کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت الله جوادی آملی:

اگر اصول زنده شود مشکل مسئله عصمت امام(ع) را نخواهیم داشت

علی(ع) را با سقیفه خانه نشین کردند

خبرگزاری فارس , 1 بهمن 1396 ساعت 2:00

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اصول که زنده شود نه ما آن روزها مشکل شهید جاوید می‌داشتیم و نه امروز مسئله «عصمت امام»؛ این معلوم می‌شود که امام معصوم است.


به گزارش قم نیوز آیت الله عبدالله جوادی آملی در درس خارج فقه در بحث نکاح در سخنانی بیان داشت: علم اصول باید مواظب باشد گوش اجماع را بکشد، از بالا پایین بیاورد، دست عقل را بگیرد از پایین بالا ببرد تا اصول زنده شود، اصول که زنده شود نه ما آن روزها مشکل شهید جاوید را می‌داشتیم و نه امروز مسئله «عصمت امام»؛ این معلوم می‌شود که امام معصوم است، کجا معصوم است؟ چگونه حرف می زند؟ خود ایشان می‌گوید، من در اداره امور کاری به عصمت و علم غیب ندارم، اگر علم اصول  زنده شود جان خیلی‌ها را می‌خرد و حوزه را حفظ می‌کند؛ چون علم است.

وی تصریح کرد: غرض این است که اجماع مثل آدم برفی آب می‌شود، این چه دلیلی است؟! در خبر مرسل هر اندازه که جلوتر برویم، موید پیدا کنیم قوی تر می‌شود، لذا خبر می‌شود حجت؛ اما اجماع محصل «فضلا عن االاجماع المنقول»، هرچه جلوتر رویم وقتی «محتمل المدرک» شد، اعتماد به این اجماع یک قدری ضعیف می‌شود، وقتی یک روایت مرسلی پیدا کردیم، یک قدری ضعیف می‌شود، وقتی یک روایت موثق پیدا کردیم، یک قدری ضعیف تر می‌شود، تا این که یک صحیحه پیدا کردم  کل این اجماع مثل آدم برفی می‌شود.

این مرجع تقلید بیان داشت: این‌ها با سقیفه اجماع درست کردند، چون کار دست خود این‌ها است، اجماعی در کار نبود که علی(ع) را خانه نشین کنند، همین سقیفه بود. او در کمال وقاحت می‌گوید این روایت پیغمبر«منسوخه بالاجماع قدیما و حدیثا» اجماع جلوی روایت پیغمبر را می‌گیرد! نسخ می‌کند! این دین است!

مفسر قرآن کریم گفت: بنابراین آن پایگاه علمی ما یعنی علمی باید قوی باشد. شما پایگاه علمی ندارید، تا بتوانید دین خود را حفظ کنید، شما باید پایتان قرص باشد. خیلی از مفسران این آیه قرآن«قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَیْء حَتّى تُقیمُوا التَّوْراةَ وَ الإِنْجیلَ» را تفسیر کرده‌اند، و غالباً این گونه معنی می‌کنند که شما اگر بخواهید ارزش پیدا کنید و به جایی برسید باید تورات و انجیل خود را احیا کنید،ظاهراً هم شاید همین معنی را می‌رساند، اما آن لطیفه که سیدنا الاستاذ دارد این است که شما روی کدام پایه و با کدام استدلال می‌توانید تورات و انجیل احیا کنید ؟! وقتی عقل، برهان، استدلال، معجزه و سحر نیست؛ شما یک وقتی  ساحر آمد قبول می‌کنید، معجزه هم آمد قبول می‌کنید!

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: به حوزه هم باید گفت شما یک اصول قوی و غنی داشته باشید تا نه خطر شهید جاوید پیش بیاد و نه خطر نقد معصوم(ع) پیش بیاد

وی  با اشاره به خطبه مرحوم کلینی که توسط مرحوم میرداماد شرح داده شده است بیان داشت: آخرین جمله مرحوم کلینی در این خطبه هشت یا 10 صفحه ای این است که می‌فرماید، قطب فرهنگی یک ملت عقل آن ملت است؛‌این بیان لطیف مرحوم کلینی موجب شد که مرحوم میرداماد آن را شرح دهند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 59047

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/59047/اگر-اصول-زنده-شود-مشکل-مسئله-عصمت-امام-ع-نخواهیم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir