شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : 57727
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد

اولویت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بخش پژوهش

قم نيوز : معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: توجه به فضای مجازی، اولویت بخش پژوهشی این نهاد است و چاپ کاغذی مجلات دیگر در دستور کار دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیست.
اولویت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بخش پژوهش
اولویت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بخش پژوهش
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی ظهر امروز در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به اهداف این نمایشگاه اظهار کرد: مهم ترین هدف برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات ایجاد ارتباط بین تولیدکننده و مصرف کننده است تا افراد بتوانند پژوهش‌های صورت گرفته و در دستور کار در دفتر تبلیغات اسلامی را ببینند.

وی ادامه داد: خلأ بین تولیدکنندگان عرصه پژوهش و مخاطبان آن را داریم، پژوهشگران احساس نیاز نمی‌کنند که به سراغ نهادهای مصرف کننده بروند.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه اکنون دایره المعارف قرآن تدوین شده و 14 جلد از این کتاب به چاپ رسیده است افزود: سابقه پروژه فرهنگ قرآن به پیش از پیروزی انقلاب می‌رسد و پژوهشگران زیادی برای تدوین آن زحمت کشیدند، با این وجود هنوز برخی از نهادهای فرهنگی از کتاب فرهنگ قرآن استفاده نمی‌کنند.

لک زایی با اشاره به ارائه محصولات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در فضای مجازی اظهار کرد: اکنون همزمان با چاپ کتاب‌های این مرکز، نسخه دیجیتال آن در فضای مجازی عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه در دفتر تبلیغات در کنار پژوهش‌های بنیادین به پژوهش‌های کاربردی توجه می‌شود ادامه داد: گاهی کسانی که در عرصه اجرایی هستند احساس نیاز به پژوهش نمی‌کنند، از آن طرف هم پژوهشگران به سراغ نهادهای اجرایی نمی‌روند و نهادهای واسط در این زمینه عملکرد خوبی ندارند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: در این پژوهشگاه 626 فعالیت داریم و 385 فعالیت از قطب‌های فکری و فرهنگی به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واگذار شده است، همچنین 246 پروژه پژوهشگاه مربوط به پژوهش‌های بنیادین مثل اصطلاح نامه، فرهنگ نامه و احیای تراث است.

لک زایی با اشاره به تولیدات پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: دیگر تنها بر تولید کتاب در این پژوهشگاه تمرکز نداریم، از پژوهشگران خواستیم که تولید مقالات را در پروژه‌ها مورد توجه قرار بدهند، همچنین کرسی‌های تخصصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رونق گرفته است.  

وی ادامه داد: باید هر کدام از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کرسی‌های تخصصی شرکت کنند تا تحقیقات تنها در دل کتاب باقی نماند، همچنین کارگاه‌ها در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تقویت شده است و این کارگاه‌ها به تقویت پژوهش در حوزه‌های علمیه منجر می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: پژوهشکده‌های این پژوهشگاه تنها در حوزه مجلات به زبان‌های غیرفارسی می‌توانند فعال باشند، چاپ کاغذی مجلات دیگر در دستور کار نیست البته ایجاد مجله انگلیسی و مجله عربی در پژوهشکده‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصویب شده است.

لک زایی با اشاره به رویکرد بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: دبیرخانه مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب در این پژوهشگاه قرار دارد و ایجاد این دبیرخانه با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات بود.

وی ادامه داد: توجه به فضای مجازی، اولویت بخش پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است، موضوعات ضروری برای پژوهش زیاد است، اما باید براساس نیازها و رویکرد تمدنی موضوعات اولویت بندی شوند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بنا داریم بحث نظریه پردازی را جدی بگیریم، قطب اندیشه سیاسی اسلام در وزارت علوم تصویب شده است و در پژوهشگاه فعال می‌شود. باید این پژوهشگاه خروجی‌های بین المللی داشته باشد و دیگر تنها به نیازهای داخلی توجه نمی‌کنیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchqqnm.23nqidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما