دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : 58824
منبع : خبرگزاری مهر

ضرورت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان برای عبور از رکود اقتصادی

قم نيوز : تعدادی از فعالان عرصه تولید، تنها راه عبور از رکود اقتصادی کشور را حمایت از اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و فناورانه و توجه به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی دانستند.
ضرورت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان برای عبور از رکود اقتصادی
ضرورت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان برای عبور از رکود اقتصادی
به گزارش قم نیوز تحولات اخیر جهان و اوضاع اقتصادی مبتنی بر سوخت فسیلی نشان داده که تنها راه برون رفت کشور از رکود اقتصادی کنونی و ایجاد بستر توسعه، حمایت از اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و فناورانه است. اما آنچه که از قرائن و شواهد بر می‌آید روند توسعه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان آنچنان منظم و سریع نیست. نکته‌ای که در فحوای کلام متولیان و نخبگان حوزه فناوری استان قم به وفور احساس می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مشکل شرکت‌ها و واحدهای فناور استان نبود فضای کافی و مناسب است، گفت: طی دو سه سال گذشته اصلی برنامه مدیریت علم و فناوری استان تملک سایت ۲۰ هکتاری برای برنامه‌های دراز مدت و مهم‌تر از آن مبارزه با بروکراسی سنگین تملک بلوک‌های سازمانی نیمه کاره اطراف ساختمان فعلی پارک بوده است.

سید حسین اخوان علوی با تأکید بر اینکه استانداری قم دستور تملک و تجهیز بلوک‌های سازمانی اطراف پارک علم و فناوری را صادر کرده است، گفت: ما خود را مکلف کرده‌ایم که فضای حداقلی مورد نیاز واحدهای فناور را تا اوایل سال آینده تأمین کنیم.

وی ایجاد هم افزایی و همکاری میان شرکت‌ها فناور و نخبگان ایده پرداز در سطح استان را ضروری و مهم ارزیابی کرد و گفت: واحدها و شرکت‌های فناور باید به جایی برسند که بیشتر نیازها و دغدغه‌های فنی و محتوایی خود را با همکاری یکدیگر تأمین و رفع و رجوع کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم از ایجاد و تجهیز فضای کارگاهی در این مجموعه خبر داد و گفت: البته اولویت نخست ما ایجاد زمینه تعامل و همکاری با سازمان‌ها و نهادهایی است که از فضای آزمایشگاهی و کارگاهی مجهز و پیشرفته برخوردار هستند

وی با طرح این نکته که رشد اقتصادی مبتنی بر فناوری و کم تکیه به نفت در استان قم قابل قبول است، اظهار کرد: رتبه استان در میان شرکت‌های برخوردار از مؤلفه‌های دانش بنیان طی دو سال گذشته از جایگاه ۱۷ به ۱۱ در سطح کشور رسیده است.

اشتغال‌زایی ۶۲۰ نفری واحدهای فناور

اخوان علوی با اعلام اینکه پیشتازان شرکت‌های دانش بنیان کلان شهرهای صنعتی هستند، افزود: این ارتقا رتبه زمانی ارزش پیدا می‌کند که بدانیم استان قم بر محور صنعتی و رویکرد اقتصادی استوار نشده است.

رشد اقتصادی مبتنی بر فناوری و کم تکیه به نفت در استان قم قابل قبول است

وی با بیان اینکه استان قم دارای ۶۱ شرکت دانش بنیان است، گفت: از این تعداد ۲۸ واحد فناور عضو پارک هستند.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با اشاره به اینکه واحدهای فناور استان طی ۵ سال گذشته بیش از ۶۲۰ شغل ایجاد کرده‌اند، اظهار کرد: اکنون پارک قم با ۸۸ شرکت که شامل ۲۹ واحد فناور مرکز رشد جامع، ۳۱ واحد فناور مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی و ۲۸ شرکت فناور فعالیت می‌کند.

سقف حمایتی از واحدهای نوپا و در حال شکل‌گیری محدود است

مدیر یکی از شرکت‌های فناور قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه سقف حمایتی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از واحدهای نوپا و در حال شکل‌گیری محدود است، گفت: واقعاً پرداخت حداکثر ۴۰ میلیون تومان تسهیلات آن هم در مراحل مختلف نمی‌تواند به قوام و تقویت یک شرکت فناور نوپا کمک کند.

امیر زاهدی که در زمینه تولید پمادهای بهبود زخم بستر فعالیت دارد، ارائه گزارش مفصل و مستندات در قبال طریقه هزینه کرد تسهیلات را سخت و وقت‌گیر توصیف کرد و افزود: معمولاً تزریق مبالغ کم برای تولید محصول و ورود به بازار رقابتی با آزمون و خطا روبه رو است و لزوماً نمی‌توان به دنبال توجیه هزینه کرد در بستر هزینه‌های ایجادی بود.

کمبود امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی در قم

مدیر یکی دیگر از شرکت‌های دانش محور و نوپای استان با انتقاد از نبود امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی مناسب در استان اظهار کرد: متأسفانه سازمان‌ها و نهادهایی که از این نوع امکانات برخوردار هستند بروکراسی سنگینی را برای استفاده از وسایل خود تعیین می‌کنند.

مجید بلالی تولید کننده دستگاه‌های اتوماتیک گوهر تراش بر لزوم همکاری و همراهی سازمان‌ها و نهادهای دولتی با شرکت‌های فناور و نوپا تأکید کرد.

تحقق اقتصاد مقاومتی مبتنی بر مؤلفه‌های دانش بنیان امکاناتی و زیرساخت‌هایی می‌خواهد که توجه مسئولان را می‌طلبد

مدیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان استان قم با اعتقاد به اینکه هنوز مدیریت استان به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعتگران دانش محور ایمان کامل ندارند، گفت: در حالی که بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل نبود بازار کار و سفارش تولید حداقل نیمه تعطیل هستند اما ما توانسته‌ایم با اتکا به دانش بومی حجم تولید را افزایش دهیم.

مهندس علی کبیریان که در زمینه تولید انواع شیرآلات الکترونیکی کاهند مصرف آب فعالیت دارد، اظهار کرد: این شرکت توانسته از ابتدای ایجاد خط تولید تا مرحله توزیع کالا از نیروهای تحصیل کرده بومی و دانش درون زا استفاده کند.

آنچه پیداست یکی از دغدغه‌های مهم واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان برخورداری از حداقل امکانات و زیرساخت‌های لازم و از آن مهم‌تر رویکرد و نگاه باورمند به ظرفیت‌های بومی و دستاوردهای فناوری داخلی است.

به هر حال تحقق اقتصاد مقاومتی مبتنی بر مؤلفه‌های دانش بنیان زیرساخت‌ها و امکاناتی می‌خواهد که توجه مسئولان و متولیان استان را می‌طلبد.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgt79n.ak97x4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما