کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیش‌نیاز پاس کردن تحلیل سیاسی

1 بهمن 1396 ساعت 13:30

نیروهای جوان، مؤمن و انقلابی نیز عمق چندانی در مسائل تاریخ انقلاب ندارند و در این زمینه همواره چه در فضای مجازی و چه در رسانه‌ها دچار مشکل می‌شوند. لذا ضروری است که گروه‌هایی از همین نیروها پاتوق‌هایی را ویژه بازخوانی، مرور و پژوهش تاریخ انقلاب تشکیل دهند.


به گزارش قم نیوز پنجشنبه گذشته در دیدار جوانان مؤمن و انقلابی با آیت‌الله عابدینی که تحت عنوان اللاحقون برگزار می‌شود شرکت کردم؛ نشستی که به ثمر دهی آن امیدوارم، شاید حداقل علت آن توصیه حضرت امام خمینی (ره) باشد که به نیروهای انقلاب توصیه کرده بودند که دور هم بنشینند و برکات این جمع‌های انقلابی را مشاهده کنند.
گرچه حس می‌کنم این نشست از نظر ساختاری همچنان جای چکش‌کاری دارد، اما محفل خوبی بود تا آن‌هایی که از پیش ثبت‌نام کرده بودند سخن بگویند. من نیز فرصت اندکی داشتم تا از دغدغه‌های خود بگویم و به نظرم امروز فرصت دیگری نیز وجود دارد تا برخی از نکاتی که گفتم را تشریح کنم.
موضوع مهمی که فرارسیدن بهمن‌ماه نیز بهانه خوبی برای طرح کردن آن است، موضوع تاریخ انقلاب اسلامی است. تاریخ معاصر، پرفرازونشیب و پر حدیث. نمی‌دانم چرا تاکنون هیچ تلاش جامع و کاملی در جهت تدوین تاریخ انقلاب و سیر آن صورت نگرفته است، اما پرواضح است که مغفول ماندن عرصه‌های متنوع روایت این تاریخ چه در حوزه‌های مستند و چندرسانه‌ای و چه در حوزه پژوهش و کتاب و چه در حوزه رسانه، خطر تحریف و وارونه نمایی روایت انقلاب را دوچندان می‌کند.
گرچه در هر سه حوزه‌ای که نام بردم، تلاش‌های مطلوبی برای روایت بخش‌هایی از تاریخ انقلاب صورت گرفته است، اما همچنان باید اذعان کنیم که هنوز تا تدوین سیر کامل تاریخ انقلاب و نیز جریان سازی در پژوهش تاریخی انقلاب اسلامی فاصله‌داریم و اگر امروز ضرورت تدوین تاریخ انقلاب درک نگردد، به‌زودی شاهد آثاری خواهیم بود که تحریف در پی‌دارند.
همچنان که در سال‌های اخیر ساخت برنامه‌های مستند تاریخی از انقلاب توسط شبکه‌های بیگانه یا انتشار برش خورده برخی تصاویر و فیلم‌ها توسط معاندین باهدف تحریف تاریخ صورت گرفته است، علاوه بر آن برخی افراد دارای کارنامه مشخص همچون سید ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهور اسبق و مخلوع ایران، مریم و مسعود رجوی (رهبران تروریست سازمان منافقین خلق)، مسعود بهنود، محسن سازگارا و امثالهم در تألیفات خود یا با کار رسانه‌ای تلاش کردند تا ماهیت تاریخ انقلاب اسلامی را تغییر دهند. حتی در بنیادی‌ترین گام، تلاش کردند بجای واژه انقلاب اسلامی (که از آن هراس دارند) واژه انقلاب ۵۷ را جایگزین کنند که متأسفانه در وضعیتی تلخ توسط برخی نیروهای خودی نیز تکرار می‌گردد.
درهرحال از میان آنچه گفتم، این ذهنیت را داشتم که بگویم نیروهای جوان، مؤمن و انقلابی نیز عمق چندانی در مسائل تاریخ انقلاب ندارند و در این زمینه همواره چه در فضای مجازی و چه در رسانه‌ها دچار مشکل می‌شوند. لذا ضروری است که گروه‌هایی از همین نیروها پاتوق‌هایی را ویژه بازخوانی، مرور و پژوهش تاریخ انقلاب تشکیل دهند و تلاش کنند تا با واکاوی آنچه از کودتای سوم حوت ۱۲۹۹ رخ داد به بعد ریشه‌های رخداد، رهبری و قیام اسلامی ملت ایران را بررسی کنند، رازهای عجیب دهه شصت را رمزگشایی کنند، کارنامه دهه هفتاد را مرور نمایند و تحلیل سیاسی خود را ارائه نمایند. چراکه معتقدم اگر تاریخ انقلاب را به‌درستی درک نکنیم، هرگز تحلیل سیاسی دقیق و درستی نخواهیم داشت.
امروز بیش از هر زمان دیگری نیروهای جوان، مؤمن و متعهد انقلابی نیازمند این هستند که دور هم بنشینند، کتاب بخوانند، مباحثه کنند، سخن اساتید و مطلعین را بشنوند و پیش بروند؛ باورم این است که حتی جمع شدن این نیروها به بهانه شنیدن و مطلع شدن از تاریخ انقلاب می‌تواند به‌نوبه خودش برکاتی را در پی داشته باشد که ثمره آن در سال‌های بعد به کمک انقلاب اسلامی بیاید.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 59072

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/59072/پیش-نیاز-پاس-کردن-تحلیل-سیاسی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir