چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : 57322
منبع : خبرگزاری مهر
رئیس گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت مطرح کرد؛

توقف روند صدور پروانه در شهرها

اشکالات قوانین شهرسازی رفع شود
قم نيوز : رئیس گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت گفت: صدور پروانه در شهرها طی سال‌های آینده به حداقل می‌رسد و با افزایش محدوده هیچ شهری موافقت نخواهد شد.
توقف روند صدور پروانه در شهرها/ اشکالات قوانین شهرسازی رفع شود
توقف روند صدور پروانه در شهرها/ اشکالات قوانین شهرسازی رفع شود
به گزارش قم نیوز مصطفی بهزادفر در نشست گرامیداشت روز شهرساز که شامگاه سه‌شنبه در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد با اشاره به ویژگی‌های شهرسازی اسلامی اظهار داشت: بر اساس این ویژگی‌ها بسیاری از شهرهای کشورهایی مانند کانادا، نیوزلند، استرالیا و ... اسلامی هستند چرا که شاخص‌های شهر اسلامی را دارند.

وی با اشاره به تعریف شهرسازی گفت: شهرسازی در یک تعریف حرفه‌ای برای ساماندهی مکان‌های همگانی شهر است و در تعریف دیگر دانشی است که به ساماندهی کیفیت محیطی مکان‌ها می‌پردازد.

رئیس گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه خوانایی، پاکیزگی، تناسب بصری و ... از مصادیق کیفیت شهری هستند، اظهار کرد: خوانایی در شهر قم یعنی اینکه وقتی یک نفر بخواهد قم را به ذهن بیاورد، بی‌اختیار به یاد حرم حضرت معصومه(س) بیفتد. این خوانایی شه را زنده می‌کند و به آن امنیت می‌دهد.

بهزادفر معتقد است مهم‌ترین کیفیتی که یک شهر باید داشته باشد پایداری است و مفهوم شهرسازی اسلامی هم در همین اجرای کیفیت پایداری نهفته است.

وی افزود: پایداری شرایط و وضعیتی است که مجموعه فعل و انفعالات جاری یک مکان را در مسیری سازنده قرار می‌دهند. مسیری که کسی در آن پیشمان نشده و انبساط خاطر جمعی را ایجاد می‌کند.

خانه‌های خالی و عدالت اجتماعی در شهرها

این استاد دانشگاه حفاظت از محیط زیست، چرخه اقتصادی سالم و عدالت اجتماعی را از شاخصه‌های یک شهر پایدار دانست و گفت: وقتی در شهری ساخت و ساز بیش از نیاز انسان‌ها می‌شود و تعداد فراوانی خانه خالی داریم، این شرایط به معنی نبود عدالت است.

وی با اشاره به اینکه گنبد و مناره شاخصه‌های شهر اسلامی نیست بلکه نمادهای سنتی آن است، افزود: در واقع وقتی یک شهر پایدار می‌سازیم، یک شهر اسلامی ساخته‌ایم.

بهزادفر با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها برای پیاده کردن نظریه‌های شهر اسلامی در جامعه کار زیادی انجام نشده است، اظهار کرد: یکی از خلاءهای بزرگ در شهرها کمبود نیروی متخصص است که این‌ها باید در دانشگاه‌ها تربیت می‌شدند.

تغییرات در کتب درسی شهرسازی

وی با اشاره به تغییرات کتب درسی در رشته شهرسازی در سال‌های اخیر گفت: سعی کردیم مباحث تئوری را به حداقل رسانده و درس‌های عملیاتی وارد دروس کنیم.

رئیس گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت وزارت علوم تلاش می‌کند در زمینه شهرسازی تعداد دانشجویان را اضافه نکند بلکه کیفیت آموزش را ارتقا دهد.

وی با اشاره به اینکه شهرساز مدیر یک ساخت و ساز است، افزود: نقش شهرساز، مدیریت فرایند شهرسازی است اما متأسفانه در جامعه ما فرایندها به رسمیت شمرده نمی‌شود.

اشکالات قوانین شهرسازی

بهزادفر با اشاره به اینکه در شهر باید ابتدا چشم‌انداز را تدوین کنیم و بعد شرح خدمات بنویسیم تصریح کرد: قوانین حوزه شهرسازی اشکالاتی دارند که باید رفع شود از جمله اینکه جایگاه شهرساز در این قوانین مشخص نیست.

وی با اشاره به مشکلات امروزی شهرها، گفت: نیم قرن گذشته رشد شتابان شهری داشتیم و تعادل بین عرصه عمل و تکنیک و اصول منطقی وجود نداشت اما ما از عصر رشد شتابان جمعیت گذشته‌ایم و دیگر آن شرایط تکرار نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه دوران ساخت و ساز به سر رسیده اظهار کرد: ما هر کاری که انجام دهیم، باز هم جمعیت کشورمان در ۳۰ سال آینده بیش از ۱۰۰ میلیون نفر نخواهد بود و دیگر احتیاجی به صدور پروانه در شهرها نداریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی دیگر به افزایش محدوده هیچ شهری رأی نمی‌دهد ابراز داشت: شهرها دیگر باید طرح‌های درونی داشته باشند و نگاه توسعه‌ای در شهرها دیگر وجود ندارد.

وی با اشاره به اهمیت تدوین طرح آمایش سرزمین در کشور گفت: ۳۰ سال است بین دو وزارت خانه برای اینکه تدوین طرح آمایش را چه کسی انجام دهد، اختلافات وجود دارد.

وی مشکل دیگر را در آموزش نیروی انسانی در این زمینه دانست و افزود: سبک آموزش در دانشگاه‌های ما باید تغییر کرده و آموزش در رشته شهرسازی کاربردی شود.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcirpaw.t1ayr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما