پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب : 58937
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
با موافقت مسلمانان؛

دولت هند یارانه «سفر حج» را قطع کرد

قم نيوز : دولت هند روز گذشته اعلام کرد قانونی را که دهه ها به اجرا در می آمده و بر اساس آن به هزاران مسلمان برای زیارت حج یارانه اختصاص داده می شد پایان خواهد داد.
دولت هند یارانه «سفر حج» را قطع کرد
دولت هند یارانه «سفر حج» را قطع کرد
به گزارش قم نیوز به نقل از الجزیره، دولت هند یارانه سفر زیارت حج را قطع کرد.

دولت هند اعلام کرده قانونی را که دهه ها به اجرا درآمده و بر اساس آن دولت هند به هزاران مسلمان برای زیارت سالانه حج یارانه کمکی اختصاص می داده را پایان خواهد داد.

مختار عباس نکوی وزیر امور اقلیت ها در هند روز گذشته مدعی شد: این حرکت در راستای تقویت اقلیت ها و کرامت آن ها انجام گرفته است.

وی به خبرنگاران در دهلی گفت: یارانه حج قرار است از این پس برای تقویت تحصیلی دختران و زنان در جوامع اقلیت ها مورد استفاده قرار بگیرد.

این تصمیم در پی حکم دیوان عالی کشوری در سال 2012 انجام گرفته که بر اساس آن به دولت اجازه داده شده که به تدریج یارانه مربوط به حج را کاهش داده و تا سال 2022 آن را کاملا قطع کند.

در این میان بسیاری گروه های اسلامی این حرکت را پذیرفته اند.

* این کار مدت ها خواسته مسلمانان هند بوده است

نوید حامد، رئیس سازمان مجلس مشاوره مسلمانان در سرتاسر هند که چند گروه مسلمان از آن شاخه می گیرند در این باره گفت: این کار مدت ها خواسته مسلمانان هند بوده است. این یارانه سال ها به وسیله ای برای محکوم سازی مسلمانان و ترویج دروغ علیه آن ها استفاده می شد.

فیضان مصطفی، یکی از محققان مسلمان و معاون دانشگاه حقوقی نلسار در این باره گفت: این یارانه به منبع کسب درآمدی برای خطوط هوایی درهندوستان تبدیل شده بود. زیرا خطوط هوایی هند هستند که یارانه را دریافت می کردند. برخی مسلمانان قادر به رفتن به حج نخواهند بود اما کسانی که مصمم باشند می روند.

کمال فاروغی یک عضو هیات حقوقی مسلمانان هند با بیان اینکه یارانه حج سال ها ابزاری سیاسی در کشور بوده گفت: ما می خواهیم امور حج را خودمان برنامه ریزی کنیم و دولت می تواند کمک کند. حج تنها برای کسانی اجباری است که توان فیزیکی و مالی آن را داشته باشند.

گفتنی است در سال 1954، دولت هندوستان سیاست تخصیص یارانه به حج را تصویب کرده و بر اساس ان میلیاردها روپیه به مسلمانان فقیری که قصد سفر حج را داشتند اختصاص می گرفت. در سال 2016 مقدار این یارانه به 75 میلیون دلار رسید که مقدار آن  در سال 2013 بیشتر و 100 میلیون دلار بود. این یارانه از طریق خطوط هوایی به مسلمانان داده می شد.

به گفته دولت هند، گزارش ها نشان می دهد امسال 175 هزار مسلمان به زیارت حج خواهند رفت.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbz9bs.rhbwfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما