شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 57728
منبع : خبرگزاری فارس
مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مطرح کرد

نقش تعیین کننده و فعال دین در تحولات عرصه بین الملل

قم نيوز : مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: اکنون دین در تحولات عرصه بین الملل نقشی تعیین کننده و فعال دارد در حالی که در گذشته دو نظام غربی و شرقی می‌گفتند که دین قدرت ایجاد تحولات سیاسی و اجتماعی را ندارد.
نقش تعیین کننده و فعال دین در تحولات عرصه بین الملل
نقش تعیین کننده و فعال دین در تحولات عرصه بین الملل
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری ظهر امروز در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به موضوع تمدن اسلامی اظهار کرد: اکنون بحث احیای این تمدن در بسیاری از محافل مطرح است.

وی ادامه داد: دو نظام معرفتی کل عرصه بین الملل را در قرن بیستم در کنترل خود داشتند، اشتراک این دو نظام در این بود که اعتقادی به تحول آفرینی و تغییرزا بودن دین نداشتند، این دو نظام می‌گفتند که دین قدرت ایجاد تحولات سیاسی و اجتماعی را ندارد.

مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه افزود: در نظام غربی تنها اعتباری برای هدف شخصی به دین داده می‌شد، نظام شرقی نیز دین را افیون توده‌ها تلقی می‌کرد، انقلاب اسلامی در چنین فضایی به پیروزی رسید.

حسینی کوهساری با اشاره به دیدگاه‌های امام خمینی(ره) در خصوص نقش دین اظهار کرد: ایشان مطرح کردند که دین قدرت تحول زایی دارد، امام راحل یک حکومت دینی برپا کردند که شعارش کمک به همه مستضعفان و ایجاد یک قدرت دینی در عرصه بین المللی بود.

وی ادامه داد: اکنون دین در تحولات عرصه بین الملل نقشی تعیین کننده و فعال دارد، آینده را می‌توانیم امروز رقم بزنیم، امکان عوض کردن مسیر تمدنی تاریخ وجود دارد و باید دنیای اسلامی در این نقطه حساس تاریخی سهم خودش را بگیرد، عدم حضور در این نقاط حساس موجب می‌شود که سال‌ها هزینه بپردازیم.

مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که اکنون در آستانه نوسازی تمدن اسلامی هستیم و در سر یک پیچ تاریخی قرار داریم که در آن طرف، مسیر تمدنی تاریخ عوض خواهد شد، مناسبت‌های تمدن‌ها دچار بحران شده و اکنون نشانه‌های افول تمدن غرب قابل مشاهده است.

حسینی کوهساری با اشاره به راه رسیدن فکر و اندیشه به تمدن اظهار کرد: برای تحقق این مساله چهار مرحله باید سپری شود، نخستین مرحله گفتمان سازی است تا افکار در جمع نخبگان مورد بحث قرار بگیرد، مرحله بعد ایجاد جریان است، گاهی یک نظریه پس از تولید به توده‌های مردم یا نخبگان در عرصه‌های مختلف منتقل نمی‌شود.

وی ادامه داد: عدم تبدیل یک گفتمان به یک جریان به این معنی است که تولیدکنندگان آن گفتمان به وظیفه خودشان عمل نکردند، رسانه‌ها در تبدیل یک گفتمان به یک جریان نقش دارند، یکی از موضوعات مهم در این زمینه طبقه بندی مخاطبان و توجه به جوامع هدف است.

مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه افزود: مرحله فرهنگ سازی مرحله پس از جریان سازی است، اگر جریان‌ها نهادینه نشوند، فکر و اندیشه به ماموریت خود عمل نکرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمدن سازی مرحله پس از فرهنگ سازی است، این که چگونه یک جریان به تمدن تبدیل می‌شود، مهم است، یک جریان باید حتما فرازمانی و دارای ابعاد بین المللی باشد و بتواند علاوه بر نیازهای امروز به نیازهای آینده پاسخ بدهد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcivyaw.t1ayr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما