سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : 57893
منبع : خبرگزاری بین‌المللی قرآن
در گفت‌وگو با برگزارکننده مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) مطرح شد؛

عمل به دستور پدر و دعای عاقبت‌ بخیری

توان مالی و جسمی خود را در راه ترویج قرآن صرف کنید
قم نيوز : رئیس و مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) جامه عمل پوشاندن به دستور پدر را عامل راه‌اندازی مسابقات این دارالقرآن دانست.
عمل به دستور پدر و دعای عاقبت‌ بخیری/ توان مالی و جسمی خود را در راه ترویج قرآن صرف کنید
عمل به دستور پدر و دعای عاقبت‌ بخیری/ توان مالی و جسمی خود را در راه ترویج قرآن صرف کنید
به گزارش قم نیوز محمد انصاری در بیستم شهریور ۱۳۴۹ در تهران در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. او از همان طفولیت و هنگامی که دو یا سه سال سن داشت با جلسات قرآن که پدرش در خانه برگزار می‌کرد، آشنا شد.

انصاری خود در این‌باره می‌گوید: خاطرم هست، روحانی که برای آموزش قرآن به جلسه ما می‌آمد، سعی می‌کرد به من آیه ابتدای سوره حمد را یاد دهد که من به اندازه‌ای کوچک بودم که توانایی برای فراگیری آن نداشتم. سپس سایر آشنایان و بستگان به دلیل بهره‌مندی از نور قرآن و متبرک شدن منزلشان به پدرم پیشنهاد دادند که این جلسات را به صورت سیار در منزلشان برپا کند.

مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) در خصوص نخستین تلاوتی که شنیده است، بیان می‌کند: صدای مرحوم استاد عبدالباسط اولین صوت قرآنی بود که شنیدم و در اوایل انقلاب اسلامی بیشتر صوت استاد عبدالباسط در منابر و مراسم شنیده می‌شد به ویژه در دوران هشت سال جنگ تحمیلی و هنگام تشییع شهدا بیشتر تلاوت ایشان پخش می‌شد.

انصاری درباره اینکه دوره‌های تخصصی قرائتش را از محضر چه اساتیدی استفاده کرده است، می‌گوید: نزد استاد محمدحسین سبزعلی، قاری پیشکسوت کشورمان بیش از پنج سال زانوی تلمذ زدم و در کنار آن نیز از راهنمایی‌های آقای سیدمهدی تاج‌زاده استفاده کردم.

وی که از استاد سبزعلی به عنوان آقای قرآنیان که دارای نفس قرآنی است، یاد می‌کند و می‌افزاید: یک دوره‌ کامل ترتیل قرآن به همراه اجرای دو فرزندم علیرضا و دانیال هنگامی که ۱۱ و ۸ سال داشتند، با نظارت استاد سبزعلی ضبط، تدوین و تهیه شد.  

مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) در خصوص میزان مؤانست روزانه‌اش با قرآن، ادامه می‌دهد: هر روز سعی می‌کنم دو تا چهار صفحه قرآن، بسته به وقتی که دارم به صورت ترتیل قرائت داشته باشم.

هنگامی که درخصوص مشوق اصلی فرزندانش برای ورود به عرصه قرآنی پرسیدم، می‌گوید: فرزندان، پدر و مادر را می‌بینند و در راه آنها قدم برمی‌دارند. فرزندانم هنگامی که سه ساله بودند در مهد کودک قرآنی نام‌نویسی کردم و تاکنون نیز با قرآن همراه بوده و آنها نیز تحت تعلیم استاد سبزعلی هستند.

انصاری در خصوص رفع مهجوریت قرآن در میان جوانان، توصیه می‌کند: ما به عنوان مسلمان و قرآن به عنوان کتاب آسمانی باید در رأس امور ما قرار گیرد و والدین باید همانطور که به فراگیر آموزش زبان انگیسی توجه دارند، بیشتر به حضور آنها در کلاس‌های قرآن اهتمام ورزند. معتقدم که فرزندان چون در سنین بالاتر و در برخورد با اجتماع به دنبال فراگیری زبان انگلیسی می‌روند، قرآن را باید در طفولیت با فرزندان کار کرد. به فرمایش امام صادق(ع) تا «قرآن با گوشت و خون آنها آميخته می‌شود» و والدین به این موضوع نیز توجه داشته باشند و بعضا طنین تلاوت‌ها در خانه باشد تا فرزندان در کنار والدین زانو بزنند و آیات قرآن را فرا گیرند.

رئیس و مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) در خصوص پیشینه مسابقات این دار‌القرآن که ۱۱ دوره آن برگزار شد، اظهار می‌کند: این دارالقرآن از سال ۱۳۴۱ هجری شمسی برپاست. به گونه‌ای که جلسات قرآن به صورتی هفتگی در محله‌مان داشتیم و بعضا در این جلسات به صورت سالانه افرادی را به منظور حضور مستمر در کلاس‌ها و یا به دلیل اینکه پیشرفت‌هایی را در عرصه آموزشی داشتند، تشویق می‌کردیم.

وی ادامه می‌دهد: سرانجام از سال ۸۶ به بعد توسط بانی این جلسات پدرم تصمیم گرفتم تا این مراسم تشویقی که به صورت سالانه برگزار می‌شود و در آن اهدای جوایز انجام می‌شود به صورت مسابقه اجرا شود.

انصاری با تأکید بر اینکه صاحب قرآن به برپایی باشکوه این مسابقات کمک می‌کند، اظهار می‌کند: بنابر این از سال ۸۶ شروع به برپایی مسابقات کردم و الحمدلله سال به سال بر نشاط این مسابقات، حضور متسابقین افزوده شد؛ چرا که قرآن انرژی مضاعف به ما می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در یازدهمین دوره مسابقات با استقبال ثبت نام کنندگان روبرو شدیم بطوری که بیش از هفت هزار و ۲۰۰ نفر در این مسابقات نام‌نویسی کردند، بیان می‌کند: بعضا اگر بازه زمانی مشخصی برای ثبت‌ نام در این دوره از مسابقات نمی‌بود، تعداد ثبت‌ نام کنندگان تا ۱۰ هزار نفر نیز افزایش پیدا می‌کرد.

مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) اضافه کرد: این دوره از مسابقات در سه مقطع زیر ۱۶ سال، ۱۶ تا ۳۰ سال و بالای ۳۰ سال برپا شد و به دلیل ازدیاد جمعیت از حضور ۵۰ داور بین‌المللی و کشوری طی ۱۰ روز برخوردار شدیم که هزار و ۷۰۰ نفر به حد نصاب نمره رسیدند که جوایزی به آنها اعطا شد.

انصاری با تأکید بر اینکه تا جایی که توان باشد و به لطف خداوند این مسابقات را با شکوه برپا خواهیم کرد، به افرادی که تمکن مالی دارند توصیه کرد که این افراد و حتی افرادی که می‌توانند تعلیم قرآن دهند، بیایند جلسات قرآن برگزار کنند.

وی تصریح می‌کند: هرچه بتوانیم در جامعه، خدمت به قرآن کنیم و موجب رشد و ترویج فرهنگ قرآنی شویم، باز هم اندک است.
یادآور می‌شود، یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) از ۱۵ تا ۲۴ آذرماه در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در تهران، بهارستان، چهارراه سرچشمه، یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbfwbs.rhbz9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما