سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۰
کد مطلب : 58863
منبع : خبرگزاری مهر
به میزان دو برابر نیاز کشور؛

سالانه ۱۴۰ هزار تن سرب در قم تولید می‌شود

قم نيوز : استاندار قم با بیان اینکه کشور سالانه به ۷۰ هزار تن سرب نیاز دارد، گفت: دو برابر این میزان در قم تولید می‌شود.
سالانه ۱۴۰ هزار تن سرب در قم تولید می‌شود
سالانه ۱۴۰ هزار تن سرب در قم تولید می‌شود
به گزارش قم نیوز سید مهدی صادقی در جلسه شورای امنیت غذایی که شامگاه دوشنبه در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: سیاست استان بر این است که مجوزی به فعالیت واحد سربی در قم داده نشود و واحدهایی که غیرمجاز فعالیت می‌کنند طبق ضوابط در زمان تعیین شده با آنان برخورد شود.

وی با بیان اینکه کشور سالانه به ۷۰ هزار تن سرب نیاز دارد که دو برابر این میزان در قم تولید می‌شود، گفت: این آمار نشان می‌دهد تا چه اندازه به مردم قم ظلم می‌شود.

استاندار قم در ادامه با بیان این که سلامت مسئله بسیار مهمی است، عنوان کرد: تا زمانی که همه به این مهم پی نبرند و وظیفه خود را در قبال آن ندانند هیچ یک از دستورالعمل‌های این جلسه عملی نمی‌شود. ما باید به عنوان تکلیف و وظیفه ملی و صرف نظر از وظیفه حاکمیتی به هر آنچه که در ارتقای سلامت جامعه مؤثر است، عمل کنیم.

وی با بیان این که موتورسورای در قم یک معضل بزرگ شده است، افزود: ما در این باره در کشور بالاترین میزان مشکل را داریم و اول هستیم. همچون که در طلاق نیز اول بودیم و امسال به رده چهارم رسده‌ایم.

صادقی ادامه داد: تردد ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در قم به یک معضل بزرگ اجتماعی تبدیل شده زیرا در پی آن و فرایندهایی که در رفتار موتورسواران می‌بینیم موجب شده ۶۰ درصد تلفات جانی مربوط به آنان شود.

وی ابراز داشت: جامعه‌ای که به لحاظ روحی ناسالم باشد سلامت جسمی را نیز به مخاطره می‌اندازد. عصبی بودن، غیرشاد و ناراحت بودن افراد از تفکر غلط و یا تربیت ناصحیح نشأت می‌گیرد. ما باید رفتار درست فردی و اجتماعی داشته باشیم و از تامین سلامت جامعه درک درستی داشته باشیم.

استاندار قم ادامه داد: این به تغییر نگرش ما نیاز دارد و باید کار فرهنگی نیز در کنار کار تأمین سلامت انجام دهیم.

بررسی ارتقا و سواد سلامتی آحاد جامعه

در ادامه این جلسه بحث ارتقا و سواد سلامتی آحاد جامعه مورد بحث قرار گرفت و مققر شد ابعاد مختلف این موضوغ بسیار مهم در کارگروه‌های مختلف به بحث گذاشته شود تا تصمیمی درست درخصوص آن گرفته شود.

کارشناس مؤلفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی طی سخنانی در این جلسه با بیان این که ۴ مؤلفه بر سلامت مؤثر هستند، اظهار داشت: عوامل محیطی و اجتماعی، عوامل رفتاری و سبک زندگی، خدمات بهشدایتی و ترمانی و عوامل زیستی ۷۵ درصد سلامت را شامل می‌شود.

محمد علی گل ادامه داد: سه رویکرد مهم در طول تاریخ در رابطه با سلامت وجود داشته که در رویکرد اول که پزشکی بوده است عوامل خطر زیستی کنترل می‌شد. در رویکرد رفتاری سبک زندگی از جمله مصرف سیکار و تغذیه سالم موثر است.

وی افزود: این دو رویکرد توسعه پیدا کرد و به این نتیجه رسیدند که این کفایت نمی‌کند که رویکرد اجتماعی محیطی به سلامت نیز مطرح شد و در سال‌های سال در کشورهای توسعه یافته ادامه دارد.

کارشناس مؤلفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم سلامت جامعه ارتقا پیدا کند باید سیاست‌های عمومی سالم، ایجاد محیط‌های حمایت کننده از سلامت مورد توجه قرار بگیرد.

علی گل تصریح کرد: در مرکز عوامل مؤثر بر سلامت، عوامل شخصی قرار دارد و بعد از آن محیط کار، تحصیلات، شرایط زندگی بر سلامت مؤثر هستند.

کارشناس مؤلفه‌های اجتماعی سلامت دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت عنوان کرد: در یک زمان دو کودک یکی در منطقه برخوردار و یکی در حاشیه شهر به دنیا می‌آیند، آینده‌ای که برای این کودکان متصور می‌شویم متفاوت است.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم رویکرد اجتماعی به سلامت را تحقق ببخشیم نیاز به یک ساختار داریم که در سطح عالی شورای عالی تحقق امنیت غذایی و در استان‌ها کارگروه باید مورد بررسی قرار گیرد.

علی گل بیان کرد: در سال گذشته در سطح کشور مجمع ملی سلامت که تعیین کننده خط مشی سلامت است برگزار می‌شود که خط مشی کلی سلامت استان را در طول یک سال تعیین می‌کند.

سطح سواد فرهنگی در خانواده‌ها بررسی شود

حمیدرضا شیخ الاسلام، مدیر کل آموزش و پرورش استان قم نیز در این جلسه با بیان این که سطح سواد فرهنگی خانواده‌ها در محلات مختلف بسیار متفاوت است، افزود: نیاز است که سطح سواد فرهنگی در خانواده‌های استان بررسی شده و ارتقا پیدا کند.

مدیر کل ورزش و جوانان استان قم نیز ورزش و نشاط را از عوامل مهم سلامت دانست و ابراز داشت: غنی سازی اوقات و فراغت کاهش آسیب‌های اجتماعی را درپی دارد.

در ادامه جلسه دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی قم از فعالیت واحدهای سرب در کنار برخی واحدهای حساس همچون تجهیزات پزشکی سخن گفت که حاشیه‌ها و سخنان بسیاری از سوی اعضا در این خصوص رد و بدل شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: یک واحد سربی در شهرک شکوهیه در کنار تنها واحد تولیدکننده لنز کشور فعالیت می‌کند که این می‌تواند بسیار برای سلامت مضر باشد.

سید محمد میلانی خواستار شد تا این گونه مسائل مورد حساسیت دستگاه‌ها در قم قرار گیرد.

در ادامه این بحث‌ها یکی از اعضا از پلمپ موقتی آن واحد سربی در شهرک شکوهیه خبر داد و جلسه تا حدودی آرام گرفت و مقرر شد در خصوص سرب جداگانه در کارگروه بحث شود.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjtoei.uqeomzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما