شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : 57443
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
مدیر جامعه الزهرا خبرداد:

اجرای نظام آموزشی پژوهش‌محور در جامعه‌الزهرا(س)

اولین مجله علمی پژوهشی بانوان طلبه منتشر می شود
قم نيوز : حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به اجرای نظام آموزش پژوهش‌محور در جامعه‌الزهرا(س) گفت: هم اکنون بیش از ۲۰۰ استاد و کمک‌پژوهشگر در طرح «تربیت پژوهشگر» جامعه‌الزهرا(س) مشغول فعالیت هستند.
اجرای نظام آموزشی پژوهش‌محور در جامعه‌الزهرا(س)/ اولین مجله علمی پژوهشی بانوان طلبه منتشر می شود
اجرای نظام آموزشی پژوهش‌محور در جامعه‌الزهرا(س)/ اولین مجله علمی پژوهشی بانوان طلبه منتشر می شود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی در همایش «اخلاق پژوهشی؛ الزامات و راهکارها» که در جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری جدی برای حضور فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در همایش‌های علمی پژوهشی گفت: فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، مخاطب اصلی ما در معاونت پژوهش هستند و حضور آنان در اینچنین همایش‌هایی باعث ایجاد انگیزه و بالفعل شدن توانایی های آنان می‌شود.

مدیر جامعه الزهرا(س) در ادامه با بیان اینکه تحقیق و دانش‌پژوهی در فرهنگ ارزشمند تشیع جایگاه بسیار پرافتخاری دارد، عنوان کرد: قدمت مجامع روایی شیعه و کتابت حدیث به آغاز ظهور اسلام برمی گردد و هیچ گاه قلم شیعه در شکنجه گاه و زندان‌ زمین گذاشته نشد.

وی به حدیثی از امام علی(علیه‌السلام) خطاب به کمیل درباره وظیفه دینی اشاره کرد که فرمودند: «يا كُمَيلُ ما مِن حَرَكَةٍ إلاّ و أنتَ مُحتاجٌ فيها إلى مَعرِفَةٍ؛ اى كميل! هيچ كارى نيست مگر اين كه تو در آن نيازمند شناخت هستى»؛ این بیان امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) نشان می‌دهد که ما در همه برنامه‌ها و فعالیت‌های خود نیازمند دانش هستیم.

لزوم پژوهش بر کتاب‌های ارزشمند دینی

حجت الاسلام والمسلمین مدنی بر لزوم پژوهش بر کتاب‌های ارزشمند شیعه تاکید کرد و بیان داشت: امروز دریای گسترده معارف الهی و اسلامی به دست ما رسیده، اما بسیاری از آن معارف مورد پژوهش قرار نگرفته است، از جمله در دهه‌های اخیر، شرحی بر «اصول کافی»، «عیون اخبار الرضا» و غیره نگاشته نشده است.

وی تأکید کرد: باید هر سه چهار سال، شرحی جدید بر کتاب هایی چون «نهج البلاغه»، «صحیفه سجادیه» و «عیون اخبار الرضا» داشته باشیم تا گستره معارف اسلام و اهل بیت(علیهم‌السلام) گسترده تر شود.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به سیاست‌های کلی «علم و فناوری» که در سال ۹۳ از سوی رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) ابلاغ شد، اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از موارد ذکر شده در این ابلاغ، افزايش بودجه تحقيق و پژوهش به حداقل ۴% توليد ناخالص داخلي تا پايان سال ۱۴۰۴ با تأكيد بر مصرف بهينه منابع و ارتقاء بهره‌وري بود.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: در کشور، کارهای بزرگ و ارزشمندی در حوزه پژوهش صورت گرفته و حجم فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های علمیه نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: در قم انتشاراتی داریم که هر روز یک کتاب منتشر می‌کنند، حجم پایان نامه‌ها، کتب، مجلات، نرم افزارها و فعالیت‌های فضای مجازی در حوزه‌های علمیه بسیار زیاد است که قابل قدردانی است، اما نگرانی هایی در این عرصه وجود دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآورشد: وضعیت پژوهش در عرصه‌های کتاب، مقاله و غیره قابل مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی نیست،  اما جای نگرانی این است که آیا این رشد متناسب با شتاب علمی در دنیا است؟

وی عنوان کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده، امروز تولید داده‌ها در فضای مجازی در حدی است که آنچه که در ظرف یک سال در کل دنیا تولید می‌شود، دو برابر کل معلومات انسان‌ها از آغاز پیدایش خط تا به امروز است؛ بنابراین ما در مقایسه با رقبای جدی که در دنیای علم داریم، شاید نمره قابل توجهی نگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی اظهار داشت: وقتی رقبای ما در این عرصه اینچنین فعالیت می‌کنند، ما باید تلاش مضاعفی داشته باشیم.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، یکی دیگر از نگرانی ها در عرصه پژوهش را کارهای تکراری و موازی عنوان کرد و در ادامه با بیان اینکه عمق تحقیقات و پژوهش‌ها از دیگر مسائل نگران کننده است، گفت: سال‌ها از تألیف کتاب‌هایی چون جواهر، عبقات الأنوار، احقاق الحق و غیره می‌گذرد، اما هنوز نو و جدید هستند و رقیبی ندارند، بنابراین ما باید عمق تحقیقات خود را گسترش دهیم.

 جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) باید بر اساس آسیب‌شناسی برنامه‌ریزی داشته باشد

حجت الاسلام و المسلمین مدنی در ادامه ضمن قدردانی از تلاش‌های مستمر اعضای هیئت مؤسس، هیئت امنا و مدیران سابق جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ارتقای فعالیت‌ها و سرافرازی این مجموعه و همچنین اساتید و بانوان طلبه، تصریح کرد: ما باید در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) آسیب‌شناسی کنیم  و بر اساس آسیب‌ها و ضعف‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: یکی از حوزه‌هایی که در جایگاه ارزشمند خود قرار نگرفته و باید سهم بیشتری در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) داشته باشد، مسئله پژوهش در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) است.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های معاونت پژوهش اشاره کرد و تربیت پژوهشگر را یکی از برنامه‌های این معاونت عنوان کرد و گفت: گام‌های بلند و مؤثری در در معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برداشته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی اظهار داشت: دوره تربیت محقق و پژوهشگر که به همت معاونت پژوهش برگزار می‌شود، با شیوه بدیعی آغاز شده و جنبه کارگاهی آن غلبه دارد که در نوع خود، کار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: در طرح «تربیت پژوهشگر»، حدود ۲۰۰ نفر از پژوهشگران به عنوان کمک‌محقق در کنار چند استاد، گروه‌های مختلفی را تشکیل دادند و ساماندهی شدند.

 اجرای نظام آموزش پژوهش‌محور در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: گام دوم که با همت معاونت پژوهش و با همکاری معاونت آموزش برداشته شد، نظام آموزش پژوهش‌محور است که در طرح بسیار گسترده نهایی شد و این دو معاونت برای پیاده سازی آن تلاش می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآور شد: در نظام آموزش پژوهش محور، بانوان طلبه تمام مهارت‌های سی گانه را در دوره‌های عمومی می‌گذرانند تا در سطح سه و چهار به عنوان پژوهشگر فعالیت کنند.

تولید و انتشار مجلات داخلی در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه به تولید و انتشار مجلات داخلی در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و گفت: گروه‌های علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) موظف به تولید و انتشار مجلات داخلی شدند که برخی از این مجلات منتشر شده و برخی در دست اقدام است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه داد: انتشار مجلات داخلی باعث می‌شود که پژوهشگران این مجموعه در حد توان خود قلم بزنند و مقالاتی برای انتشار در این مجلات ارائه کنند تا بتوانند در عرصه‌های مهم تر حضور فعال داشته باشند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بتواند به زودی اولین مجله پژوهشی خود را منتشر کند و تولید علم داشته باشد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcc10qp.2bqm08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما