق(ع) است

وی با بیان اینکه قریب به ۳ هزار نفر از شاگردان در مکتب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) پرورش پیدا کردند، گفت: اکثر این افراد کسانی هستند که به نقل حدیث مبادرت ورزیدند.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در این برهه این دو امام عزیز که از آن‌ها با عنوان صادقین نیز یاد می‌شود توانستند با وجود خلأ موجود در حکومت استبدادی، مکتب درسی ایجاد و افرادی برای جامعه اسلامی تربیت کنند، در واقع می‌توان بنیان‌گذار این مکتب را امام باقر(ع) و گسترش دهنده آن را امام صادق(ع) دانست.

وی با بیان اینکه مؤسس شیعه، پیامبر اسلام(ص) بودند و امام علی(ع) آن را بسط دادند، گفت: لذا امام صادق(ع) مؤسس مذهب جعفری به دلیل پرورش شاگردان و گسترش این مذهب هستند.

حجت الاسلام اکبری‌نیا افزود: دنیای اسلام و شیعه از نظر علمی مدیون امام صادق(ع) است، اگر بال شهادت و جهاد را در تشیع امام حسین(ع) بدانیم، بال علم و معرفت نیز امام صادق(ع) است.

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 57025

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/57025/امامی-پایه-گذار-مکتب-وجهه-علمی-شیعه-مدیون-امام-صادق-ع

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir