سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : 58839
منبع : خبرگزاری فارس
کارشناس مولفه‌های اجتماعی سلامت:

رویکرد اجتماعی مهم ترین رویکرد در زمینه سلامت است

قم نيوز : کارشناس مولفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مهم ترین رویکرد در زمینه سلامت، رویکرد اجتماعی است و برای تحقق این رویکرد نیاز به یک ساختار وجود دارد.
رویکرد اجتماعی مهم ترین رویکرد در زمینه سلامت است
به گزارش قم نیوز محمد علی گل شامگاه دوشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قم که در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با اشاره به تعریف سلامت اظهار کرد: سلامت یک حالت رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی، و معنوی و نه فقدان بیماری یا نقص عضو است.
وی ادامه داد: عوامل محیطی و اجتماعی، عوامل رفتاری و سبک زندگی، خدمات بهداشتی درمانی و عوامل زیستی بر سلامت مردم موثر است، در طول تاریخ چهار رویکرد پزشکی، رفتاری، اجتماعی و محیطی نسبت به ارتقای سلامت وجود داشت.
کارشناس مولفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: برای ارتقای سلامت جامعه باید همه بخش‌ها به صورت هماهنگ در این زمینه فعالیت کنند، تنها 25 درصد از تامین سلامت در اختیار وزارت بهداشت و 75 درصد دیگر آن بسته به فعالیت سایر بخش‌ها است.
علی گل با اشاره به مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت اظهار کرد: این مولفه‌ها شرایطی هستند که افراد در آن به دنیا می‌آیند، رشد می‌کنند، زندگی می‌کنند و مسن می‌شوند، این شرایط در سلامت، عملکرد و کیفیت زندگی افراد تاثیر می‌گذارد.
وی ادامه داد: سلامت در دنیای امروز بیشتر محور بیمارهای غیر واگیر دار است که اساس و مبنای آن بر خودپرهیزی و خودکنترلی است، مهم ترین رویکرد در زمینه سلامت، رویکرد اجتماعی است.
کارشناس مولفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: برای تحقق رویکرد اجتماعی به سلامت نیاز به یک ساختار وجود دارد، در این راستا شورای عالی و کارگروه‌های سلامت و امنیت غذایی در کشور و استان‌ها تشکیل شدند، به دنبال این مساله از سال گذشته مجمع ملی سلامت برای تغییر خط مشی سلامت به وجود آمد و در این راستا مجمع‌های استانی در استان‌های مختلف شکل گرفتند.
علی گل، مجمع سلامت را یک گردهمایی سالیانه دانست و تصریح کرد: در این گردهمایی بخش‌های مختلف دولتی و غذایی گردهم می‌آیند و تبادل دانش، نظرات و تجربیات در خصوص سلامت در مجمع سلامت صورت می‌گیرد، هدف این مجمع افزایش آگاهی و پاسخگویی همه بخش‌ها در زمینه سلامت است.
وی ادامه داد: تبیین محوریت سلامت در اهداف توسعه سلامت، نهادینه سازی رویکرد مولفه‌های اجتماعی سلامت، هم راستاسازی اقدامات سلامت استان، تبیین و پیگیری اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های ملی حوزه سلامت از اهداف برگزاری مجمع سلامت است.
کارشناس مولفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: ارکان مجمع استانی سلامت کمیته برنامه ریزی و کمیته اجرایی است، اعضای این مجمع، اعضای شورای اداری استان، اعضای شورای برنامه ریزی استان، اعضای کارگروه‌های تخصصی شورای برنامه ریزی استان، اعضای کمیته پیوست اسلام و افراد دیگر هستند.
علی گل با اشاره به مراحل و فرآیند برگزاری مجمع سلامت اظهار کرد: تعیین موضوع محوری و شعار مجمع، تعیین زمان، مکان، مدعوین و شرکت کنندگان از جمله مراحل برگزاری این مجمع است، مجمع ملی سلامت هرسال در اردیبهشت ماه و مجامع استانی سلامت هر سال یک بار در فصل زمستان برگزار می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: خروجی‌های مورد انتظار مجمع سلامت، تعیین اولویت‌های کلیه بخش‌های در زمینه سلامت، تعیین شاخص‌ها و استانداردهای لازم برای بهبود سلامت در بخش‌های زیربط و مشارکت در تدوین و اجرای برنامه عملیاتی فرابخشی سلامت است.

انتهای پیام/136
 
https://qomnews.ir/vdcco4qp.2bq418laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما