دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 57519
منبع : خبرگزاری فارس
توسط بسیجی قمی انجام می‌شود

کاشت گلخانه‌ای زعفران برای نخستین بار در قم/ مسؤولان استان از توسعه طرح حمایت کنند

قم نيوز : علی استقامت از بسیجیان مبتکر قمی برای نخستین بار کاشت زعفران را به صورت گلخانه‌ای و بدون آب و خاک در قم انجام می‌دهد و امیدوار است مسؤولان استان برای توسعه این طرح حمایت لازم را داشته باشند.
کاشت گلخانه‌ای زعفران برای نخستین بار در قم/ مسؤولان استان از توسعه طرح حمایت کنند
به گزارش قم نیوز علی استقامت دارای فو‌ق لیسانس مدیریت از دانشگاه تهران و یکی از بسیجیان مبتکر استان قم است که به علت علاقه زیاد به عرصه کشاورزی، بعد از انجام تحقیقات علمی و میدانی برای نخستین بار در این استان در راستای کشت محصول زعفران به صورت گلخانه‌ای و بدون آب و خاک اقدام کرده است.
استقامت طی گفت‌و گویی با خبرنگار فارس با اشاره به روش کشت زعفران به صورت گلخانه‌ای اظهار کرد: پیاز زعفران در دما، نور و رطوبت مناسبت با توجه به بازه زمانی متغییر نگه‌داری ‌می‌شود و آب مورد نیاز خود را از رطوبت محیطی تامین می‌کند.
وی اضافه کرد: ابتدای کار خود در فضایی به مساحت 9 متر مربع با استفاده از طبق بدون خاک 50 کیلوگرم پیاز زعفران را بعد از دو ماه به محصول رساندم و برای نخستین بار توانستم تجربه لازم را کسب کنم.
این بسیجی مبتکر خاطرنشان کرد: کشت گلخانه‌ای بدون استفاده از آب و خاک برای هر اقلیمی مناسب است و در این روش شاهد برداشت چند برابری و کیفیت بیشتر محصول نسبت به محصول کشت سنتی هستیم و همچنین می‌توانیم شرایط اقلیمی از جلمه خشکسالی و سرمایه را مدیریت کنیم.
وی یادآور شد: در این طرح نسبت به طرح کشت سنتی فضای بسیار کمتری مورد نیاز است، گاهی ده هزار متر مربع کشت سنتی زعفران را می‌توانیم با استفاده از کشت گلخانه‌ای بدون آب و خاک، در فضایی به مساحت هزار متر مربع انجام دهیم.
استقامت ادامه داد: در این نوع از کشت گلخانه‌ای نیازی به آب نداریم و با توجه به اینکه محصول با کیفیت‌تری ارائه می‌شود قیمت زعفران نیز دو برابر افزایش می‌یابد؛ در روش کشت سنتی به ازای هر هکتار سه الی هفت کیلوگرم برداشت زعفران خشک شده انجام می‌شود اما در طرح کاشت گلخانه‌ای بدون آب و خاک این آمار در هر هکتار به 23 الی 27 کیلوگرم می‌رسد.
وی اضافه کرد: برای صنایع تبدیلی زعفران با ارزش افزوده بالا برنامه‌ای بلند مدت در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم با توجه به سیاست‌های اصلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر لزوم افزایش اشتغال و تقویت تولید بتوانیم با حمایت‌های مسؤولان استان در سطحی به مساحت یک هکتار کشت محصول زعفران را بدون آب و خاک در یک سایت گلخانه‌ای اجرا کنیم.
لازم به ذکر است،‌ علی استقامت از بسیجیان مبتکر حوزه بسیج شهید رجایی ناحیه مقاومت امام حسن مجتبی(ع) سپاه استان قم که تا کنون برای این طرح خود هیچ تسهیلات و کمک هزینه‌‌ای را دریافت نکرده است.

انتهای پیام/136
 
https://qomnews.ir/vdcgyn9n.ak9uq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما