جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
کد مطلب : 59007
منبع : خبرگزاری فارس

استاد حوزه علمیه قم: ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی جای صله رحم را نمی‌گیرد

قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم گفت: صله رحم یکی از مسائل مورد تاکید اسلام است، اما اکنون شاهد کم شدن رفت‌وآمدهای خانوادگی هستیم و ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی هیچ گاه جای صله رحم را نمی‌گیرد.
استاد حوزه علمیه قم: ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی جای صله رحم را نمی‌گیرد
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه که در مصلی قدس برگزار شد، با اشاره به برکات داشتن رابطه خوب با خداوند اظهار کرد: اگر مردم ارتباط خوبی را با خدا داشته باشند، خداوند برکت‌های آسمان و زمین را بر روی آنان نازل می‌کند.
وی ادامه داد: ائمه معصومین(ع) پیشوایان ما و قرآن کتاب آسمانی ما است، در این راستا باید جهت دهی زندگی ما توسط قرآن و ائمه معصومین(ع) باشد و از آن‌ها در همه ابعاد زندگی الگو بگیریم.
استاد حوزه علمیه قم افزود: روابط فردی و روابط اجتماعی ما باید به نحوی باشد که خداوند و ائمه معصومین(ع) از ما می‌خواهند، اما متاسفانه سبک زندگی ما به صورت کامل براساس سبک زندگی اسلامی نیست.
محدثی با اشاره به ضرورت اطاعت کامل از ائمه معصومین(ع) اظهار کرد: ما ادعای محبت اهل‌بیت(ع) داریم، اما این محبت به تبعیت کامل منجر نمی‌شود.
وی ادامه داد: والدین به اندازه ای بر فرزندان حق دارند که آن‌ها باید همیشه به والدین احسان کنند، این احسان چه در زمان حیات پدر و مادر و چه پس از مرگ آن‌ها باید ادامه داشته باشد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: صله رحم یکی از مسائل مورد تاکید اسلام است، اما اکنون شاهد کم شدن رفت‌وآمدهای خانوادگی هستیم و ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی هیچ گاه جای صله رحم را نمی‌گیرد.
محدثی، صله رحم را تنها رفت و آمد ندانست و تصریح کرد: احادیث زیادی در زمینه صله رحم وجود دارد و باید با استفاده از صله رحم مشکلات بین یکدیگر را از بین ببریم.
وی ادامه داد: براساس روایات صله رحم موجب افزایش عمر می‌شود، صله رحم سبک زندگی اسلامی است و باید این سنت اسلامی در جامعه پررنگ باشد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: بزرگترین ثواب برای انسان این است که پدر و مادر سالمند خود را تحت تکفل قرار بدهد و از آن‌ها نگهداری کند، نه اینکه والدین خود را در خانه سالمندان قرار بدهد.
محدثی با اشاره به آداب اسلامی در زندگی اظهار کرد: کسی که خلف وعده نکند، به درجه بالای تقوا رسیده است، اما اکنون شاهد گسترش دروغ در جامعه هستیم، به گونه ای که صداقت به یک چیز گران بها تبدیل شده است.
وی ادامه داد: همسایه‌ها بر یکدیگر حق دارند، اما اکنون روابط بین همسایه‌ها کمرنگ شده، این مساله به خصوص در مجتمع‌های آپارتمانی نمود بیشتری دارد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: انسان باید همسایه‌ خود را یاری کند و نباید اسرار او را افشا سازد، اگر همسایه انسان اشتباهی داشت، انسان باید خطای او را ببخشد و رفتاری خوبی با آن همسایه داشته باشد.
محدثی، تکریم سالمندان را مورد توصیه اسلام دانست و تصریح کرد: این قشر باید در جامعه حرمت داشته باشد و انسان باید پیرمردها را در جامعه همچون پدر خود بداند.
وی ادامه داد: براساس روایات خدمت به یک بیمار موجب می‌شود که انسان به مرتبه پیامبر الهی همچون حضرت ابراهیم(ع) نزدیک شود.
استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: در روایتی آمده است انسان اگر می‌خواهد مشکلاتش برطرف شود، باید به دنبال رفع مشکلات مردم باشد.

انتهای پیام/136
 
https://qomnews.ir/vdca0wnm.49now15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما