دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۰
کد مطلب : 59141
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
دبیر نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه خبر داد:

افزایش ۱۰ درصدی ارسال آثار به دبیرخانه کتاب سال حوزه

قم نيوز : دبیر نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه و نخستین جشنواره مقالات علمی حوزه از افزایش ۱۰ درصدی ارسال آثار به دبیرخانه کتاب سال حوزه نسبت به دوره گذشته خبر داد.
افزایش ۱۰ درصدی ارسال آثار به دبیرخانه کتاب سال حوزه
افزایش ۱۰ درصدی ارسال آثار به دبیرخانه کتاب سال حوزه
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام  ابوالقاسم مقیمی حاجی، امروز طی سخنانی در نشست خبری نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه که در سالن جلسات آیت الله حایری شیرازی (ره) مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با اشاره به این که امسال ما به دنبال تقویت بُعد بین المللی همایش کتاب سال هستیم، ابراز داشت: یکی از سیاست های که امسال در پی تقویت آن بودیم ترویج و تقویت بخش بین الملل کتاب سال حوزه است که بر اساس سیاست های بالادستی شورای عالی حوزه های علمیه تدوین و اجرایی می شود.

وی افزود: البته در سال های قبل نیز ما از نویسندگان غیرایرانی کارهایی داشته ایم و حتی برخی برگزیدگان را این افراد تشکیل می داده اند اما به هر صورت با ترجمه فراخوان مقالات و اطلاع رسانی مناسب که امسال صورت گرفته سعی شده که بعد بین الملل تقویت شود به خصوص در کشور عراق که حوزه علمیه نجف بسیار برای ما حایز اهمیت بوده است و ما دعوت نامه ها را به عراق ارسال کرده و خوشبختانه عتبات مقدسه این کشور نیز همکاری بسیار خوبی با ما داشتند.

وی اضافه کرد: امسال 100 درصد افزایش در ورودی کتب خارجی داشته ایم به طوری که امسال 17 درصد برگزیدگان ما را نویسندگان حوزوی غیر ایرانی تشکیل می دهند و این نشان می دهد که همایش کتاب سال یک همایش بین المللی است که مورد اعتماد حوزه های علمیه خارج از ایران و نویسندگان غیرایرانی قرار گرفته است.

دبیر نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه همچنین گفت: حتی مصوب شده که کارگروه بخش بین الملل را تشکیل دهیم که در این باره با معاونت بین الملل حوزه و شخصیت های مطرح رایزنی و تعامل خوبی صورت گرفته تا برای بیستمین دوره همایش کتاب سال حوزه در سال آینده، طرح خوب و جامعی اجرا شود.

وی افزود: علاوه بر کتب ، ما پایان نامه های سطح 4 را داریم که امسال 155 پایان نامه که در سال 95 دفاع شده و نمره قبولی گرفته اند ارسال شده اند که در روز اختتامیه چند پایان نامه برگزیده شده و مورد تقدیر قرار می گیرند.

حجت الاسلام مقیمی همچنین بیان داشت: اولین بار در همایش امسال به صورت نظام مند جشنواره مقالات علمی طراحی و اجرا می شود و چون در این خصوص هنوز در آغاز این راه هستیم ، لذا از فصلنامه هایی که در کمیسیون های نشریات حوزه دارای رده علمی و پژوهشی هستند و تعدادشان هم بیش از 50 فصلنامه است دعوت شده که به انتخاب هیئت تحریریه شان به به ازای هر شماره از نشریه یک مقاله به دبیرخانه ارسال گردد.

وی اضافه کرد: در این خصوص 133 مقاله علمی و پژوهشی در عرصه های علوم اسلامی و انسانی مرتبط به حوزه دین که در آن ها نوآوری صورت گرفته و به یک مساله جامعه پاسخ داده اند وارد رقابت شدند که البته فراوانی مقالات مربوط به گروه هایی چون حقوق و علوم سیاسی، فلسفه و نیز کلام می شود.

وی گفت: اهمیت بخش مقالات به این است که به خاطر سرعت در تولید و نگاه به بحث نوآوری و مسایل روز ، زودتر به نتیجه می رسد و باید به مسایل کاربردی و نیازهای جامعه بپردازد و شورای علمی جشنواره نیز اتفاقاً بر نوآوری در مسایل علمی و روز در زمینه مقالات بسیار تاکید داشته اند.

دبیر نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه یادآور شد: طبق روال هر ساله از دو شخصیت ویژه و برجسته در کنار تقدیر از نویسندگان برتر به جهت یک عمر تلاش در جهت ترویج معارف اهل بیت(ع) تجلیل به عمل می آید که امسال علاوه بر آیت الله العظمی سبحانی که سخنران اصلی مراسم است، از شخصیت علمی و فعالیت های فرهنگی آیت الله العظمی سید کاظم حایری از مراجع تقلید ایران و عراق و نیز مرحوم آیت الله سید مجتبی موسوی لاری تجلیل ویژه به عمل می آید که این دو شخصیت بزرگوار نیز از جمله افرادی بودند که در عرصه بین الملل نیز منشا خدمات و برکات بسیار بوده اند.

وی گفت: در سال گذشته ، 875 کتاب و پایان نامه به دبیرخانه ارسال شد و از این تعداد 27 درصد به مرحله دوم راه یافتند  اما در همایش نوزدهم که امسال برگزیده می شود مجموع کتب و پایان نامه ها به دبیرخانه 965 اثر است که حدود 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش ورودی داشته ایم و از این تعداد نیز 38 درصد آثار واصله، صلاحیت شرکت در مرحله دوم داوری را پیدا کردند.

حجت الاسلام مقیمی همچنین در خصوص فراوانی این آثار نیز گفت: 116 کتاب در گروه کلام ، 114 اثر در گروه فقه و اصول، همچنین اخلاق و عرفان 92 اثر ، تاریخ و سیره 92 اثر ، علوم اجتماعی 66 ، حقوق و علوم سیاسی 62 ، تفسیر و علوم قرآن 61 ، تصحیح و تحقیق 60 ، ادبیات و هنر 55 ، علوم تربیتی و روان شناسی 55 ، ترجمه 51 ، فلسفه 51 ، حدیث، درایه و رجال 42 اثر، اقتصاد و مدیریت 25 اثر ، کتب مرجع 20 اثر و تکنولوژی آموزشی 3 اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد

366 اثر به مرحله دوم ارزیابی راه یافتند و در نهایت نیز 58 اثر به عنوان برگزیدگان اول و دوم و برخی به عنوان شایسته تقدیر شدند.

وی افزود: از مجموع آثار در بخش کتب و پایان نامه ها ، 809 اثر به زبان فارسی و 142 اثر به زبان عربی و همچنین 14 اثر نیز به زبان های دیگر بوده اند، ضمن آن که بر اساس جنسیتی نیز 902 اثر از برادران و 63 نفر از خواهران بوده اند که نشان می دهد ما در زمینه نویسندگان خواهر طلبه نیاز به تلاش بیشتری داریم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjvvei.uqehxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما