کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مطرح کرد

ضرورت تغییر نظام آموزشی در حوزه‌های علمیه

خبرگزاری فارس , 2 دی 1396 ساعت 23:01

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: نظام آموزشی در حوزه‌ها باید از نظام آموزشی حفظ محور به نظام آموزشی پژوهش محور تغییر پیدا کند و این مساله نیاز به همت بزرگی دارد.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی ظهر امروز در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های اسلام اظهار کرد: این دین ظرفیت بیشترین کار علمی را در بین ادیان دارد، امت اسلامی تمدنی را در قرن چهارم و پنجم آفرید که درخشش آن، جهان غرب را تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: در قرن‌های پنجم و ششم کتابخانه قاهره 400 کتابدار و کارمند داشت، در آن زمان کتابخانه اندلس دارای چهار میلیون کتاب بود، گذشته پرافتخار امت اسلامی به دلایلی به فراموشی سپرده شد و در حالی که اسلام دین علم و تمدن است، اکنون غرب با پیشینه زشت خود پرچمدار علم شده است.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه شتاب پژوهش را در غرب بالا دانست و تصریح کرد: چنین سرعتی را در حوزه‌های علمیه در تدوین علم اسلامی نمی‌بینیم، البته موفقیت‌های چشمگیری را در حوزه‌ها داشتیم. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه‌های علمیه تنها دو مجله داشت و اکنون 150 مجله در حوزه‌ها داریم.

وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مراکز پژوهشی در حوزه‌های علمیه به تعداد انگشتان دست نمی‌رسید، در حالی که اکنون صدها مرکز پژوهشی در حوزه‌ها داریم.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه افزود: 50 کتاب در زمینه نقش علمای شیعه در تدوین و گسترش علوم به نگارش درآمده است، جامعه المصطفی اکنون 140 رشته و گرایش در زمینه علوم اسلامی برای طلاب خارجی دارد، این گرایش‌ها و رشته‌ها به صورت عالمانه نوشته شده و دانشگاه الازهر با سابقه هزار ساله به چنین تطوری در زمینه گرایش‌ها و رشته‌ها نرسیده است.

زمانی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در این حوزه‌ها صد رشته و گرایش وجود دارد، البته سرعت ایجاد رشته‌ها و گرایش‌ها در حوزه‌های علمیه کمتر از جامعه المصطفی است.

وی ادامه داد: باید فرهنگ سازی پژوهش در حوزه‌های علمیه صورت بگیرد و تمام طلبه‌ها و اساتید باید پژوهشگر باشند، همچنین نظام آموزشی در حوزه‌های علمیه باید  از نظام آموزشی حفظ محور به نظام آموزشی پژوهش محور تغییر پیدا کند و این مساله نیاز به همت بزرگی دارد.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه افزود: باید پایان‌نامه‌ها در حوزه‌های علمیه هدفمند شوند، درصد بالایی از پایان‌نامه‌ها در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به درد کسی نمی‌خورد و به مرحله چاپ نمی‌رسد، همچنین باید نظام‌های معرفتی از قرآن را استخراج کنیم، به عنوان مثال نظام اقتصادی از مکاسب استخراج و در حوزه‌های علمیه تدریس شود.

زمانی آموزه‌های اساسی فلسفه و عرفان را مورد مخالف علما ندانست و تصریح کرد: باید فلسفه قرآنی و عرفان نبوی تدوین و به طلاب تدریس شود، همچنین معارف دینی باید به روز رسانی شود و این معارف با نیازهای امروز تطبیق پیدا کند.

وی ادامه داد: باید تعامل علمی حوزه‌های علمیه با مراکز پژوهشی تقویت شود، اکنون یک سری مراکز علمی در کشورهای غربی بر روی اسلام کار می‌کنند، در مراکز پژوهشی در حوزه‌های علمیه هزاران کتاب وجود دارد که قابل ترجمه است، البته باید این ترجمه به صورت بومی صورت بگیرد.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: حضور روحانیون در کنفرانس‌های علمی در جهان ضروری است، اکنون هر هفته چند کنفرانس با موضوعات مرتبط با حوزه در جهان برگزار می‌شود، همچنین اندیشمندان برجسته باید به ایران دعوت شوند و حرف‌های خودشان را در نشست‌های علمی در بین حوزویان مطرح کنند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 57724

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/57724/ضرورت-تغییر-نظام-آموزشی-حوزه-های-علمیه

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir